
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Ark in Hensbroek
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Ark, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Ark bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Ark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Basisvaardigheden: Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle Nederlandse basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie en Resultaten: Het Streefniveau op Basisschool De Ark
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en markeert een ambitieus leerdoel voor leerlingen in groep acht. Het is de bedoeling dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt. De inspectie stelt voor elke basisschool individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Ark?
Op Basisschool De Ark in Hensbroek bereiden we leerlingen voor op hun toekomst. Een aanzienlijk deel van onze leerlingen krijgt een advies voor het VMBO. De leerresultaten tonen aan dat 50% van de leerlingen een VMBO-(G)T advies ontvangt. Dit is een sterke basis voor hun verdere educatieve pad. Daarnaast krijgt 16,67% van de leerlingen een gecombineerd VMBO-(G)T/HAVO advies, wat de veelzijdigheid van ons onderwijs onderstreept. Ook wordt er 8,33% praktisch onderwijs en 8,33% VMBO-B geadviseerd, wat de brede ondersteuning van onze leerlingen reflecteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Ark
Op Basisschool De Ark in Hensbroek stimuleren we de sociale en emotionele groei van elke leerling. We streven ernaar dat kinderen zich autonoom, competent en veilig voelen binnen onze schoolomgeving. Om dit te bereiken, introduceren we dit schooljaar de Kanjertraining. Al onze toegewijde leerkrachten worden hiervoor speciaal opgeleid. We betrekken ouders actief bij dit proces en zorgen ervoor dat de aangeleerde vaardigheden zichtbaar worden in de dagelijkse interacties tussen leerkrachten, leerlingen en alle medewerkers van De Ark.
Aandacht voor elkaar
Respectvol omgaan
Kwaliteit in onderwijs en opvang
Wat is de aanpak van De Ark voor de sociale ontwikkeling van uw kind?
Eind september 2015 starten we met gestructureerde Kanjerlessen, gebaseerd op de erkende Kanjertraining-methode. Deze lessen zijn erop gericht om essentiële sociale vaardigheden te ontwikkelen die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse omgang met elkaar. Om de sociale veiligheid continu te waarborgen, evalueren we deze tweemaal per schooljaar. Hierbij worden de meningen van ouders, leerlingen uit groep 7 en 8, en het schoolteam bevraagd. Uit eerdere metingen blijkt dat leerlingen de sociale veiligheid beoordelen met een 3,54 (uitstekend) op een schaal van 4. Ouders waarderen de sociale veiligheid met een 3,24 (goed), terwijl leerkrachten een score van 3,74 (uitstekend) geven.
Welke registratiemethoden gebruikt De Ark voor sociale opbrengsten?
Voor het nauwkeurig monitoren en in kaart brengen van sociale opbrengsten hanteert Basisschool De Ark een gestandaardiseerde registratiemethode. Dit systeem, bekend als 'Zien', stelt ons in staat om de voortgang en het welzijn van elke leerling op sociaal-emotioneel vlak te volgen en te ondersteunen.
- Zien
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet De Ark in?
Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te versterken, maakt Basisschool De Ark gebruik van een bewezen effectieve methode. Deze methode, die bekend staat als 'Kanjer trainingen', biedt praktische handvatten en lessen die bijdragen aan een positieve groepsdynamiek en persoonlijke groei.
- Kanjer trainingen
Inspectierapport Basisschool De Ark: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de meest recente bevindingen over onze basisschool. Het laatste inspectierapport van Rooms Katholieke Basisschool De Ark dateert uit 2012. Sindsdien heeft de school aanzienlijke stappen gezet in de ontwikkeling van zowel het personeel als de onderwijsmethoden. Hierdoor geeft het verslag van 2012 geen accuraat beeld meer van de huidige onderwijskwaliteit en de schoolomgeving. Wij nodigen u uit om de actuele stand van zaken te bekijken via de officiële kanalen van de onderwijsinspectie.