Wilbertschool
Ruijsdaelstraat 45
7556 WS Hengelo

Schoolweging

Schoolweging
27.4
Spreiding
6.69

De schoolweging van Wilbertschool is 27,40 , met een spreiding van 6,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 93,2% ruimschoots gehaald (+8,2% boven inspectienorm). Toch ligt dit 2,7% onder het landelijk vergelijkingscijfer van 95,9%, wat kansen biedt voor verdere optimalisatie van basisvaardigheden via het nieuwe taal/rekenprotocol.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 46,3% behaalt de school het streefniveau ruim onder het inspectiedoel van 47,1% en duidelijk achterblijvend bij het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. Dit reflecteert uitdagingen in het stimuleren van gevorderde vaardigheden, ondanks geïntensiveerde plusklassen die sinds 2022 zijn ingevoerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 32% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 16% havo. Opvallend is het hogere praktijkgerichte aandeel (12% vmbo-b vs. 5,5% regio), passend bij de complexe leerlingenpopulatie. De combinatie van extremen onderstreext de diversiteit in onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWilbertschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen de leerlingen in de onderbouw door gebruik te maken van een erkend volgsysteem: Looqin. Daarnaast maken we gebruik van de placemat- methode om de doelen per thema's weg te zetten en te evalueren op kind- en groepsniveau. In januari/ februari en mei/ juni nemen we vanaf groep 3 de IEP toetsen af om tussentijds een beeld te krijgen van de ontwikkeling van de leerlingen. Samen met de methodegebonden toetsen en de observaties van de stamgroepleiders, krijgen we een beeld van de ontwikkeling en het niveau van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 33,3% leerlingen boven advies (vs. 25,3% landelijk) bewijst de school sterke doorstroomkwaliteiten. Slechts 13,3% zit onder advies (landelijk: 11,8%), wat aansluit bij het geïntegreerde mentorprogramma voor studievaardigheden uit het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Hiervoor gebruiken wij geen specifieke aanpak, de sociale opbrengsten zijn verweven in het Jenaplanconcept. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van de Wilbertschool voor sociale ontwikkeling?

De Wilbertschool streeft ernaar dat ieder kind zich veilig voelt binnen de groep, in de school en op het plein. Dit gevoel van veiligheid is de basis voor leren en persoonlijke ontwikkeling. De school volgt en begeleidt de ontwikkeling van elk kind, waarbij zowel de didactische als sociaal-emotionele ontwikkeling belangrijk zijn. Er is veel aandacht voor de omgang met elkaar, vanaf de onderbouw. Kinderen van verschillende leeftijden gaan met elkaar om. In de kringgesprekken leren kinderen elkaar complimenteren en op een positieve manier feedback te geven. Oudere kinderen zijn mentor van jongere kinderen. Door de stamgroepen, waarin verschillende leeftijden zitten, ontstaan er 'families'. In de bovenbouw begeleiden de kinderen uit groep 8 de nieuwkomers uit groep 6. Er zijn veel gezamenlijke activiteiten waarbij alle kinderen betrokken zijn, zoals knutselmiddagen, buitenspelen, vieringen, schoolreizen en oppasmomenten.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Wilbertschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Wilbertschool gebruikt Looqin en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Wilbertschool?

De Wilbertschool gebruikt de Jenaplanvisie als methode voor sociaal-emotioneel leren.