
Schoolweging
De schoolweging van Montessori ’t Annink is 31,41 , met een spreiding van 7,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.47% behaalt vrijwel elke leerling het basisniveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score overstijgt zelfs het landelijk gemiddelde van 95.23%, wat duidt op effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweespalt: 17.39% vwo-advies (vergelijkbaar met landelijk 18.61%), maar ook 13.04% vmbo-b/k (vs. 9.17% regio). De verdeling 47.8% havo/vwo vs. 30.43% vmbo reflecteert mogelijk verschillen in leerpotentieel binnen de populatie. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, wat afwijkt van vergelijkbare scholen (1.01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Montessori ’t Annink | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elke dag observeren de medewerkers van de school de kinderen. Ook tijdens de instructie wordt gekeken of de leerling de instructie begrijpt en zelf verder kan met de verwerking van de lesstof. Tijdens teambijeenkomsten worden bijzonderheden van leerlingen in het team besproken zodat we een gezamenlijke verantwoordelijkheid voelen, mee kunnen denken en ons leerkrachthandelen op elkaar af kunnen stemmen. Twee keer per jaar worden naast de methode gebonden toetsen de niet methode gebonden IEP toetsen afgenomen: lezen, technisch lezen, taalverzorging en rekenen. Naar aanleiding van deze behaalde scores (tussenresultaten) wordt gekeken of de betreffende leerling en de groep naar verwachting presteert, dit gerelateerd aan de te verwachten groei en de vastgestelde streefdoelen. Ouders zijn voor ons erg belangrijk om hierin mee te denken. Na deze analyse wordt het onderwijsaanbod aangepast aan wat de kinderen nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend veel leerlingen presteren boven advies: 53.33% (dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde). Slechts 6.67% zit onder advies (landelijk 11.81%). Dit bevestigt het 'Montessori-effect' waarbij doorlopende leerlijnen en zelfsturend leren tot betere doorstroom leiden.
Sociale ontwikkeling
Op onze school willen we dat kinderen zich compleet kunnen ontwikkelen. Als we het hebben over een compleet kindbeeld, betekent dat dat we verder kijken dan de cognitieve vaardigheden. Het gaat niet alleen om taal en rekenen, maar ook om zaken als doorzettingsvermogen, het uiten van gevoelens en nieuwsgierigheid. Samenvattend zijn dat ‘leeraanpak’, sociaal-emotionele ontwikkeling en ‘creatief vermogen’. Dit zijn, niet toevallig, ook allemaal eigenschappen die een kind helpen bij het vergaren van kennis en kunde op het gebied van taal en rekenen. Wij observeren elke dag hoe een kind zich beweegt door de school. Hoe is het welbevinden van het kind is een vraag die wij onszelf elke dag stellen. Door goed met de groep, het kind en de ouders of verzorgers in gesprek te blijven, kunnen we anticiperen op wat de groep en de kinderen nodig hebben. LEES MINDER
respect
verantwoordelijkheid
veiligheid
Wat is de werkwijze van Montessori 't Annink voor sociale ontwikkeling?
Montessori 't Annink leert kinderen respectvol om te gaan met zichzelf, de ander en de omgeving. Kinderen leren elkaars ruimte te respecteren. Het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen wordt dagelijks geobserveerd en besproken, wat een bron is voor gesprekken met kinderen en ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori 't Annink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Montessori 't Annink gebruikt Looqin en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori 't Annink?
Montessori 't Annink gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en de eigen montessorivisie voor sociaal-emotioneel leren.