IKC Titus Brandsma
Drienerstraat 51
7551 HL Hengelo

Schoolweging

Schoolweging
27.33
Spreiding
6.11

De schoolweging van Titus Brandsma Hengelo is 27,33 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel taal- en rekenniveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.4%), wat wijst op sterke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral in rekenvaardigheden. Landelijk scoren vergelijkbare scholen gemiddeld 61.1%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel benadrukt een theoretische oriëntatie: 23.8% havo en 21.4% vwo-advies (samen 45.2%), tegenover 36.5% bij vergelijkbare scholen. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) blijven met 16.7% onder het regionale gemiddelde (21.7%). De brede range van vmbo tot vwo sluit aan op de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTitus Brandsma HengeloGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

IEP; twee keer per jaar nemen wij vanaf groep 3 de IEP toetsen af. In de groepen 1 en 2 zijn dit leerkrachtobservaties. Deze toetsen worden individueel geanalyseerd, op leerling-, groeps- en schoolniveau waarbij wordt gekeken of het kind, de groep en de school binnen de behaalde scores een groei heeft laten zien. Deze analyses worden verantwoord in ParnasSys. Doelen, interventies en kindgesprekken worden gekoppeld aan deze analyses. De groeps- en schoolanalyses worden ook in het team besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

68.6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Het percentage onderadvisering (11.8%) matcht exact de nationale trend, terwijl bovenpresteren (19.6%) iets achterblijft bij vergelijkbare scholen (25.3%). Dit reflecteert mogelijk de zorgvuldige adviesprocedure zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Je mag zijn wie je bent

Samen in vertrouwen

Persoonlijke ontwikkeling

Wat is de werkwijze van IKC Titus Brandsma voor sociale ontwikkeling?

IKC Titus Brandsma bereidt leerlingen voor op een pluriforme samenleving door een veilige basis te bieden waarin democratische competenties geoefend kunnen worden. De school hanteert de kerndoelen van het primair onderwijs die gerelateerd zijn aan integratie en burgerschap. Binnen een samenhangende pedagogische omgeving kunnen kinderen ervaring opdoen met het omgaan met verschillende culturen en geloven, conflicthantering en medeverantwoordelijkheid. De school ziet zichzelf als een gemeenschap, waar team, ouders en kinderen dit samen vormgeven.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Titus Brandsma om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Titus Brandsma gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Titus Brandsma?

IKC Titus Brandsma gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Gouden weken, Rots en watertraining en eigen schoolregels.