
De resultaten van IKC De Kiem in Hengelo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Kiem, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van IKC De Kiem
De schoolweging van De Schothorst is 29,71 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past IKC De Kiem bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Kiem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
94.5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.9%). De school blijft hiermee ruim boven de inspectienorm van 85%, met name door extra aandacht voor basisvaardigheden in rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 59.7% behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 47.1%. Dit is 1.9% hoger dan vergelijkbare scholen (57.8%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Kiem?
De schooladviezen laten een breed aanbod zien met een accentuering van hogere leerwegen: 24.1% vwo-advies (regio: 18.6%) en 20.7% havo-advies. Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0%), wat lager is dan het regionale gemiddelde (1.01%). De combinatie vmbo-(g)t (22.4%) en havo/vwo (6.9%) onderstreept de theoretische oriëntatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schothorst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methode-gebonden toetsen van rekenen, taal en spelling maken wij gebruik van de Cito Leerling in Beeld toetsen. Deze worden elk jaar afgenomen in januari (M-toetsen) en juni (E-toetsen). De resultaten van deze toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd op groeps- en leerlingniveau om vast te stellen of de gestelde doelen zijn behaald en om een passend aanbod op te stellen voor de komende periode. Ouders ontvangen bij het rapport de grafieken waarop de voortgang/vaardigheidsgroei wordt weergegeven. Voor ouders is zo zichtbaar welke groei de leerling heeft doorgemaakt en ook hoe de score is ten opzichte van de rest van de leerlingen in Nederland. De resultaten en analyses op schoolniveau worden 2 keer per jaar met het hele team besproken met als doel om meer zicht te krijgen op het onderwijsaanbod van de school. Deze informatie wordt verwerkt in ons onderwijsbeleid en de keuzes die wij als school hierin maken.
Zitten de oud-leerlingen van IKC De Kiem in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
34.5% van de leerlingen presteert boven hun advies (regio: 25.3%), wat het zorgvuldige adviseringstraject benadrukt. Het percentage onderadvisering (12.1%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11.8%), mogelijk door de complexe leerlingenpopulatie. De school past hierop haar monitoring aan, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Bij IKC De Kiem hechten we veel waarde aan sociale opbrengsten en hebben we een duidelijke visie op dit gebied. Onze visie is gebaseerd op drie kernwaarden die we nastreven in het creëren van een positief en inclusief schoolklimaat. Deze kernwaarden zijn: Respect: We streven ernaar dat leerlingen respect tonen voor elkaar, ongeacht verschillen in achtergrond, cultuur of persoonlijkheid. We stimuleren een open en veilige omgeving waarin iedereen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Samenwerking: We geloven in de kracht van samenwerking en moedigen leerlingen aan om actief deel te nemen aan groepsactiviteiten, projecten en gezamenlijke besluitvorming. We bevorderen een cultuur van wederzijdse ondersteuning en het delen van verantwoordelijkheid. (Sociale) Verantwoordelijkheid: We willen leerlingen bewust maken van hun rol als betrokken burgers in de samenleving. We stimuleren actieve deelname aan maatschappelijke vraagstukken, empathie en verantwoordelijkheid voor anderen en de wereld om hen heen. Deze kernwaarden vormen de basis van onze visie op sociale opbrengsten. We streven ernaar dat onze leerlingen niet alleen didactisch succes behalen, maar ook groeien op sociaal en emotioneel gebied. We willen dat ze zich ontwikkelen tot betrokken en veerkrachtige individuen die respectvol omgaan met anderen, kunnen samenwerken en hun verantwoordelijkheid nemen binnen de maatschappij. LEES MINDER
Persoonlijk Leiderschap
Synergie en Samenwerking
Continue groei en Verbetering
Wat is de werkwijze van IKC De Kiem voor sociale ontwikkeling?
IKC De Kiem integreert het concept "The Leader in Me", gebaseerd op de 7 gewoonten van effectief leiderschap. De kernwaarden zijn respect, samenwerking en sociale verantwoordelijkheid. Deze waarden worden uitgedragen via "The Leader in Me", waarbij de 7 gewoonten worden geïntegreerd in het onderwijs, schoolbrede activiteiten en interacties tussen leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Kiem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Kiem gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, Looqin en Sociogram om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Kiem?
IKC De Kiem gebruikt de methode "The Leader in Me" voor sociaal-emotioneel leren.