
Schoolweging
De schoolweging van De Hunenborg is 36,34 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90.61% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen, zelfs bij dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (45.15%) overstijgt ruim de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32.8%. Dit laat zien dat de school erin slaagt om, ondanks een complexe leerlingenpopulatie, een aanzienlijk deel van de leerlingen naar hogere referentieniveaus te tillen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een nadruk op praktische leerwegen zien: 27.27% vmbo-b tegenover 5.52% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd is er een opmerkelijke doorstroom naar havo (15.15%) en vmbo-(g)t (18.18%). Deze brede spreiding past bij de relatief hoge schoolweging en diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hunenborg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zodra een leerling bij ons op school zit wordt de ontwikkeling gevolgd en digitaal vastgelegd. Dit gebeurt d.m.v. dagelijks gemaakt werk, methode gebonden toetsen, observaties en het LOVS. Deze gegevens vormen samen met observaties en het protfolio de basis voor de groeimap die de leerlingen twee keer per jaar mee krijgen. De leerkrachten en de intern begeleider volgen de leerlingen en gebruiken hierbij het LOVS. Zo monitoren we de ontwikkeling van leerlingen. Hun eigen groei staat hierbij centraal. We kijken niet alleen naar cognitieve resultaten maar ook naar welbevinden en de beleving van sociale veiligheid. Twee keer per jaar is er een groepsbespreking waarin de leerkrachten en de IB -er de kinderen bespreken. Wij gebruiken het LOVS van IEP en werken volgens de 1-zorgroute van ons samenwerkingsverband.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met slechts 11.67% onder advies (vs. 11.81% landelijk) toont de school een adequate advisering. De 23.33% boven advies reflecteert mogelijk de 'warme overdracht' en intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
IKC De Hunenborg wil een veilige leer- en leefomgeving vormen, waar kinderen zich geborgen voelen. Sfeer en plezier zijn belangrijk. De school wil een warme omgeving voor de kinderen vormen, waarin aandacht is voor elk kind. Een ieder moet zich welkom voelen. Onze school werkt vanuit de filosofie van De Vreedzame School. We zien de school als een oefenplaats waarin kinderen fouten mogen maken en hiervan leren. Veiligheid Een kind dat zich veilig en geborgen voelt, kan zich optimaal ontwikkelen. Dat vraagt van een ieder om zorgvuldig met elkaar om te gaan. De school werkt aan sociale vaardigheden, om de (sociale) veiligheid te waarborgen. Onze school biedt een veilige omgeving, waar iedereen elkaar in zijn waarde laat en elkaar en de omgeving respectvol benadert; de ander heeft geen last van mij; ieder werkt en leert met plezier. Stimulans We gaan uit van kansen en mogelijkheden in plaats van problemen en belemmeringen. We geven dit aan onze kinderen mee door hun individuele onderwijsbehoefte als uitgangspunt te nemen. We werken met ambitie, creativiteit en passie. We streven ernaar de complexe onderwijswereld voor onze kinderen inzichtelijk te maken. We doen dit door gebruik te maken van heldere taal in onze communicatie. We communiceren op basis van wederzijds vertrouwen en maken heldere keuzes in wat we wel en niet doen. Dit zorgt voor structuur en een doorgaande leerlijn voor kinderen. Hierdoor ontstaat rust, regelmaat en samenhang. Dit zijn belangrijke voorwaarden voor een optimale ontwikkeling. Van hieruit willen kinderen uitdagen nieuwsgierig te zijn naar de omgeving en wereld. Aandacht Op school luisteren we naar elkaar en hebben we aandacht voor elkaars prestaties. Zien en gezien worden is belangrijk. Er is aandacht voor de ander en ieders eigenheid. Kinderen worden gestimuleerd om zich verantwoordelijk te voelen voor elkaar en de (school)omgeving. Je mag er zijn, er is ruimte voor eigen inbreng en ideeën, uiteraard binnen de waarden en normen van de sociale context. Op school wordt respectvol omgegaan met elkaar. Het luisteren naar elkaar en aandacht hebben voor elkaar staat daarbij centraal. De kinderen worden gestimuleerd zich verantwoordelijk te voelen voor het werk, de (school)omgeving en voor elkaar. Leerlingen leren: op een democratische manier gezamenlijk besluiten kunnen nemen conflicten constructief kunnen oplossen zich zorgzaam en verantwoordelijk opstellen ten aanzien van de gemeenschap openstaan voor verschillen tussen mensen We werken hierbij volgens de filosofie van De Vreedzame School, dit is ook ons preventiekader. LEES MINDER
Veilgheid
Stimulans
Aandacht
Hoe werkt IKC De Hunenborg aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC De Hunenborg hanteert het programma 'De Vreedzame School' voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit programma helpt de school een gemeenschap te vormen waarin leerlingen actief worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. Er wordt aandacht besteed aan sociale-emotionele en burgerschapscompetenties, zoals empathie, democratische besluitvorming, respect voor verschillen, constructieve conflictoplossing, sociale vaardigheden en verantwoordelijkheid nemen. De school wil bijdragen aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen, zodat zij mensen worden die een bijdrage leveren aan de samenleving. IKC De Hunenborg wil een veilige en prettige school zijn waar alle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig voelen, omdat dit essentieel is voor hun leerproces. Er wordt veel gedaan om sociale veiligheid te bevorderen en ongewenst gedrag, zoals pesten, te voorkomen. De school maakt onderscheid tussen plagen, pesten, conflict en ruzie. Er is sprake van pesten als er een negatieve intentie is, herhaaldelijke en langdurige blootstelling aan negatief gedrag/agressie van één of meer leerlingen en een verschil in macht tussen pester en gepeste. De school werkt aan een positief en veilig klimaat en grijpt snel in als kinderen zich onveilig voelen of er wordt gepest. Wanneer blijkt dat kinderen zich onveilig voelen of er pestincidenten plaatsvinden, wordt onderzocht of het programma 'De Vreedzame School' goed wordt uitgevoerd in de betreffende groep. Indien nodig wordt hier extra aandacht aan besteed. De aanpak van sociale onveiligheid verloopt via een glijdende schaal, van vroegtijdig ingrijpen bij plagen tot uiteindelijk schorsen of verwijderen van leerlingen (oplossingsgerichte pestaanpak). De school evalueert de doelen van 'De Vreedzame School' structureel met behulp van de Vragenlijst Groepsklimaat en de Picto - Veiligheidsthermometer (instrument dat inzicht geeft in de beleving van de sociale veiligheid van de leerlingen). De veiligheid wordt besproken met de leerlingen en de resultaten worden geanalyseerd op individueel, groeps- en schoolniveau. Er wordt gekeken naar de dagelijkse observaties, de resultaten van de vragenlijsten en de mogelijke oorzaken van negatieve uitslagen. De besproken acties van voorgaande jaren om de veiligheid te vergroten worden tevens geëvalueerd.
Welke registratievormen gebruikt IKC De Hunenborg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Hunenborg gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en de Veiligheidsthermometer Vreedzame School.