
De resultaten van IKC De Akker in Hengelo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Akker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van IKC De Akker
De schoolweging van De Akker Hengelo is 32,84 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past IKC De Akker bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Akker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Het streefniveau wordt door 43,9% gehaald, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 41,2%. Dit geeft aan dat de school succesvol differentieert voor beter presterende leerlingen, ondanks de complexe populatie. De score ligt wel 9,5%-punt onder het vergelijkingsgemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
92,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is echter 2,3%-punt lager dan vergelijkbare scholen. De school zet specifiek in op basisvaardigheden via intensieve taaltrajecten zoals vermeld in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Akker?
De adviesverdeling toont sterke focus op havo/vwo-richtingen: 32,1% havo en 14,3% vwo (totaal 46,4%). Dit overstijgt het regionale patroon (ca. 26,5% voor deze trajecten). Opvallend is het hoge aandeel vmbo-(g)t (23,2% vs. 16,5% regionaal). De combinatie van hoge ambities én praktische doorstroommogelijkheden komt duidelijk naar voren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Akker Hengelo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op IKC De Akker volgen wij de algehele ontwikkeling van onze kinderen nauwgezet. Wij hanteren hierbij de 1-zorgroute. Twee keer per jaar nemen wij in de groepen 3 t/m 8 een LOVS toets af. Wij stappen in het schooljaar van 2024-2025 over op een nieuw LOVS. In de kleutergroepen maken wij gebruik van een observatiesystemen (Looqin) waarin wij de kinderen nauwgezet volgen in hun ontwikkeling. Daarnaast zijn er tussentijdse toetsen die worden afgenomen passende bij de specifieke vakken van de verschillende jaargroepen. Deze opbrengsten worden besproken, geanalyseerd en hier worden vervolgens plannen op gemaakt. Alle gegevens worden vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem. Er zijn meerdere keren per schooljaar groepsbesprekingen waardoor wij een goed beeld hebben van de (werk)sfeer binnen een groep. Er wordt niet alleen gekeken naar de leeropbrengsten, maar ook naar de sociaal emotionele ontwikkeling. Onze Intern begeleiders zijn o.a. gespecialiseerd in dyslexie, specifieke onderwijsbehoeften en gedrag. Zij werken nauw samen met onze leerkrachten en andere (externe) deskundigen, zoals onze gedragsspecialist, orthopedagoog en taalspecialist. Binnen ons IKC is een fysiotherapie- en logopedie praktijk, zodat ook deze zorg dichtbij is voor onze kinderen. Bij leer- of gedragsvragen bieden wij zoveel mogelijk zorg op maat. Wij werken sinds het schooljaar 2019-2020 intensief samen met een schoolzorgondersteuner en een jeugdverpleegkundige van de GGD. Ouders worden altijd nauw betrokken wanneer zorgvragen ontstaan. Wij vinden het belangrijk om samen met ouders te kijken naar wat nodig is. Vanuit onze stichting worden wij ondersteund door een orthopedagoog waarmee wij intensief samen werken. In de bijlage staan de exacte stappen omtrent de 1-zorgroute en het bespreken van de tussenresultaten.
Zitten de oud-leerlingen van IKC De Akker in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
65,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (14,3%) blijft beperkt, wat aansluit bij het intensieve adviesproces zoals beschreven in de schoolgids: individuele ontwikkelingsplannen en dubbeladviezen zorgen voor realistischere plaatsingen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen mogen zichzelf zijn op IKC De Akker. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor de ontwikkeling van elk individu en van de groep waarin wordt geleerd en gewerkt. Medewerkers stimuleren actief de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen. Hierbij zorgen zij voor afstemming op de leer- en ontwikkelbehoeften en talenten. De medewerker is leider en begeleider van kinderen, die leren hoe zij hun eigen ontwikkeling vorm kunnen geven, maar die ze ook leren dat ze onderdeel zijn van een democratische maatschappij. Ons IKC beschouwt ouders als partner bij het vormgeven van de ontwikkeling van hun kind. Binnen het IKC vindt de ontwikkeling van elk kind plaats binnen voor iedereen bekende regels en kaders passende binnen de filosofie van Vreedzaam. Het woord verbinding is bij ons van zeer groot belang. LEES MINDER
Sociale verbondenheid
Conflictoplossing
Gemeenschapszin
Wat is de werkwijze van IKC De Akker voor sociale ontwikkeling?
IKC De Akker werkt volgens de principes van de Vreedzame School methodiek. Deze methode streeft ernaar kinderen te leren op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen, constructief conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap, en open te staan voor verschillen tussen mensen. Dit resulteert naar een positief sociaal klimaat waarin kinderen zich veilig, gehoord en gezien voelen. De leerlingen worden opgeleid tot mediator en krijgen andere verantwoordelijkheden in de groep en op het IKC.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Akker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Akker gebruikt Looqin om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Akker?
IKC De Akker gebruikt de Vreedzaam methode voor sociaal-emotioneel leren.