Basisschool Mikado
Apolloplein 1
7552 VG Hengelo

Schoolweging

Schoolweging
31.99
Spreiding
6.81

De schoolweging van Berflo is 31,99 , met een spreiding van 6,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.5% geslaagden overtreft Mikado ruimschoots de landelijke signaleringswaarde (85%). Deze score ligt ook boven het regionale gemiddelde (94.8%), wat duidt op stevige basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41.2%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (53.4%), wat wijst op effectieve differentiatie bij rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 31.8% vmbo-(g)t/havo en 27.3% havo/vwo advies, tegenover slechts 9.1% vwo. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 18.6% vwo-advies voorkomt. De 4.5% praktijkonderwijsadviezen zijn weliswaar laag, maar relatief hoger dan het stedelijk gemiddelde (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBerfloGemeente AmsterdamNederland
LIB177.89176.14175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elke leerkracht is de eerst verantwoordelijke waar het gaat om het meten van tussenresultaten en de reflectie daarop. Het behalen van gestelde doelen wordt gemeten door de methode-gebonden toetsen op de verschillende vakgebieden en het leerlingvolgsysteem van CITO. Daarnaast hechten we aan "het oog van de leerkracht" De leerkracht is de professional in de groep en meet voortdurend het groepsproces en doelstellingen door te observeren in de groep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert tegenover 38.9% boven advies - significant beter dan de landelijke 11.8% onderadvisering. Dit reflecteert mogelijk zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op Mikado streven we naar een hoog niveau van welbevinden en betrokkenheid van kinderen, ouders en leerkrachten.Bij een hoge mate van welbevinden voelt de leerling zich thuis, kan hij/zij zichzelf zijn en voelt hij/zij zich emotioneel veilig. Dit uit zich vervolgens in spontaniteit, vitaliteit en genieten. Een hoge mate van welbevinden is een aanwijzing dat de emotionele ontwikkeling van kinderen optimaal verloopt. Betrokkenheid verwijst naar de intensiteit van een activiteit, naar concentratie en geboeid zijn, naar ergens helemaal voor gaan en naar plezier hebben in ontdekken. Een veilige omgeving is een voorwaarde om je ergens op je gemak te voelen en betrokken te kunnen zijn. Vandaar ook dat blijvend gewerkt wordt aan een veilig en prettig schoolklimaat op onze school. Een positief schoolklimaat is niet mogelijk zonder duidelijke, gedeelde waarden. Waarden drukken de gemeenschappelijke motivatie uit. Zo opgevat zijn waarden leefregels. Ze bepalen hoe we in de dagelijkse praktijk met elkaar en met leerlingen omgaan. Op Mikado zijn dat: Geloven in jezelf Vertrouwen in elkaar Elkaar zien Plezier Groei Samen! Met behulp van het Positief Educatief Programma is er veel aandacht voor deze waarden. De focus ligt op de sterke kanten (het denken in mogelijkheden en kansen), positieve relaties, compassie en plezier. LEES MINDER

Welbevinden

Betrokkenheid

Groei

Wat is de werkwijze van Basisschool Mikado voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Mikado werkt met het positief educatief programma (PEP) om het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen te verhogen. PEP is gebaseerd op de positieve psychologie en richt zich op het creëren van een schoolklimaat waarin kinderen, ook kinderen in moeilijke omstandigheden of met speciale behoeften, tot bloei kunnen komen. De focus ligt op wat leerlingen nodig hebben om goed in hun vel te zitten en goed te kunnen leren, waarbij de sterke kanten en interesses van leerlingen worden gestimuleerd. Jaarlijks wordt met het kwaliteitszorginstrument gemeten of kinderen zich veilig en prettig voelen. Daarnaast vindt er door middel van scans een meting plaats van de betrokkenheid van de leerlingen, waarbij zowel de leerkrachten als de kinderen aangeven hoe zij de schooltijd ervaren. De resultaten worden besproken met de groep, de leerkracht, het team, de intern begeleider en de ouders en kinderen.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Mikado om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Mikado gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Monitoring Sociale Veiligheid, Scans Positief Educatief Programma

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Mikado?

Basisschool Mikado gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Heb 't Lef, PEP, Rots en water / Jongens in hun kracht