
Schoolweging
De schoolweging van Stadhouder Willem de Derde School is 28,87 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,18% behaalde het fundamenteel niveau overstijgt de school zowel de landelijke vergelijkingswaarde (95,88%) als de kritische ondergrens van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, in lijn met de geformuleerde kernwaarden van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 54,24% van de leerlingen behaald, wat licht onder de landelijke vergelijkingswaarde (57,79%) ligt maar ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school succesvol inspeelt op de onderwijsbehoeften van haar populatie, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen reflecteren een nadruk op middelbare schoolniveaus: 42,11% vmbo-(g)t en 10,53% havo. Opvallend is de lage uitstroom naar praktijkonderwijs (0%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (1,01%). De combinatie van vmbo-k (31,58%) en vmbo-(g)t adviezen benadrukt een praktisch-theoretische balans.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Stadhouder Willem de Derde School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.49 | 175.23 | 177.14 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Maar liefst 91,89% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (8,11%) blijft onder de landelijke norm (11,81%), wat past bij het zorgvuldige adviesproces zoals omschreven in het schoolplan. De afwezigheid van bovenadvisering vraagt om analyse van doorstroommogelijkheden.