
Schoolweging
De schoolweging van SOL De Watervlinder is 27,55 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 21.84% vwo-advies (vs. 18.61% regio) en 17.24% havo/vwo-combinatieadvies. Praktijkonderwijs blijft met 1.15% beperkt, maar ligt wel boven het regionale gemiddelde (1.01%). De brede adviesrange - van vmbo-k tot vwo - weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | SOL De Watervlinder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het leerlingvolgsysteem worden de leerlingen van groep 1 t/m 8 regelmatig op verschillende onderdelen getoetst op de leerstofdoelen met behulp van observaties en/of methode onafhankelijke toetsen. Door het vroegtijdig signaleren kan adequaat worden ingespeeld op wat een kind nodig heeft aan (extra) ondersteuning of verrijking. Van groep 4 tot en met 8 werken we met het onderwijssysteem Snappet. Met behulp van Snappet hebben leerkracht, intern begeleider, ouder én kind zicht op de tussenresultaten binnen het onderwijsleerproces. Het kind is zo eigenaar van zijn eigen onderwijsleerproces en kan met zijn leerstofdoelen aan de slag. Op SOL De Watervlinder hebben we voor de Snappet verwerking gekozen voor tablets. Doel van Snappet: Snappet wil de kwaliteit van het basisonderwijs verbeteren door een tablet met benodigd lesmateriaal beschikbaar te stellen voor ieder kind. Deze tablet dient als interactieve (slimme) vervanging voor de huidige (werk-)boeken en sluit aan op de meest gebruikte lesmethoden. Kijk voor meer informatie op www.snappet.org. Hoe werkt het: De leerkracht geeft de gewone les-instructie met behulp van het digibord. De verwerking (opgaven) doet de leerling echter via de tablet en niet meer in een schrift. De leerling ziet daardoor meteen of hij/zij de opgave goed heeft gedaan. Is het fout? Dan kan de leerling de opdracht meteen verbeteren. Directe feedback: niet meer wachten tot leerkracht de antwoorden heeft nagekeken, maar direct zien of je het goed of fout doet. Dit is een enorm verschil met de huidige schriftjes. Vanzelfsprekend werken we naast de verwerking met Snappet ook met veel concrete materialen en middelen. Hierdoor vergroten we het inzicht en doorzicht van de kinderen op de lesstof. Maar er is meer. De leerkracht kan via ofwel de computer ofwel (zoals in ons geval) via een eigen tablet meekijken hoe de opdrachten worden gemaakt door de leerlingen. De leerlingen zijn met naam te zien op de leerkrachttablet. Achter de naam ziet de leerkracht of een opdracht goed of fout gemaakt is. Rood is fout, oranje dan heeft de leerlingen er meer dan 1 keer voor nodig gehad en groen is in 1 keer goed. Ook kan de leerkracht zien hoever de leerling is gevorderd met de leerstof. Stel dat er een bepaalde opdracht door veel leerlingen fout wordt gemaakt kan de leerkracht deze opdracht nogmaals klassikaal uitleggen. De leerkracht kan via het digibord laten zien hoe de klas heeft gewerkt (ze kan dan de namen weg laten). Op dit moment worden de tablets voor rekenen, taal, lezen en spelling vanaf groep 4 ingezet. Als de kinderen klaar zijn met de opdrachten kunnen ze aan ‘doelen’ gaan werken. Zoals u weet zijn er per jaar leerdoelen opgesteld wat een kind moet kunnen. Daar gaat de leerling dan mee oefenen via opdrachten (vragen). En als de leerling opdracht goed maakt is de volgende opdracht iets moeilijker. Als een leerling het fout heeft wordt de volgende opdracht makkelijker. Zo werkt iedereen op zijn niveau en blijft ieder kind gemotiveerd om verder te gaan met oefenen (en dus met de leerdoelen). Niet onbelangrijk: de snelle leerlingen hoeven niet meer te wachten tot de hele klas klaar is. Ze kunnen zelfstandig aan hun doelen werken en worden uitgedaagd doordat ze steeds iets moeilijkere opgaven krijgen. Deze manier van werken sluit goed aan bij onze adaptieve visie. We kunnen nu nog beter ieder kind bedienen op zijn eigen onderwijsbehoeften en leerstofdoelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 11.11% tegen 11.81% landelijk. Maar liefst 72.73% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij de zorgvuldige advisering gebaseerd op een meerjarig volgsysteem. De school hanteert hierbij een 'groei-gericht' perspectief, zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.