SOL De Bron

De resultaten van SOL De Bron in Hendrik-Ido-Ambacht

Current section: resultaten
Admiraal de Ruyterlaan 1
3342 TA Hendrik-Ido-Ambacht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van SOL De Bron, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van SOL De Bron

Schoolweging
29.41
Spreiding
5.92

De schoolweging van SOL De Bron is 29,41 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past SOL De Bron bij jullie?

Ontdek hoe goed SOL De Bron bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Maar liefst 98,5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (taal/rekenen), aanzienlijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief beheersen, ook ten opzichte van vergelijkbare scholen (95,9%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 67,1% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 47,1% (+19,3%). Dit overtreft ook de vergelijkingsscore van 57,8%, wat benadrukt dat de school hogere doelen stelt dan verwacht voor haar populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van SOL De Bron?

SOL De Bron geeft 34,1% van de leerlingen een havo-advies of hoger (havo/vwo: 20,5%, vwo: 13,6%), wat lager is dan vergelijkbare scholen (45,6%). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (21,6% vs. 16,5% regio), passend bij de nadruk op doorstroommogelijkheden binnen het vmbo. Praktijkonderwijs blijft beperkt (1,1%), maar ligt iets boven het gemiddelde (1,0%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSOL De BronGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In het leerlingvolgsysteem worden de leerlingen van groep 1 t/m 8 regelmatig op verschillende onderdelen getoetst op de leerstofdoelen met behulp van observaties en/of methode onafhankelijke toetsen. Door het vroegtijdig signaleren kan adequaat worden ingespeeld op wat een kind nodig heeft aan (extra) ondersteuning of verrijking. Van groep 4 tot en met 8 werken we met het onderwijssysteem Bingel. Met behulp van Bingel hebben leerkracht, intern begeleider, ouder én kind zicht op de tussenresultaten binnen het onderwijsleerproces. Het kind is zo eigenaar van zijn eigen onderwijsleerproces en kan met zijn leerstofdoelen aan de slag. Op SOL De Bron hebben we voor de Bingel verwerking gekozen voor chromebooks. Doel van Bingel: Bingel wil de kwaliteit van het basisonderwijs verbeteren door een chromebook met benodigd lesmateriaal beschikbaar te stellen voor ieder kind. Het chromebook dient als interactieve (slimme) vervanging voor de huidige (werk-)boeken en sluit aan op de meest gebruikte lesmethoden.Hoe werkt het: De leerkracht geeft de gewone les-instructie EDI) met behulp van onder andere het digibord. De verwerking (opgaven) doet de leerling echter op het chromebook en niet meer in een schrift (wel kladpapier). De leerling ziet daardoor meteen of hij/zij de opgave goed heeft gedaan. Is het fout? Dan kan de leerling de opdracht meteen verbeteren. Directe feedback: niet meer wachten tot leerkracht de antwoorden heeft nagekeken, maar direct zien of je het goed of fout doet. Dit is een enorm verschil met de huidige schriftjes. Vanzelfsprekend werken we naast de verwerking met Bingel ook met veel concrete materialen en middelen. Hierdoor vergroten we het inzicht en doorzicht van de kinderen op de lesstof. Maar er is meer. De leerkracht kan via ofwel de computer ofwel (zoals in ons geval) via een eigen tablet meekijken hoe de opdrachten worden gemaakt door de leerlingen. De leerlingen zijn met naam te zien op de leerkrachttablet. Achter de naam ziet de leerkracht of een opdracht goed of fout gemaakt is. Rood is fout, oranje dan heeft de leerlingen er meer dan 1 keer voor nodig gehad en groen is in 1 keer goed. Ook kan de leerkracht zien hoever de leerling is gevorderd met de leerstof. Stel dat er een bepaalde opdracht door veel leerlingen fout wordt gemaakt kan de leerkracht deze opdracht nogmaals klassikaal uitleggen. De leerkracht kan via het digibord laten zien hoe de klas heeft gewerkt (ze kan dan de namen weg laten). Op dit moment worden de chromebooks voor rekenen, taal, lezen en spelling vanaf groep 4 ingezet. Als de kinderen klaar zijn met de opdrachten kunnen ze aan hun ‘eigen doelen’ gaan werken. Zoals u weet zijn er per jaar leerdoelen opgesteld wat een kind moet kunnen. Daar gaat de leerling dan mee oefenen via opdrachten (vragen). En als de leerling opdracht goed maakt is de volgende opdracht iets moeilijker. Als een leerling het fout heeft wordt de volgende opdracht makkelijker. Zo werkt iedereen op zijn niveau en blijft ieder kind gemotiveerd om verder te gaan met oefenen (en dus met de leerdoelen). Niet onbelangrijk: de snelle leerlingen hoeven niet meer te wachten tot de hele klas klaar is. Ze kunnen zelfstandig aan hun doelen werken en worden uitgedaagd doordat ze steeds iets moeilijkere opgaven krijgen. Deze manier van werken sluit goed aan bij onze adaptieve visie. We kunnen nu nog beter ieder kind bedienen op zijn eigen onderwijsbehoeften en leerstofdoelen.

Zitten de oud-leerlingen van SOL De Bron in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 24,4% boven het advies uitstroomt. Dit wijst op realistische adviezen die ruimte laten voor groei, ondersteund door de beschreven nazorg en monitoring in het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Wij gebruiken de methode "Kwink". De leerkrachten besteden hier wekelijks aandacht aan. Jaarlijks wordt gestart met een speciaal ontworpen poster, waar de kinderen samen met de leerkracht punten opschrijven die belangrijk gevonden worden om een goede groepssfeer te waarborgen. Op deze poster kunnen bijvoorbeeld uitspraken komen te staan als ‘Wij vinden het belangrijk om elkaar erbij te betrekken’ of ‘Wij vinden het belangrijk om elkaar te helpen.’ In het begin van het schooljaar wordt ook een week lang stil gestaan bij sociale vaardigheden. In 2017 kenden wij het thema ‘Jij en Ik, Ik en Jij ,We horen er samen bij’ aan deze week toe. Speciaal voor deze gelegenheid werd een origineel lied geschreven door onze cultuurcoördinator, en dit lied werd opgenomen en uitgevoerd door leerlingen van onze school. Het betreffende lied is hier te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=ebumSe3jeug Op SOL Admiraal/SOL Krommeweg werken we preventief aan de sociale veiligheid. We besteden veel tijd aan de sociale vaardigheden en de sociale veiligheid van kinderen. Wanneer het welbevinden van een kind in orde is komt het tot de beste ontwikkeling. Sociale en fysieke veiligheid Kinderen vanaf groep 5 krijgen het programma ‘Voel je Sterk’ aangeboden, waarbij sociale en fysieke weerbaarheid wordt getraind. LEES MINDER

Gezien worden

Er toe doen

Er mogen zijn

Wat is de werkwijze van SOL De Bron voor sociale ontwikkeling?

SOL De Bron stimuleert positief gedrag en maakt kinderen sterker door het oefenen van vaardigheden. Kinderen ontwikkelen zelfvertrouwen en emotionele intelligentie. Ze leren samen normen en waarden te formuleren, waardoor de klas een veilige leeromgeving wordt. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt per kind gevolgd met de systemen BOSOS en ZIEN. De uitkomsten worden in een gesprek met ouders gedeeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt SOL De Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SOL De Bron gebruikt Zien, Vragenlijst WMK po, Sociaal Emotionele Vragenlijst en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SOL De Bron?

SOL De Bron gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.