
Schoolweging
De schoolweging van De Klimboom Hendrik-Ido-Ambacht is 26,84 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,59% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm (85%), hoewel dit net onder het vergelijkingsgemiddelde (96,71%) ligt. De focus op basisvaardigheden in heterogene groepen blijkt succesvol, met name voor taalbeheersing bij meertalige leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8% en licht boven het vergelijkingspercentage (63,35%). Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, met name op het gebied van probleemoplossend rekenen en begrijpend lezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 58,3% havo/vwo en vwo (vs. 45,5% regionaal). Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (25% vs. 18,6% landelijk), passend bij het cognitief uitdagende Jenaplanprogramma. Het praktijkonderwijspercentage blijft met 2,5% beperkt, wat lager is dan de regio (1,18%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Klimboom Hendrik-Ido-Ambacht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend weinig onderadvisering: slechts 6,67% tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 40% van de leerlingen presteert boven hun advies, mogelijk door de brede talentontwikkeling in het Jenaplanonderwijs. Dit komt overeen met de beschreven 'diagnostische adviesprocedure' waarbij leerkrachten longitudinaal monitoren.