
Schoolweging
De schoolweging van De Boge is 30,45 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 37,5% havo en 12,5% vwo tegenover 25% vmbo-b/k. Dit contrast is groter dan bij vergelijkbare scholen (16,1% havo en 18,6% vwo landelijk). De school geeft aan 'kansrijk te adviseren', wat blijkt uit het hogere percentage havoadviezen t.o.v. het landelijk gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boge | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem van Cito-Lib. De analyse van deze resultaten wordt middels de groepsbesprekingen en de zelfevaluatie gedaan. De resultaten worden tweejaarlijks op groeps- en op schoolniveau geanalyseerd en geduid. Tijdens de groepsbespreking met de IB-er en de leerkracht wordt deze analyse omgezet in een groepsaanpak en/of een individuele aanpak, maar kan ook tot een schoolbrede aanpak leiden. De resultaten en aanpak worden inzichtelijk gemaakt in een groepsoverzicht. In de onderbouw maken we gebruik van ParnasSys Leerlijn Het Jonge Kind. Middels dit leerlingvolgsysteem volgen we de ontwikkeling van de leerlingen in groep 1 en 2.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,33% van de leerlingen presteert onder advies, beter dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. 25% zit boven advies, wat aansluit bij het in het schoolprofiel genoemde 'oplossingsgericht werken' en doorlopende monitoring.
Sociale ontwikkeling
In onze visie beschrijven we het pedagogisch klimaat als volgt: "Door oplossingsgericht te werken, kunnen we ons richten op wat goed gaat en dit versterken. Heldere kaders zorgen voor een veilige en prettige sfeer in de school. Op de Bôge wordt iedereen gezien en gehoord en mag en kan iedereen zichzelf zijn." De volgende waarden nemen wij daarbij in acht: Respect en solidariteit Veiligheid en rust Omgaan met materialen Deze waarden vinden we terug in onze schoolregels: Ik ben zuinig op alle spullen Ik houd me aan de afspraken Ik loop rustig door de gang Ik ben vriendelijk voor anderen Dit alles wordt ondersteund door de methode Kwink, die in groep 1 /m 8 gebruikt wordt. LEES MINDER
Oplossingsgericht
Gelijkwaardigheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Boge voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Boge heeft een pedagogisch klimaat van hoog niveau. Leerlingen gaan goed met elkaar om, kunnen zichzelf zijn en er zijn weinig conflicten. Leerkrachten dragen de visie op sociaal leren uit door verantwoordelijkheid te nemen voor gedrag in de hele school en geven het goede voorbeeld. Ze gebruiken oplossingsgerichte taal en benoemen positieve aspecten. Uit vragenlijsten van Cito LiB sociaal en emotioneel leren blijkt dat de observaties over gedrag en welbevinden juist zijn. Leerlingen voelen zich prettig en veilig op De Boge en hebben het gevoel gezien te worden. Cito-LIB signaleert opvallende scores op veilige leeromgeving, sociaal zelfbeeld, cognitief zelfbeeld, schoolbeleving, gevoel van sociale veiligheid, pro-sociaal gedrag, afwezigheid van pestgedrag en gedrag tijdens de les. Bij een signaal volgt een gesprek en actie op individueel of groepsniveau, waarbij ouders worden geïnformeerd.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Boge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Boge gebruikt de volgende registratievormen: Cito LiB Sociaal en emotioneel leren (groep 3 t/m 8) en Leerlijn Het Jonge Kind (groep 1 en 2).
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Boge?
Basisschool De Boge maakt gebruik van de volgende methoden: Kwink, De Gouden Weken en Oplossingsgericht werken.