School voor Speciaal Basisonderwijs De Toermalijn
Raafstraat 8
5702 PW Helmond

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen reflecteren een focus op praktische leerwegen: 41.67% vmbo-b en 25% praktijkonderwijs (vs. 27.69% en 40.63% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel vso-advies (13.89%) ligt boven het regionaal gemiddelde (9.07%), passend bij de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen. Opvallend is het beperkte aandeel hogere adviezen (vmbo-(g)t/havo: 5.56%), wat samenhangt met de complexere ondersteuningsvragen van de populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Toermalijn HelmondGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het meten van de tussenresultaten gebeurt met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van BOOM aangevuld met de leestoetsen van LOVS van Cito. De volgende toetsen nemen wij af: Groep 3 Cito: AVI en DMT BOOM rekenen en spelling Groep 4 en hoger Cito: AVI en DMT BOOM rekenen, spelling en begrijpend lezen Daarbij toetsen wij op maat. De keuze voor de te maken toets hangt van het vaardigheidsniveau van de leerling. Ons streven is om zo adaptief mogelijk te toetsen om een reëel beeld van de mogelijkheden van de leerlingen te krijgen. In deze niveau groepen (vanaf groep 5 groepsoverstijgend) krijgen de leerlingen een passende instructie. Het aanbod en de aanpak wordt omschreven in het groepsplan en het OntwikkelPersPectief (OPP). Reflectie door leerkrachten en InternBegeleider vindt plaats tijdens het bespreken van deze documenten en het bijstellen hiervan. We gaan schooljaar 2024-2025 oriënteren op Leerling in Beeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23.68% van de leerlingen presteert onder hun schooladviezen, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan verklaard worden door de extra uitdagingen waar deze leerlingen mee te maken hebben. Desalniettemin blijft 76.32% op of boven het advies functioneren, wat aansluit bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij geloven dat ieder mens kan groeien en bloeien naar een eigen waardevolle plek in onze maatschappij. Als Toermalijn geven we ieder kind op onze school alle ruimte, ondersteuning en mogelijkheden om die plek te vinden. We werken elke dag met veel liefde en ambitie aan de groei en ontwikkeling van kinderen. We zien het kind en geloven heilig in zijn of haar kunnen. We nemen de tijd zodat het kind in eigen tempo het vertrouwen opbouwt om iedere dag een stap vooruit te zetten, hoe klein dan ook. Uiteindelijk is dit het fundament waardoor het kind de plek in de maatschappij ontdekt die bij hem of haar past.Onze uitgangspunten om te kunnen ontwikkelen: - Er is altijd een nieuwe kans. Altijd. - Wij werken volgens duidelijke structuren en creëren zo voorspelbaarheid. - Wij durven sensitief te werken en ons kwetsbaar op te stellen. - Wij denken van nature in scenario’s waardoor we de groep en het individu natuurlijker kunnen sturen naar gewenst gedrag. - Wij zijn ambitieus. Voor onszelf en voor de kinderen. - Wij gaan altijd voor groei. LEES MINDER

Groei - Talent

Veiligheid

Welbevinden- Vertrouwen

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Toermalijn voor sociale ontwikkeling?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Toermalijn hecht veel waarde aan welbevinden en vertrouwen. De school heeft afgelopen met Pedagogsich Tact gewerkt. Daarnaast gebruikt de school de methode KWINK voor sociaal-emotionele ontwikkeling en elementen van Rots en Water en kindercoaching om op maat ondersteuning te bieden.

Welke registratievormen gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Toermalijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Toermalijn gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Sociaal Emotionele Vragenlijst en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Toermalijn?