Openbaar Kindcentrum de Stroom
Rijnlaan 103
5704 HZ Helmond

Schoolweging

Schoolweging
32.67
Spreiding
5.61

De schoolweging van De Stroom Helmond is 32,67 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,0% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit is consistent hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (94,8%) en reflecteert effectieve basisondersteuning, vooral op het gebied van taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de signaleringswaarde (41,2%). Dit ligt echter ruim onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (53,4%). De focus op basisvaardigheden bij een complexe populatie lijkt hier een verklaring, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 66,66% vmbo-advies (b-k-gt) tegenover 33,33% havo/vwo. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 45,5% havo/vwo-advies geeft. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (8,33% vs. 1,18% regio), passend bij de schoolweging. Toch stroomt 25% door naar havo, wat duidt op een positief ontwikkelperspectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Stroom HelmondGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Jaarlijks wordt aan de hand van de resultaten op de toetsen uit het leerlingvolgsysteem (januari - maart) een school- en groepsanalyses uitgevoerd. Deze analyses worden uitgevoerd aan de hand van een protocol dat voor alle scholen van de stichting is opgesteld (schoolzelfevaluatie). De resultaten worden in de units verder geanalyseerd en met elkaar besproken. Hierbij worden de resultaten vergeleken met de door de school zelf opgestelde streefdoelen. Naar aanleiding van deze besprekingen worden op schoolniveau beleidsaanpassingen gedaan of nieuw beleid geïnitieerd. Ten aanzien van de groep worden zo nodig nadere afspraken gemaakt en vastgelegd in groepsplannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een zorgwekkende 33,33% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl géén enkele leerling boven advies presteert. Dit kan wijzen op een terughoudend adviesbeleid of doorstroomproblemen. De school benoemt in haar beleid 'realistische advisering' als prioriteit, mogelijk ten koste van doorstroomkansen.

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze visie 'samen leren - samen leven' en de overtuiging dat door ontmoeting we van elkaar kunnen leren is het voor ons vanzelfsprekend dat we aan aspecten als samen werken, samen spelen, ongelijk zijn en gelijkwaardig zijn veel aandacht besteden. We gaan uit van verschillen tussen mensen en bespreken die verschillen. De school biedt geborgenheid en is een ontmoetingsplaats waar kinderen, ouders en leerkrachten samen leren en samen leven. Zodra je binnen komt is het voelbaar: je bent er welkom, je wordt er gezien en gehoord en je mag er zijn wie je bent. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, positieve leeropbrengsten en de ontwikkeling van burgerschap De Stroom: 'Het mooiste dat je worden kunt is jezelf' LEES MINDER

Geborgenheid & vertrouwen

Mogen zijn wie je bent

Gehoord en gezien worden

Wat is de werkwijze van Openbaar Kindcentrum de Stroom voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van het kindcentrum zijn tot stand gekomen in samenspraak met partners in kinderopvang en ouders. Het welbevinden van leerlingen wordt geobserveerd en geregistreerd door medewerkers. Leerkrachten vullen jaarlijks observatielijsten in en vanaf groep 5 vullen leerlingen ook vragenlijsten in. Resultaten worden besproken in unitbesprekingen. Er is speciale aandacht voor het werken aan sociale competenties zoals zorgen, maken, onderzoeken, presenteren, leren en bewegen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbaar Kindcentrum de Stroom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbaar Kindcentrum de Stroom gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbaar Kindcentrum de Stroom?

Openbaar Kindcentrum de Stroom gebruikt SOEMO-kaarten voor sociaal-emotioneel leren.