IKC Trudo
St. Trudostraat 2
5708 GL Helmond

Schoolweging

Schoolweging
25.06
Spreiding
5.54

De schoolweging van Trudo Helmond is 25,06 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97,34%), wat de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 72,03% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert IKC Trudo ruim boven de signaleringswaarde van 56,2%. Dit ligt ook significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 66,85%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een academische focus: 39,29% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 25% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht onderwijs (7,14% vmbo-b vs. 5,52% regio). Deze verdeling sluit aan bij de relatief lage schoolweging en het geïntensiveerde plusklasaanbod dat in het schoolplan wordt benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTrudo HelmondGemeente AmsterdamNederland
LIB174.22175.23178.07

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Om de voortgang en het effect van de uitvoering te volgen, worden de volgende activiteiten ondernomen: Analyseren van de midden- en eindtoetsen van Cito Leerling in Beeld en de leeropbrengsten. Dit wordt gedaan door de leerkrachten voor de eigen groep. De directie doet dit samen met IB op leerjaar- en op schoolniveau. Ook op stichtingsniveau worden de resultaten geanalyseerd. Analyseren van de overige opbrengsten en ken- en stuurgetallen die in verband staan met de kwaliteit die de school in het betreffende schooljaar wil realiseren: Analyseren van de resultaten van het sociaal-emotionele ontwikkelingsvragenlijsten uit Leerling in Beeld. IB onderzoekt de voortgang van de gewenste kwaliteit voor het betreffende schooljaar, onder andere door middel van observaties in de groepen. Deze observaties worden besproken met de leerkrachten. Directie en IB voeren klassenbezoeken uit.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 38,1% van de leerlingen boven advies presteert (landelijk: 25,27%), terwijl slechts 9,52% onder advies scoort (vs. 11,81% nationaal). Dit bevestigt het in het schoolondersteuningsprofiel genoemde 'ambitieuze doch realistische adviesbeleid' met driejaarlijkse evaluatie van doorstroomresultaten.

Sociale ontwikkeling

We willen dat kinderen uitgroeien tot wereldburgers die klaar zijn voor een toekomst waarvan we in veel gevallen nog niet weten hoe die er uit zal zien. Dat betekent dat het voor kinderen belangrijk is om een aantal vaardigheden aan te leren waardoor zij later in de maatschappij een aantal tools hebben om mee te bewegen met de eisen van de tijd. Daarom werken we veel aan de 21e eeuwse vaardigheden. Ook wordt middels een sociokring in elke groep wekelijks aandacht besteed aan normen en waarden, gevoelens, het geven van complimenten, etc.. LEES MINDER

veilig

vertrouwd

transparant

Wat is de werkwijze van IKC Trudo voor sociale ontwikkeling?

IKC Trudo heeft een beleidsplan sociale veiligheid en is gecertificeerd als 'Veilige School'. De leerlingen worden gevolgd op sociaal-emotioneel gebied met het volgsysteem 'Leerling in Beeld'. Er wordt geen specifieke methode gebruikt, maar elementen uit diverse methoden. Er zijn sociokringen, aandacht voor de gouden en zilveren weken en de training Rots&Water. IKC Trudo werkt toe naar een Rots&Water-school en heeft opgeleide trainers in huis.

Welke registratievormen gebruikt IKC Trudo om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Trudo gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, Veiligheidsscan School en Innovatiegroep en vragenlijsten uit Leerling in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Trudo?