
Schoolweging
De schoolweging van De Straap is 34,32 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral in taalvaardigheid. Toch ligt het net onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 36,3% ligt. Echter, dit blijft achter bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen (49,2%). De school zet extra in op rekenvaardigheden, zoals beschreven in hun onderwijsplan 2023.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op praktische leerwegen: 12,9% vmbo-b en 19,35% vmbo-k/-(g)t advies (vs. 5,52% en 5,64% bij vergelijkingsscholen). Wel valt 16,13% vwo-advies op, hoger dan regionale peers (18,61%). Deze tweedeling past bij de complexe leerlingenpopulatie met zowel kansen als uitdagingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Straap | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (30% vs. 25,27% landelijk). Dit reflecteert mogelijk een terughoudend adviesbeleid. Het percentage leerlingen onder advies (15%) ligt wel iets hoger dan landelijk (11,81%), wat aansluit bij de relatief complexe populatie.