De Straap
Twentehof 200
5709 KG Helmond

Schoolweging

Schoolweging
34.32
Spreiding
6.33

De schoolweging van De Straap is 34,32 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral in taalvaardigheid. Toch ligt het net onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 36,3% ligt. Echter, dit blijft achter bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen (49,2%). De school zet extra in op rekenvaardigheden, zoals beschreven in hun onderwijsplan 2023.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op praktische leerwegen: 12,9% vmbo-b en 19,35% vmbo-k/-(g)t advies (vs. 5,52% en 5,64% bij vergelijkingsscholen). Wel valt 16,13% vwo-advies op, hoger dan regionale peers (18,61%). Deze tweedeling past bij de complexe leerlingenpopulatie met zowel kansen als uitdagingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe StraapGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (30% vs. 25,27% landelijk). Dit reflecteert mogelijk een terughoudend adviesbeleid. Het percentage leerlingen onder advies (15%) ligt wel iets hoger dan landelijk (11,81%), wat aansluit bij de relatief complexe populatie.