
Schoolweging
De schoolweging van Talentrijk Helmond is 32,24 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Talentrijk Helmond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.22 | 175.23 | 173.31 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We vinden het erg belangrijk om de ontwikkeling van kinderen goed te blijven volgen. We doen dit op diverse manieren: - Methodegebonden toetsen en observaties van leerkrachten worden gebruikt om input te kunnen leveren voor de aanpak en het beredeneerd aanbod van kinderen. In de groepen 1/2 wordt gebruik gemaakt van het Digikeuzebord. - Twee keer per jaar worden analyses gemaakt van de begin/midden- en eindtoetsen van Cito en wordt dit omgezet in leeropbrengsten. Dit wordt gedaan door de vakexperts samen met de leerkrachten op leerjaarniveau. De vervolgstappen worden beschreven in de boekenlegger per groep. De directie maakt een analyse op schoolniveau. Ook op stichtingsniveau worden de resultaten geanalyseerd. - Wanneer resultaten bekend zijn, worden deze gedeeld met ouders via MijnRapportfolio. Deze resultaten worden toegelicht in een oudergesprek en ook besproken met de kinderen. Uit de gesprekken met ouders, kinderen en leerkrachten komt ook input om de te behalen doelstellingen na te streven. - Naast de cognitieve/didactische resultaten ontvangen we ook informatie van de sociaal-emotionele ontwikkeling door de vragenlijsten van Leerling in Beeld en het Digikeuzebord. De leerkrachten ontvangen informatie van hun eigen groep en analyseren dit. Dit heeft effect op de wijze waarop de kinderen worden benaderd door de leerkracht, aanpassingen worden beschreven in de boekenlegger.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Bij Daltonkindcentrum Talentrijk hebben we een groot vertrouwen in het kind. Vanuit onze Daltonvisie gaan wij uit van de waarden dat het kind zelf verantwoordelijk is voor zijn handelen en dat we hier steeds op reflecteren. Door de relatie opbouw tussen leerkracht, kind en ouders zien we dat kinderen beter tot prestaties komen. Dit doen we door regelmatig in gesprek te gaan met elkaar. Een goed pedagogisch klimaat is van groot belang om te realiseren dat kinderen zich veilig en vertrouwd voelen op school. Onze routines en afspraken vormen de basis voor het klimaat waarin kinderen zich prettig voelen en zichzelf mogen zijn. We laten kinderen zoveel mogelijk zelf tot oplossingen komen waarbij onze nabijheid en begeleiding er altijd is. LEES MINDER
Autonoom-Lef
Groei-Talentvol
Samen-Betrokken
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden zijn bepaald in samenspraak met het team en de medezeggenschapsraad. Door samen het gesprek aan te zijn gegaan, kwamen hier waardes uit die de teamleden onderstrepen en ook uitdragen in houding en gedrag. We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen in ons kindcentrum en vanuit die kernwaarde zich optimaal kunnen ontwikkelen. Zonder een positief welbevinden kunnen kinderen zich niet optimaal ontwikkelen. Om het welbevinden van kinderen zowel individueel, als in een groep te bevorderen en vaardigheden aan te leren, maken we bij Daltonschool Talentrijk gebruik van Rots & Water. Dit wordt sinds schooljaar 2023-2024 in elke jaargroep ingezet. Om te monitoren hoe de sociale ontwikkeling van kinderen verloopt gebruiken wede vragenlijsten van Leerling in Beeld als meetinstrument wat door kinderen en medewerkers wordt ingevuld.