
De resultaten van Daltonkindcentrum Talentrijk in Helmond
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonkindcentrum Talentrijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Daltonkindcentrum Talentrijk bij jullie?
Ontdek hoe goed Daltonkindcentrum Talentrijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling op Talentrijk
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt getest in groep acht middels de centrale eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van de leerlingen moet dit basisniveau behalen. Deze 85% functioneert als de objectieve signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard voor alle basisscholen in Nederland. Op Daltonkindcentrum Talentrijk streven we ernaar om dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen. Met 89.3% van onze leerlingen die dit niveau behalen, overtreffen we de landelijke norm van 85%. Dit toont de effectiviteit van onze onderwijsaanpak en de inzet van ons team. Vergeleken met het landelijk gemiddelde van 94.8%, laat onze school zien dat we sterk presteren in het leggen van een solide basis. De 85% signaleringswaarde is hierbij ons richtpunt om te garanderen dat geen enkele leerling achterblijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen voor Succes op Talentrijk
Het streefniveau biedt een uitdagendere academische lat dan het fundamentele niveau. Ons doel op Daltonkindcentrum Talentrijk is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor iedere school een specifieke, op de leerlingenpopulatie afgestemde, signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Onze school behaalt 49.9999% van de leerlingen het streefniveau, wat ons helpt te focussen op verdere verbetering. De door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde voor onze school is 41.2%. Hoewel dit een uitdaging blijft, werken we continu aan het optimaliseren van ons onderwijs om ook hierin te excelleren. In vergelijking met het landelijk gemiddelde van 53.4332% voor het streefniveau, zien we dat er ruimte is voor groei. We zetten ons in om de prestaties van onze leerlingen structureel te verbeteren, met als doel ook op dit gebied steeds dichter bij de ambitieuze doelen te komen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonkindcentrum Talentrijk?
Het schooladvies van Daltonkindcentrum Talentrijk wordt zorgvuldig samengesteld op basis van diverse factoren. Hierbij kijken we naar de resultaten van het leerlingvolgsysteem, zoals Leerling in Beeld, en methodegebonden toetsen. Ook belangrijke leerlingkenmerken zoals werkhouding, doorzettingsvermogen en ambitie spelen een cruciale rol. Het proces voor het schooladvies start al in leerjaar 6. De leerkracht bepaalt in overleg met de intern begeleider een voorlopig advies. In leerjaar 7 ontvangen de ouders en kinderen dit voorlopige advies, na afstemming met de leerkrachten van de voorgaande jaren en de intern begeleider. In leerjaar 8 wordt het definitieve schooladvies vastgesteld, in nauwe samenwerking met de leerkrachten van de groepen 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directie. Indien de doorstroomtoets een positief afwijkend resultaat laat zien ten opzichte van het schooladvies, wordt dit heroverwogen voor een eventuele aanpassing van het definitieve advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Daltonkindcentrum Talentrijk
Bij Daltonkindcentrum Talentrijk geloven we sterk in de kracht van elk kind. Vanuit onze bewezen Daltonvisie, die zelfstandigheid en reflectie centraal stelt, begeleiden we leerlingen. We stimuleren een sterke band tussen leerkrachten, kinderen en ouders, omdat we weten dat dit de sleutel is tot succesvolle ontwikkeling. Regelmatige en open communicatie vormt de basis van onze aanpak. Een positief pedagogisch klimaat zorgt ervoor dat kinderen zich veilig en geborgen voelen. Onze duidelijke routines en afspraken creëren een omgeving waar kinderen zichzelf kunnen zijn en zich optimaal kunnen ontplooien. We moedigen zelfoplossend vermogen aan, altijd met de nabijheid en ondersteuning van onze ervaren leerkrachten.
Autonoom en Lef: Moedig zelfstandigheid en durf aan.
Groei en Talentvol: Stimuleer persoonlijke groei en ontdek talenten.
Samen en Betrokken: Werk aan verbinding en betrokkenheid.
Hoe bevordert Daltonkindcentrum Talentrijk de sociale ontwikkeling van uw kind?
Onze school hanteert een aanpak die is ontwikkeld in nauwe samenwerking met ons toegewijde team en de medezeggenschapsraad. Deze gezamenlijke inspanning resulteerde in kernwaarden die onze leerkrachten dagelijks uitdragen. Een veilige leeromgeving is cruciaal voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Wij erkennen dat positief welbevinden de basis vormt voor succesvol leren. Om het welbevinden, zowel individueel als in groepsverband, te versterken en essentiële sociale vaardigheden aan te leren, implementeren wij sinds schooljaar 2023-2024 de Rots & Water methode in alle jaargroepen. Om de voortgang van de sociale ontwikkeling te volgen, maken we gebruik van de 'Leerling in Beeld' vragenlijsten, die zowel door kinderen als medewerkers worden ingevuld.
Welke methodes en registratie-instrumenten worden ingezet voor sociale ontwikkeling?
Daltonkindcentrum Talentrijk gebruikt een combinatie van effectieve methoden en registratie-instrumenten om de sociale ontwikkeling van leerlingen te monitoren en te bevorderen: * **Leerling in Beeld vragenlijsten:** Een gestandaardiseerd instrument voor het in kaart brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. * **Digikeuzebord:** Een visueel hulpmiddel ter ondersteuning van de sociaal-emotionele leerprocessen.
- Leerling in Beeld vragenlijsten
- Digikeuzebord
Welke sociaal-emotionele leerprogramma's volgt onze basisschool?
Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Daltonkindcentrum Talentrijk gebruik van de gerenommeerde Rots & Water methode. Deze methode wordt zowel individueel als in groepsverband toegepast om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen en sociale vaardigheden.
- Rots en Water individuele en groepstraining
Onderwijsinspectie: Vertrouwen in de Kwaliteit van Daltonkindcentrum Talentrijk
Daltonkindcentrum Talentrijk werd in het schooljaar 2014-2015 gevisiteerd door de onderwijsinspectie. De inspectie heeft ons destijds een basisarrangement toegekend, wat aangeeft dat er vertrouwen is in onze onderwijskwaliteit. Dit basisarrangement bevestigt onze inzet voor hoogwaardig onderwijs. Bij Daltonkindcentrum Talentrijk streven we continu naar verbetering en optimalisatie van onze onderwijsaanpak en resultaten. Jaarlijks leggen we verantwoording af aan de onderwijsinspectie over onze prestaties. De resultaten van ons onderwijs delen we transparant met alle ouders, zodat zij volledig geïnformeerd zijn over de ontwikkeling van hun kind.