
Schoolweging
De schoolweging van De Vendelier is 25,02 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,10% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, scoort De Vendelier uitstekend. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97,34%). De school garandeert hiermee een stevige basis voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73,46% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 56,2% (+17,3%). Ook overtreft de school het gemiddelde van vergelijkbare scholen (66,85%). De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische richtingen: 27,54% vwo (vs. 18,61% regio) en 13,04% havo/vwo. Toch is er ook aandacht voor praktische leerwegen: 4,35% vmbo-b ligt weliswaar onder het regionale gemiddelde (5,52%), maar de combinatie vmbo-k/-(g)t (5,8%) toont differentiatie. De brede adviesmix past bij de gemiddelde schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vendelier | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.8 | 174.22 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de voortgang en het effect van de uitvoering te volgen, worden de volgende activiteiten ondernomen: Analyseren van de midden- en eindtoetsen van Cito en de leeropbrengsten. Dit wordt gedaan door de leerkrachten voor de eigen groep. Het MT doet dit samen met IB op leerjaar- en op schoolniveau. Ook op stichtingsniveau worden de resultaten geanalyseerd. Analyseren van de overige opbrengsten en ken- en stuurgetallen die in verband staan met de kwaliteit die de school in het betreffende schooljaar wil realiseren. Analyseren van de resultaten vanuit het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Het MT onderzoekt de voortgang van de gewenste kwaliteit voor het betreffende schooljaar, onder andere door middel van observaties in de groepen. Deze observaties worden besproken met de leerkrachten. Ook intern begeleiders voeren in dit kader klassenbezoeken uit.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,41% van de leerlingen presteert onder advies – bijna de helft van het landelijk gemiddelde (11,81%). Daarentegen stroomt 19,23% door naar een hoger niveau, wat aansluit bij het ‘ambitieuze maar realistische’ adviesbeleid zoals omschreven in de schoolgids. De hoge ‘op-advies’-score (74,36%) benadrukt de nauwkeurigheid van de plaatsing.