
Schoolweging
De schoolweging van Silvester Bernadette is 35,68 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 88,5% behaalt de school het fundamenteel niveau ruimschoots (inspectienorm 85%). Dit is iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 92,7%, maar blijft robuust gezien de leerlingenpopulatie. De school hanteert doelgerichte interventies voor basisvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een score van 35,0% voor het streefniveau tegen een verwachte 32,8%. Dit overtreft de inspectienorm, ondanks een complexe populatie (schoolweging 35,68). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 46,9%, maar dit verschil is verklaarbaar door de hogere schoolweging bij Silvester Bernadette.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (15,4% vs. 1,0% bij vergelijkbare scholen). Daarnaast zien we een sterke focus op theoretische leerroutes: 23,1% vmbo-(g)t en 10,3% vwo-advies (contra 16,5% en 18,6% landelijk). De combinatie van praktijkgericht en academisch advies reflecteert de diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Helmond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerkrachten gebruiken methode toetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van kinderen te volgen en het onderwijsaanbod en evt. extra ondersteuning daarop af te stemmen. Leerkrachten stemmen hierover af met elkaar, interne begeleider en zo nodig de teamleider. Op schoolniveau wordt een analyse van de (tussen)resultaten gemaakt door de IB-ers en besproken met het team. Op basis hiervan worden er verdere acties uitgezet. Op verschillende momenten in het jaar worden kind-ouder-leerkracht gesprekken gevoerd om de resultaten, de ontwikkeling en nieuwe doelen te bespreken. Daarbij wordt afgestemd wat op school gebeurd en wat kinderen en ouders thuis (willen) oefenen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,6% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 42,1% boven advies presteert. Deze uitmuntende doorstroom onderstreept de kwaliteit van de adviesprocedure en de doorlopende begeleiding, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.