CBS De Kievitsheuvel

De resultaten van CBS De Kievitsheuvel in Hellouw

Current section: resultaten
Korfgraaf 10
4174 GM Hellouw

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS De Kievitsheuvel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van CBS De Kievitsheuvel

Schoolweging
29.74
Spreiding
6.01

De schoolweging van De Kievitsheuvel is 29,74 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past CBS De Kievitsheuvel bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS De Kievitsheuvel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 94,7% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit, zelfs in vergelijking met scholen met een vergelijkbaar leerlingprofiel (95,88%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie berekende signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit duidt op effectieve onderwijsdifferentiatie, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,74).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS De Kievitsheuvel?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 50% havo/vwo-advies tegenover 10,93% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken volledig, wat uitzonderlijk is (vergelijkingsscholen: 1,01%). De combinatie van vmbo-(g)t (30%) en havo/vwo (50%) benadrukt een ambitieuze doorstroomcultuur, mogelijk gevoed door het intensieve NIO-onderzoek en ontwikkelingsgerichte aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KievitsheuvelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Binnen onze school werken we opbrengstgericht (OGW). We kijken naar de opbrengsten op het niveau van de leerlingen/de groep/de school, interpreteren wat we zien, zetten dit om in doelen en plannen die we vervolgens uitvoeren en evalueren. De stappen van waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren/evalueren doorlopen we op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau. Groepsniveau Waarnemen Vier keer per jaar bespreekt de leerkracht de observaties en de bevindingen samen met de intern begeleider. De leerkracht doorloopt de hierboven beschreven fasen bij de leerlingen en wanneer dit eerder al aanleiding geeft tot overleg met de intern begeleider, wordt in overleg extra ingepland. Begrijpen Besproken wordt of de groep de doelen heeft behaald. Is het doel behaald, dan wordt er gekeken wat de succesfactoren zijn geweest. Dan is de vraag of de doelen voor de komende periode hoger kunnen worden gesteld. Zijn de doelen niet behaald, dan is de vraag wat deze groep dan nodig heeft om de doelen wel te behalen. Plannen Op basis van de bevindingen worden nieuwe groepsdoelen gesteld en wordt de aanpak beschreven die voor deze groep nodig is. De intern begeleider verslaat dit in het groepsbesprekingsverslag. De doelen komen op het streefdoelenformulier te staan. Realiseren/Evalueren De leerkracht voert het besprokene uit. Tijdens de volgende groepsbespreking wordt opnieuw geëvalueerd of de groepsdoelen zijn behaald. Schoolniveau Twee keer per jaar bekijkt het team, onder leiding van de intern begeleider en/of de directeur de schoolanalyses op basis van de niet-methodetoetsen (LIB CITO). De bevindingen worden geïnterpreteerd. Afhankelijk van de conclusies kunnen interventies worden afgesproken. Gesprekscyclus leerkracht en intern begeleider De Intern begeleider spreekt de leerkracht direct na de start van het schooljaar. Zij bespreken samen de start van het schooljaar en lopen samen de ontwikkelingsperspectieven door. Na de herfstvakantie vindt er een tweede bespreking plaats op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de groep en de leerlingen naar aanleiding van de sociaal-emotionele vragenlijsten (Kindbegrip). Deze bespreking wordt gevolgd door een leerlingbespreking. In februari en juni vindt er een bespreking plaats naar aanleiding van de opbrengsten van de methodetoetsen en de niet-methodetoetsen Cito LIB. Ook deze bespreken wordt gevolgd door een leerlingbespreking. In april is er nog een tussentijdse bespreking: hoe loopt het met de interventies op het gebied van lezen en rekenen en op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling ?

Zitten de oud-leerlingen van CBS De Kievitsheuvel in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (20% vs. 11,81% landelijk). Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging (29,74) en de beschreven focus op 'ambitieuze maar realistische advisering'. Toch presteert 60% van de leerlingen op adviesniveau, wat aansluit bij de nadruk op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen aan de samenleving en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Het is geen vak, maar een taak van de school. Scholen zijn wettelijk verplicht om deze taak uit te voeren, de inspectie ziet hierop toe. Scholen hebben ruimte om dit burgerschapsonderwijs op eigen wijze vorm te geven. Bij burgerschapsvorming gaat het vooral om de houding en de vaardigheden van de leerlingen. De school is hier een geschikte oefenplaats voor. Ons burgerschapsonderwijs voldoet aan de volgende kernen: *Het bijbrengen van kennis over de democratie en rechtstaat zelf en de grondrechten van de mensen. *Het bijbrengen van kennis over, inzicht hebben in de werking van en respect hebben voor de achterliggende basiswaarden ook in onderling verband. De basiswaarden zijn: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Dit betekent dat kinderen o.a. kennis moeten krijgen over verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht en handicap en dat iedereen gelijk behandeld moet worden. *Het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. Leerlingen moeten op school leren om samen te werken en te leven, om te gaan met maatschappelijke spelregels, hun mening leren vormen en die van anderen respecteren en hun eigen identiteit leren ontwikkelen. Het bieden van een respectvolle oefenplaats waarin actief geoefend kan worden met de basiswaarden en burgerschapswaarden geïnternaliseerd kunnen worden. School is een sociale leerplaats. Er is een beleidsdocument op het gebied van de burgerschapsvorming in ontwikkeling. Dit document beschrijft wat er op het gebied van burgerschapsvorming wordt aangeboden per leerjaar. Onze bronnen hierbij zijn o.a. de methodes Blink, Kwink, Wonderlijk gemaakt en Startpunt. Ook de schoolactiviteiten gericht op burgerschapsvorming zullen in dit document worden opgenomen. Hierbij kunt u denken aan het diner voor de dorpsbewoners van 67 jaar en ouder. Leerlingen van groep 7 komen een driegangenmenu en ontvangen en bedienen onze gasten. Ook zorgen we met elkaar dat twee sponsorkinderen uit Burkina Faso naar school kunnen gaan. De Kievitsheuvel besteedt aandacht aan het voorkomen van pestgedrag. Mochten er ondanks de preventie signalen van pestgedrag zijn, dan wordt hier adequaat op gereageerd. Dit wordt besproken in de groep, met individuele leerlingen en uiteraard ook met de ouder(s)/verzorger(s). Zo zorgen we samen voor het welbevinden van de leerlingen. De anti-pest coördinator is Suzanne de Jong (IB). Amanda de Bruin is de vertrouwenspersoon binnen school. Meten is weten. De leerlingen worden op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd vanaf groep 1 tot en met groep 8 door middel van observaties door de leerkrachten. In oktober en april worden er vragenlijsten ingevuld door de leerkrachten (Kindbegrip/KIJK) om de groepsdynamiek en de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen. De leerlingen van groep 6, 7 en 8 vullen tevens de leerling vragenlijsten in. Op basis van de opbrengsten wordt er indien nodig een gedragsplan opgesteld. Wij hanteren een minimale ondergrens van 80% op de indicatoren. LEES MINDER

Samen is goud

Verantwoordelijkheid

Weerbaarheid, probleemoplossend vermogen

Wat is de werkwijze van CBS De Kievitsheuvel voor sociale ontwikkeling?

CBS De Kievitsheuvel creërt een veilige en gestructureerde omgeving waarin leerlingen hun mogelijkheden kunnen ontwikkelen. Er is aandacht voor het maken van overwogen keuzes en het dragen van verantwoordelijkheid. De leerkrachten zorgen voor een fijne sfeer in de groep, waarin leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen. Een positieve benadering van het kind en zijn/haar resultaten bevordert het zelfvertrouwen. De school maakt gebruik van de methode "Kwink" en monitort de ontwikkeling met het registratieprogramma Kindbegrip. De visie op de maatschappij is vanuit bijbels perspectief. De school draagt deze visie uit door een positieve benadering van leerlingen, ouders en de maatschappij. Indien het aanbod niet toereikend is, vindt er overleg plaats met de intern begeleider.

Welke registratievormen gebruikt CBS De Kievitsheuvel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Kievitsheuvel gebruikt Kindbegrip van ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Kievitsheuvel?

CBS De Kievitsheuvel gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.