Basisschool CBS De Kievitsheuvel in Hellouw

De resultaten van CBS De Kievitsheuvel in Hellouw

Current section: resultaten
Korfgraaf 10
4174 Hellouw

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS De Kievitsheuvel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past CBS De Kievitsheuvel bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS De Kievitsheuvel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau door Leerlingen van De Kievitsheuvel

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te behalen. Dit percentage is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen geldt.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau op CBS De Kievitsheuvel: Ambitie en Resultaten

Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om verder te gaan dan de basisvaardigheden aan het einde van groep acht. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt per basisschool een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen aan het einde van de basisschool dit ambitieniveau zouden moeten behalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS De Kievitsheuvel?

CBS De Kievitsheuvel in Hellouw biedt een gestructureerde aanpak voor de overstap van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Onze POVO-werkkaart beschrijft gedetailleerd hoe wij leerlingen begeleiden naar de juiste schoolkeuze. In groep 7 bespreken we de uitstroomverwachting met ouders na het tweede rapport. Dit dient als indicatie, niet als definitief advies. Het schooljaar 2023-2024 start met het afnemen van een schoolverlatersonderzoek in november, of een drempelonderzoek in oktober/november, of de Cito Leerling in Beeld (LIB) M8 toets in november/december. In januari ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies. Na de landelijke doorstroomtoets in februari, evalueren we dit advies opnieuw, vooral als het lager uitvalt dan de toetsresultaten. Een definitief advies kan enkel omhoog worden bijgesteld. Ons voorlopige schooladvies is gebaseerd op meerdere factoren: leerprestaties uit methode-onafhankelijke toetsen (focus op rekenen en begrijpend lezen), resultaten van intelligentieonderzoeken (zoals het NIO, niet ouder dan twee jaar), methodetoetsen van kernvakken (met nadruk op rekenen en begrijpend lezen), sociaal-emotionele ontwikkeling en leerhouding, en eventuele leer- of gedragsproblematieken die de ontwikkeling beïnvloeden. Zo zorgen we voor een passend advies voor elke leerling van CBS De Kievitsheuvel in Hellouw.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschapsvorming op CBS De Kievitsheuvel

Op CBS De Kievitsheuvel zetten we ons actief in voor de sociale ontwikkeling en burgerschapsvorming van al onze leerlingen. Wij geloven dat goed burgerschap essentieel is voor een actieve deelname aan de samenleving en het leveren van een positieve bijdrage. Dit is geen losstaand vak, maar een kerntaak die we integraal onderdeel maken van ons onderwijs, conform de wettelijke verplichtingen en toezicht van de onderwijsinspectie. Ons onderwijs richt zich op het ontwikkelen van zowel kennis als vaardigheden, waarbij de school fungeert als een waardevolle oefenplaats. We besteden aandacht aan de democratische rechtsstaat, grondrechten en de basiswaarden van onze samenleving: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Dit betekent dat we leerlingen leren over diversiteit in afkomst, geloof, politieke overtuiging, geslacht en handicap, en het belang van gelijke behandeling benadrukken. Centraal staat het bevorderen van sociale en maatschappelijke competenties. Leerlingen leren samenwerken, omgaan met maatschappelijke normen, een eigen mening vormen, respect tonen voor andermans perspectief en hun identiteit ontwikkelen. We creëren een veilige omgeving waar deze waarden actief beleefd en geïnternaliseerd kunnen worden, wat de school tot een unieke sociale leerplaats maakt. Momenteel ontwikkelen we een gedetailleerd beleidsdocument dat per leerjaar aangeeft hoe burgerschapsvorming wordt vormgegeven, met gebruikmaking van methodes als Blink, Kwink, Wonderlijk gemaakt en Startpunt. Bijzondere activiteiten, zoals het jaarlijkse diner voor dorpsbewoners van 70 jaar en ouder, waarbij groep 7 gastvrijheid toont door een driegangenmenu te serveren, versterken deze doelstellingen. Tevens steunen we twee sponsorkinderen in Burkina Faso, wat bijdraagt aan een wereldwijd bewustzijn. CBS De Kievitsheuvel heeft een proactieve aanpak tegen pestgedrag. Bij signalen, ondanks preventieve maatregelen, reageren we adequaat en betrekken we de groep, individuele leerlingen en ouders/verzorgers. Suzanne de Jong (IB) is onze anti-pest coördinator en Amanda de Bruin fungeert als vertrouwenspersoon, om het welbevinden van elke leerling te waarborgen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen volgen we nauwgezet van groep 1 tot en met 8 via observaties en door het invullen van vragenlijsten (Kindbegrip/KIJK) door leerkrachten in oktober en april. Groepen 6, 7 en 8 vullen tevens zelf de leerlingvragenlijsten in. Op basis van deze resultaten stellen we, indien nodig, gedragsplannen op, waarbij we streven naar een minimale score van 80% op de gedragsindicatoren.

Samen is goud: Samenwerking en gemeenschapsvorming

Verantwoordelijkheid: Zelfstandigheid en plichtsbesef

Weerbaarheid & Probleemoplossend vermogen: Veerkracht en oplossingsgerichtheid

Hoe bevordert CBS De Kievitsheuvel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

CBS De Kievitsheuvel creëert een veilige en gestructureerde omgeving die de persoonlijke groei en ontwikkeling van elke leerling stimuleert. Binnen een voorspelbaar ritme moedigen we leerlingen aan weloverwogen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te dragen. Onze leerkrachten zorgen voor een positieve klassfeer waarin leerlingen zich gewaardeerd en veilig voelen, wat hun zelfvertrouwen versterkt. We maken gebruik van de sociaal-emotionele leermethode 'Kwink' en monitoren de voortgang met het registratieprogramma Kindbegrip. Onze pedagogische visie is geworteld in een Bijbels perspectief, dat we uitdragen door positieve interacties met leerlingen, ouders en de bredere gemeenschap. Indien aanvullende ondersteuning nodig is, wordt dit in overleg met de intern begeleider geregeld.

Welke methoden en registratiesystemen gebruikt de school voor sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en sociaal-emotioneel leren maakt CBS De Kievitsheuvel gebruik van effectieve methoden en registratiesystemen:

  • De sociaal-emotionele leermethode 'Kwink'.
  • Het registratieprogramma 'Kindbegrip' van ParnasSys, de opvolger van Zien.

Welke kernwaarden staan centraal bij de sociale ontwikkeling op onze school?

Bij CBS De Kievitsheuvel geloven we sterk in de volgende kernwaarden voor de sociale ontwikkeling van onze leerlingen: 'Samen is goud', het aanleren van verantwoordelijkheidsgevoel, en het bevorderen van weerbaarheid en probleemoplossend vermogen.

Inspectierapport CBS De Kievitsheuvel: Kwaliteit en Resultaten

CBS De Kievitsheuvel in Hellouw, met 95 leerlingen, biedt kwalitatief hoogstaand christelijk basisonderwijs. Onze school streeft naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Dit inspectierapport geeft inzicht in de prestaties en de onderwijskwaliteit van onze vestiging aan de Korfgraaf 10.

Resultaten | CBS De Kievitsheuvel in Hellouw | [2025] Schoolregister