
Schoolweging
De schoolweging van ’t Schrijverke Hellevoetsluis is 34,59 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit, zelfs in een context met een hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn breed, met een nadruk op praktisch onderwijs: 33,3% vmbo-b en 12,5% vmbo-k. Toch valt 20,8% vmbo-(g)t/havo en 8,3% havo/vwo op. Praktijkonderwijsadviezen (1,01% regionaal) komen hier niet voor, wat wijst op een gerichte aanpak voor doorstroom naar ten minste vmbo-niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Schrijverke Hellevoetsluis | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Uw kind is elke dag op school om te leren en te groeien. Daartoe dagen we uw kind stapsgewijs uit met goed onderwijs in een prettige omgeving. We hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen. De ontwikkelingen en vorderingen van uw kind op school worden gevolgd m.b.v.: Observaties/gesprekken met kinderen Kleuterobservatiesysteem van Parnassys (groep 1/2) Methode onafhankelijke toetsen 2 keer per jaar (IEP-lvs), volgens vast schema (groep 3 t/m 8) Methodegebonden toetsen (groep 3 t/m 8) NIO groep 7 Protocol dyslexie Van de methode onafhankelijke toetsen worden de resultaten in het leerlingvolgsysteem ingevoerd en bijgehouden. Dit geldt ook voor de resultaten van het kleuterobservatiesysteem. Van de methodegebonden toetsen houdt de leerkracht de resultaten bij in zijn/haar klassenmap. De weerslag van de methodegebonden toetsen vindt u in het rapport van uw kind, dat 2 keer per jaar wordt meegegeven. Alle relevante gegevens, die noodzakelijk zijn voor de schoolloopbaan van uw kind, worden verzameld in het leerlingdossier. Wij gebruiken voor de methode onafhankelijke toetsen het leerlingvolgsysteem van IEP, hiervan worden de volgende toetsen op onze school afgenomen: Technisch lezen (groep 3 t/m 6) Rekenen (groep 3 t/m 8) Taalverzorging (groep 3 t/m 8) Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8) In de analyses van de resultaten wordt op leerling-, groeps- en schoolniveau gekeken naar de vaardigheidsgroei van de leerlingen. Deze wordt vergeleken met de verwachte vaardigheidsgroei. In leerlingbesprekingen worden bijzonderheden uit de individuele analyses en de groepsanalyses door de leerkracht besproken met de KC'er. Op studiedagen worden de schoolbrede analyses besproken. Mogelijke verklaringen voor de resultaten worden gezocht in de beïnvloedbare onderwijskenmerken (leerstofaanbod, lestijd, didactisch - en pedagogisch handelen, klassenmanagement en schoolklimaat) en kunnen een aanleiding zijn voor nader onderzoek. Op basis van de toetsanalyses en de resultaten van onderzoeken worden ambitiekaarten (voor nieuw te ontwikkelen beleid) en kwaliteitskaarten (voor het borgen van afspraken) opgesteld. De directie koppelt de schoolanalyse van de methode-onafhankelijke toetsen terug naar het bestuur van EduMare.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 37% bovenadviezers zijn (25,3% landelijk). Dit bevestigt het zorgvuldige adviesproces en de 'warme overdracht' naar het VO, waarbij potentieel actief wordt herkend.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen de volgende sociale taken leren te vervullen: omgaan met verschillen, omgaan met conflicten, democratisch handelen en maatschappelijk verantwoord handelen. We verwachten van iedereen die bij onze school is aangesloten om met respect en openheid om te gaan met verschillen tussen mensen. Iedereen is anders, maar we zijn allemaal gelijkwaardig. Op 't Schrijverke mag ieder kind zichzelf zijn en accepteren we elkaar. Zo groeien we samen. LEES MINDER
Gelijkwaardigheid
Samenwerken
Respect
Wat is de werkwijze van OBS 't Schrijverke voor sociale ontwikkeling?
OBS 't Schrijverke ondersteunt de leerlingen bij het aanleren van sociale vaardigheden met verschillende lessen en activiteiten, waaronder burgerschapsonderwijs.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS 't Schrijverke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS 't Schrijverke gebruikt geen specifieke registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS 't Schrijverke?
OBS 't Schrijverke maakt gebruik van de methoden 'Goed gedaan' en 'Grip op de Groep' voor sociaal-emotioneel leren.