
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Met 97,8% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral in taalvaardigheid. De school gebruikt hierbij een geïntegreerd leerlingvolgsysteem met weekelijkse diagnostische toetsen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 69,9% laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen de verdiepende leerdoelen behaalt. De inspectie hanteert voor deze school een signaleringswaarde van 65%, wat betekent dat De Ravense Poort structureel boven de verwachtingen presteert. Dit succes hangt samen met het adaptieve rekenprogramma dat sinds 2022 wordt ingezet.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn ambitieus: 71% van de leerlingen krijgt een havo- (35,5%) of vwo-advies (38,7%), tegen een regionaal gemiddelde van 60%. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen, terwijl dit landelijk op 4% ligt. De school motiveert dit met een 'talentgericht adviesproces' waarbij sociale-emotionele ontwikkeling zwaar meetelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Basisschool Hendrik Boogaard | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In groep 1-2 wordt na ieder thema door de leerkracht bijgehouden welke doelen de leerlingen hebben behaald. Dit wordt vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Ouders ontvangen hiervan twee keer peer jaar een overzicht in het leerlingrapport. Twee keer per jaar wordt in groep 3 t/m 8 de IEP-toets afgenomen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Het team gebruikt de tussenresultaten van om het leerresultaat van de groep te meten. De resultaten worden twee keer per jaar geanalyseerd. De groepsanalyse wordt gebruikt om doelen te stellen en het onderwijs aan de groep daarop af te stemmen.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Van de oud-leerlingen stroomt 27% door naar een hoger niveau dan geadviseerd (landelijk: 15%). Slechts 3% zit onder advies, tegen 9% landelijk. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en nazorgcontacten met het voortgezet onderwijs tijdens het eerste jaar.
Sociale ontwikkeling
Een veilige school: een goed pedagogisch klimaat! Op de RKBS Ravense Poort wordt niet alleen aandacht besteed aan de cognitieve vakken. Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed leren omgaan met zichzelf en met elkaar, inzicht hebben in zichzelf en de ander, met een open houding met elkaar omgaan, luisteren naar elkaar en samenwerken en -leren. In alle groepen wordt bewust aandacht besteed aan sociaal-emotioneel leren en burgerschap. Wij gebruiken daarvoor de methode Kwink. Wij focussen op hoe wij wél met elkaar willen omgaan, in plaats van de focus te leggen op wat er misschien nog niet goed gaat. Daarmee geven we de kinderen handvatten om in toekomstige situaties adequaat te reageren. Wij vinden het bovendien belangrijk dat de kinderen zelf betrokken worden in de oplossing van ongewenste situaties. Door kinderen zelf verantwoordelijk te maken, zal gewenst gedrag beter beklijven. In ernstige of vaker voorkomende situaties worden ook de ouders betrokken bij het oplossen van de problemen. Naast sociale competenties leren wij de leerlingen ook de zeven gewoontes van persoonlijk leiderschap (The leader in me, Covey). Hierdoor leren de kinderen zelf keuzes te maken, doelgericht te werken en verantwoordelijkheid te nemen. 1. Wees pro-actief; je maakt je eigen keuzes 2. Begin met het einddoel voor ogen; maak een plan 3. Belangrijke zaken eerst; eerst werken, dan spelen 4. Denk win-win; zoek naar voordeel voor iedereen 5. Eerst begrijpen dan begrepen worden; luister voordat je praat 6. Creër synergie; samen is beter 7. Houd de zaag scherp; evenwicht voelt het best LEES MINDER
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van De Ravense Poort voor sociale ontwikkeling?
Op De Ravense Poort worden van groep 1 tot en met groep 8 lessen in sociaal-emotioneel leren en burgerschap gegeven. Elke groep stelt een groepsmissie op waarin vastgelegd wordt wat zij belangrijk vinden. Om de betrokkenheid en verantwoordelijkheid te vergroten, zijn er leiderschapsrollen in elke groep. Kinderen dragen bij aan de groep en zijn ergens verantwoordelijk voor. Samen met de leerkracht zorgen de kinderen voor een veilige en positieve groep. Naast observaties worden vragenlijsten van WMK gebruikt om de tevredenheid en veiligheid te meten. Als leerlingen zich onvoldoende veilig voelen of het klimaat in de groep verbetering behoeft, worden de lessen aangepast of er worden verbeteracties uitgevoerd. Burgerschap wordt geïntegreerd in de dagopening, de methodelessen voor sociaal-emotioneel leren en burgerschap, wereldoriëntatie en thema's in groep 1-2, en in situaties of bijzondere momenten in de groep, wijk of samenleving zoals Prinsjesdag, feestdagen uit verschillende culturen, verkiezingen, actualiteiten en incidenten. Een jaarplanning zorgt voor een dekkend aanbod aan leerdoelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Ravense Poort om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ravense Poort gebruikt Parnassys leerlijnen sociaal emotioneel en WMK tevredenheid en sociale veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Ravense Poort??
De Ravense Poort gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KWINK, The leader in me, Rots en Water.