
Schoolweging
De schoolweging van Sint Sebastianus is 28,08 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Deze score ligt ook significant boven het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. De school presteert hiermee vergelijkbaar met andere scholen (60,5% landelijk). Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen kennen een tweedeling: 43,3% vmbo-richtingen (waarvan 3,3% vmbo-b) versus 36,7% havo/vwo-niveaus. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-k (23,3%) ten opzichte van landelijke trends (9,2% regio). Toch blijft 13,3% vwo-advies vergelijkbaar met andere scholen (18,6% landelijk). De combinatie van praktische en theoretische routes sluit aan bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Sebastianus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.43 | 175.23 | 178.38 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school is voortdurend bezig met de resultaten van ons onderwijs. Halverwege het schooljaar wordt er bovendien aan de hand van observaties en toetsen gekeken of we op de goede weg zijn. Heeft een kind een andere aanpak, extra ondersteuning of extra uitdaging nodig? In dat geval wordt het leerstofaanbod aangepast.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% van de leerlingen zit onder advies, tegenover 11,8% landelijk. Het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (32% vs. 25,3% gemiddeld) reflecteert de zorgvuldige advisering en effectieve overgangsbegeleiding zoals beschreven in het schoolplan. De 'op advies'-score van 60% toont realistische plaatsing.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Respect
Vertrouwen
Geborgenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Sebastianus voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool Sint Sebastianus zijn tot stand gekomen door gesprekken binnen het team. De school gebruikt de methode Leefstijl om ervoor te zorgen dat alle facetten in iedere groep voldoende aan bod komen. Het pedagogisch klimaat op school is belangrijk, en er wordt dagelijks aandacht besteed aan de manier waarop leerlingen met elkaar omgaan: op school, in het dorp en in de wereld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Sebastianus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Sebastianus gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Sebastianus?
Basisschool Sint Sebastianus gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.