
Schoolweging
De schoolweging van De Peelparel is 28,91 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,77% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat consistent boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingscijfer (96,37%) ligt. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 50% praktisch (vmbo-b/k) en 50% theoretisch (vmbo-(g)t/havo/vwo). Opvallend is het aandeel havo-adviezen (25%), ruim boven het regionale gemiddelde (16,07%). Het ontbreken van vwo-adviezen in recente jaren (0% in 2023-2024) contrasteert met eerdere jaren, mogelijk gerelateerd aan de dalende schoolgrootte.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Peelparel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.93 | 176.56 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Een manier om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen is het werken met toetsen. Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Digikeuzebord. Aan de hand van spelmomenten observeren wij de kinderen en volgen wij hen in de ontwikkeling op sociaalemotioneel-, motorisch-, taal- en rekengebied. Vanaf groep 3 volgen we de kinderen op didactisch gebied door middel van het leerlingvolgsysteem van het CITO. De toetsen die wij gebruiken, worden afgenomen bij een grote groep leerlingen verspreid over het hele land. Daardoor is het mogelijk de vorderingen van uw kind te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. De vakken rekenen, lezen en taal worden op verschillende onderdelen getoetst. U kunt aan de groepsleerkracht vragen wat de resultaten van uw kind zijn. Het leerlingvolgsysteem biedt ons een overzicht van leerlingen die extra hulp nodig hebben. Niet alleen op leergebied maar ook in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Op sociaal emotioneel gebied gebruiken we voor de groepen 1 t/m 8 het signaleringsinstrument van Kijk op Sociale Competenties. In elke groep houdt de leerkracht de vorderingen van de leerlingen bij in een groepsmap. Digitaal houden de leerkrachten het kinderdagboek bij waarin de leerkracht een notitie maakt van gebeurtenissen, conflicten en andere dingen die van belang zijn over de leerling. Daarnaast wordt van ieder kind een leerlingendossier bijgehouden. Daarin worden algemene gegevens opgenomen over de leerling, de leerlingbespreking, gesprekken en afspraken met ouders, toets- en testgegevens, speciale onderzoeken, handelingsplannen, rapporten etc. Dit dossier kan, op afspraak, altijd ingezien worden door ouders. Het dossier is en blijft in bezit van school. Er worden alleen gegevens aan derden verstrekt indien ouders daar toestemming voor geven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...