
Schoolweging
De schoolweging van NatuurTalent is 29,83 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,1% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit benadrukt de basale onderwijskwaliteit, ondanks de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 26,3% havo en 21,1% vwo (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Aandacht voor vmbo-(g)t blijft significant (21,1%). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, wat past bij het pedagogisch accent op natuur en burgerschap.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | NatuurTalent | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Niet alleen de doorstroomopbrengsten van een school zijn van belang. De tussenresultaten zijn ook essentieel om te weten. We maken daarvoor gebruik van verschillende soorten toetsen: Methode-afhankelijke toetsen: Er worden kleine stukjes getoetst om te weten of kinderen de lesstof beheersen die in de afgelopen periode veelvuldig aan bod is geweest. Methode-onafhankelijke toetsen: Dit zijn toetsen die los staan van de methodieken en twee maal per jaar afgenomen worden bij de kinderen van groep 3-8. Bij Kindcentrum NatuurTalent gebruiken we hiervoor de toetsen van Cito Leerling in Beeld. In deze toetsen worden de kinderen bevraagd op hun toepassingskennis van het aanbod van de afgelopen periode. Twee keer per schooljaar worden middels deze toetsen de tussenopbrengsten gemeten, geanalyseerd op school- groeps- en kindniveau. Naar aanleiding van de analyse worden er acties uitgezet om ons onderwijs optimaal op de behoeften van de school, de groep en de kinderen af te stemmen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,5% stroomt onder advies door (landelijk 11,8%), terwijl 26,3% boven advies presteert. Dit reflecteert zorgvuldige advisering, mede dankzij het intensieve traject met pré-adviesgesprekken in groep 7 en doorstroomtoetsafname in februari.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / binnen ons Kindcentrum. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succeservaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan. LEES MINDER
Veiligheid
Respect voor elkaar / omgeving
Samen verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Kindcentrum NatuurTalent voor sociale ontwikkeling?
De sociale veiligheid wordt gemonitord met het volgsysteem SCOL. Kindcentrum NatuurTalent streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling, waarbij er ruimte is om met kinderen te spreken over actuele thema's met betrekking tot sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum NatuurTalent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum NatuurTalent gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en MijnKleuterGroep (MKG) voor de groepen 1-2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum NatuurTalent?
Kindcentrum NatuurTalent gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.