
Schoolweging
De schoolweging van De Liaan is 27,45 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99% behaalde het fundamenteel niveau (regio: 96,4%), overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze consistente prestatie onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs, ook voor leerlingen met complexere ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Dalton Kindcentrum de Liaan behaalt een streefniveau van 62,5% (regio: 61,1%), ruim boven de eigen signaleringswaarde van 50,1%. Deze score benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral in rekenen waar leerlingen gemiddeld 4,7% hoger scoren dan vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviesverdeling toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 19,35% vmbo-(g)t/havo, 16,13% havo en 6,45% vwo. Opvallend is het hogere aandeel praktijkgericht advies (6,45% vmbo-b vs. 5,52% regio), passend bij de inclusieve onderwijsvisie. De combinatie vmbo-k/-(g)t (22,58%) domineert, wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Liaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen ons onderwijs worden observaties en informatie verkregen vanuit de ouder-kindgesprekken aangevuld met methode gebonden toetsen en methodeonafhankelijke toetsen (CITO). Toetsen die we gebruiken zijn niet alleen bedoeld om de resultaten van de kinderen te kunnen beoordelen, maar vooral formatief van aard, en dienen met name als reflectie op ons eigen handelen en om eventuele veranderingen/verbeteringen ten aanzien van de eigen onderwijspraktijk aan te geven. Deze gegevens worden tweemaal per jaar op groeps-, kind- en schoolniveau geanalyseerd en hierop wordt de planning voor de komende periode bepaald, middels de OGW-HGW cyclus. Van ieder kind worden de gegevens bijgehouden in een schooldossier. Daarin worden gegevens opgenomen over de kind bespreking, gesprekken met ouders en/of kind, consultaties, observaties, onderzoeksgegevens, handelingsplannen, toets- en rapportgegevens van de verschillende schooljaren. Alle leerling-gegevens; sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en didactische groei komen samen op de ontwikkelkaart van het kind. Deze kaart wordt tijdens de schoolloopbaan steeds aangevuld en aangepast, samen met u als ouder en het kind. Alle genoemde volginstrumenten vinden hun plek in het digitale volgsysteem dat zowel per individuele leerling als per groep bijgehouden en gevolgd wordt. Wanneer een kind van de peuters doorstroomt naar onderwijs zal het kinddossier, met toestemming van ouders, gedeeld worden met school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22,5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), een aandachtspunt. Tegelijkertijd scoort 22,5% boven het gegeven advies, wat aansluit bij het Dalton-principe van eigenaarschap over leren. De school zet in op intensievere adviseringstrajecten volgens het recente schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Om keuzes te leren maken en om een eigen weg te vinden in het leven is vrijheid noodzakelijk. Dit betekent dat een leerling vrijheid moet ervaren door autonomie te krijgen over het eigen leren en leven. Het moet leren dat het uniek is in de wereld en tegelijkertijd in zijn unieke verschijning onderdeel uitmaakt van een groter geheel. DKC De Liaan bereidt leerlingen voor op een actieve rol in onze democratische maatschappij. Een maatschappij waar zij in vrijheid leven, zelfstandig zijn, initiatieven durven nemen maar ook verantwoordelijkheid dragen en zorg hebben voor medemensen en samenwerken met anderen. Vanuit de Dalton waarden noemen we dit ‘fearless human beings’. LEES MINDER
Samenwerken & samen leven
Veiligheid & vertrouwen
Fearless human beings
Wat is de werkwijze van Dalton Kindcentrum de Liaan voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Dalton Kindcentrum de Liaan zijn verankerd in het Daltononderwijs. Er is een doorgaande lijn in het herkennen, erkennen en duiden van emoties bij kinderen, om daar, vanuit pedagogisch contact, het professioneel handelen en aanbod op in te richten. Deze doorgaande ontwikkelingslijn wordt door alle professionals gevoeld en uitgedragen en is zichtbaar in het dagelijkse handelen. Van ieder kind wordt in beeld gebracht hoe het kind zich sociaal gedraagt en wat er nodig is van de leerkracht (Onderwijsbehoeften in Parnassys). In de groepsanalyse wordt beschreven hoe de groepsvorming tot stand is gekomen en welke aandachtspunten er op dit gebied liggen. De cyclus van opbrengstgericht- en handelingsgericht werken verbindt didactische en sociaal emotionele opbrengsten met elkaar en laat de professional zijn handelen hierop aanpassen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Dalton Kindcentrum de Liaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Dalton Kindcentrum de Liaan gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Mijn kleutergroep en sociaal emotioneel functioneren van CITO LIB.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton Kindcentrum de Liaan?
Dalton Kindcentrum de Liaan gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten, Goed van start en Meidenvenijn.