Kindcentrum De Ontdekkers in Heiloo

Het team van Kindcentrum De Ontdekkers in Heiloo

Current section: team
De Hucht 6
1851 Heiloo

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Ontdekkers is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Ontdekkers. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Ontdekkers bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Ontdekkers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Ontdekkers zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Ontdekkers. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Ontdekkers werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Ontdekkers gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging van Leerkrachten bij Kindcentrum De Ontdekkers

Bij Kindcentrum De Ontdekkers streven we naar optimale continuïteit in het onderwijs. Indien een leerkracht onverhoopt afwezig is, zorgen wij voor een adequate oplossing. Dit kan betekenen dat een bekwaam teamlid uit ons eigen personeelsbestand de les overneemt. Daarnaast maken wij gebruik van ons netwerk binnen de Blossescholen om flexibel en snel een gekwalificeerde invalkracht in te zetten. Zo garanderen wij dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde professional.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Ontdekkers werken we ontwikkelingsgericht. Binnen thema's leren de kinderen in samenhang de basisvaardigheden en leren ze vaardigheden als samenwerken, onderzoeken, ondernemen en presenteren.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Kindcentrum De Ontdekkers

2

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid: Specialisten Onderwijs

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
OGO-Specialist Taal & Rekenen

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum De Ontdekkers zetten al onze leerkrachten het OGO-onderwijsconcept in. Wij bieden leerlingen brede leerdoelen aan, met specifieke vaardigheden en strategieën in een betekenisvolle context, altijd binnen de zone van naaste ontwikkeling. Indien nodig gebruiken we aangepaste methodes en software voor extra ondersteuning of uitdaging. Voor leerlingen die het groepslesaanbod voor rekenen en spelling niet meer kunnen volgen, stellen we een individueel Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Onze aanpak omvat gerichte toepassing van geheugentechnieken, zoals een getallenlijn, om denkprocessen te ondersteunen. Dit kan worden aangevuld met extra leertijd, vertraging van de leerstof of aangepaste doelen, wat we tempo- of taakdifferentiatie noemen. Extra instructie versterkt inzicht en toepassing door een stapsgewijze overgang van concreet naar symbolisch en abstract denken. We hanteren diverse werkvormen, waaronder coöperatief leren en ICT-gebruik, om aan te sluiten bij verschillende leerstijlen en onderwijsbehoeften. Onze leeromgeving is zo ingericht dat wanden en kasten voorzien zijn van woorden, zinnen, symbolen en visualisaties die passen bij onze thematische werkwijze. Denk aan projectcollecties van de bibliotheek en themahoeken. Communicatie is helder en visueel ondersteund met stappenplannen, vertelplaten of digitale middelen, waarbij de essentie van de boodschap wordt gevisualiseerd. Ons leesonderwijs is afgestemd op individuele behoeften, met intensieve instructie, strategie-ondersteuning en passende materialen. We gebruiken methodes zoals Ralfi, Connect en Bouw!. Het leesonderwijs wordt verrijkt met opdrachten voor stil lezen, interactie om begrip te stimuleren en motiveren, en samenwerkend leren met teksten die aansluiten bij het thema. We volgen een strikt dyslexieprotocol, inclusief een leesdossier waar nodig. Leerlingen met dyslexie krijgen toegang tot extra hulpmiddelen, zoals speciale software, zoals beschreven in ons protocol. Er zijn specifieke materialen en methodieken voor de behandeling van dyslexie. De school onderhoudt nauwe contacten met gecertificeerde onderzoeksbureaus voor de begeleiding van kinderen met dyslexie.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Talentontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Ontdekkers bevordert een positief pedagogisch klimaat waarin verschillen geaccepteerd en gewaardeerd worden. We gebruiken onder andere de Kanjertraining om sociale vaardigheden en zelfvertrouwen te versterken. Onze school legt nadruk op de talenten en mogelijkheden van elk kind. We benoemen en benutten deze actief, bijvoorbeeld door keuzevrijheid in boeken, werkvormen of rollen binnen projecten die voortkomen uit onze thematische aanpak. Ouders worden betrokken waar nodig, bijvoorbeeld bij schoolreisjes of excursies, om een veilige en ondersteunende omgeving voor de leerling te garanderen. Individuele momenten worden vooraf besproken met de leerling: wat ga je doen, hoe, en wat als het niet lukt? Dit helpt bij het creëren van voorspelbaarheid en zelfredzaamheid. We bereiden leerlingen voor op veranderingen in de dag met behulp van stappenplannen (wat, waar, hoe, met wie) om extra zekerheid te bieden wanneer een dag anders verloopt dan normaal.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Affectieve en gedragsregulerende technieken zijn geïntegreerd in ons onderwijs, voornamelijk via de Kanjertraining. We passen oplossingsgerichte interventies en vaardigheden toe, ook ondersteund door stappenplannen. Onze school hanteert een duidelijk protocol voor gedragsproblemen, waarbij de positieve intentie achter gedrag altijd in beeld blijft. Een analyse van KanVas wordt waar nodig vertaald naar een groepsplan. We stimuleren executieve vaardigheden bij leerlingen: * **Respons-inhibitie:** Nadruk op 'stop-denk-doe' om impulsiviteit te beheersen. * **Werkgeheugen:** Complexe taken opdelen in behapbare stappen, met visuele ondersteuning zoals stappenplannen. * **Emotieregulatie:** Hulpmiddelen zoals een thermometer of afsprakenkaarten helpen bij het reguleren van emoties. * **Metacognitie:** Stimuleren van zelfreflectie tijdens leerprocessen met vragen als 'ben ik nog op de goede weg?'. * **Taakinitiatie:** Ondersteuning bij het tijdig starten van taken, eventueel met een maatje. * **Flexibiliteit:** Bevorderen van flexibel omgaan met veranderingen door de Kanjertraining en coöperatieve werkvormen. Deze aanpakken helpen leerlingen om zelfstandig en effectief te werken aan hun leerdoelen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren Beweging

Beschikbare specialisten:

Jeugdverpleegkundige GGD (maandelijks)
Medewerker Sociaal Team Gemeente (maandelijks)

Toelichting van de school:

Naast ons reguliere aanbod werken we samen met kinderfysiotherapeuten om de motorische ontwikkeling van kinderen te stimuleren waar nodig.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Faciliteiten en Protocollen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Ontdekkers biedt toegankelijke faciliteiten voor alle leerlingen. Er is een invalidentoilet met alarm en een douche. Het schoolgebouw is op de begane grond rolstoelvriendelijk. Voor de verstrekking en toediening van medicatie en medisch handelen op verzoek volgt de school strikt het handelingsprotocol van Blosse.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Technieklokaal
Speellokaal
Muzieklokaal
Schoolkeuken

Optimale Kindontwikkeling: Extra Ondersteuning op Maat

Onze Visie op Passend Onderwijs en Leerlingbegeleiding

Bij Kindcentrum De Ontdekkers in Heiloo geloven we in de kracht van ontwikkelingsgericht onderwijs. Onze aanpak is erop gericht elke leerling de kans te geven zich optimaal te ontplooien en te excelleren. We stimuleren actief het leerproces en zetten ons in om mogelijke belemmeringen vroegtijdig te signaleren en te voorkomen. Een sterk pedagogisch en didactisch klimaat vormt de basis voor onze school. Ondanks onze preventieve aanpak, kunnen er situaties ontstaan waarin extra ondersteuning gewenst is. Hiervoor hebben we een gestructureerde, handelingsgerichte ondersteuningsaanpak ontwikkeld die naadloos aansluit bij de richtlijnen van ons samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland. Uw rol als ouder is cruciaal in dit proces. U bent onze educatieve partner en wordt actief betrokken bij het vormgeven van passend onderwijs. Bij specifieke ondersteuningsbehoeften nemen we deel aan een multidisciplinair overleg (MDO) met de leerkracht, intern begeleider en een consulent van het samenwerkingsverband. Samen met u stellen we een plan op en leggen we afspraken vast, ondersteund door het online programma TOPdossier. Voor leerlingen die aanvullende zorg of ondersteuning nodig hebben, volgen we een zorgvuldig stappenplan. Dit begint met het bespreken van signalen door leerkrachten en gesprekken met het kind en u als ouder. Indien nodig, schakelen we het bouwteam of externe specialisten in. Het MDO, met deelname van de directie en specialisten, vormt het sluitstuk waar een concreet ondersteuningsplan wordt opgesteld en de voortgang gemonitord. Ons samenwerkingsverband Noord-Kennemerland biedt via JONK een onafhankelijk steunpunt voor ouders, met informatie en begeleiding over passend onderwijs, zowel in het regulier als speciaal basisonderwijs. Voortdurende Professionele Ontwikkeling voor Top Onderwijs: Wij investeren continu in de expertise van ons team door middel van bijscholing, netwerken en leergemeenschappen. In schooljaar 2025-2026 focussen wij op: * Leescoördinator Bibliotheek Op School en Boekstart * Intern begeleider als kwaliteitscoördinator * VE Startblokken van Basisontwikkeling * Met Sprongen Vooruit (rekenonderwijs) * Zin In Lezen (ontwikkelingsgericht leesonderwijs) * Kanjertraining * Aandachtfunctionaris (herhaling) * Bedrijfshulpverlening (BHV) en EHBO-Kinderen (basis en herhaling). Daarnaast zijn teamleden actief in het IB-netwerk, het netwerk Hoogbegaafdheid en het ICT-lab van Blosse, wat onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs onderstreept.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan De Ontdekkers

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan?

Ons kindcentrumjaarplan ontvouwt onze visie en de weg naar de ambities uit het kindcentrumplan 2025-2029. Dit plan, dat op aanvraag beschikbaar is, schetst onze doelstellingen, vormgegeven door zorgvuldige analyse van opbrengsten en feedback van ouders en leerlingen. We presenteren een heldere analyse van de huidige situatie, gebaseerd op de evaluatie van ons vorige jaarplan en recente opbrengsten. Vanuit deze inzichten formuleren we concrete doelen voor het komende schooljaar, inclusief de strategieën en acties om deze te realiseren. Docenten werken aan persoonlijke ontwikkelingsdoelen, gemonitord via groepsbezoeken en een gestructureerde gesprekkencyclus. Ons team functioneert als een levendige leergemeenschap, waar kennisdeling centraal staat en ieders unieke talenten worden benut. Bouwteams voor onder- en bovenbouw coördineren de onderwijsorganisatie. Daarnaast participeren we actief in professionele netwerken om onze onderwijskwaliteit continu te waarborgen en te verhogen. Burgerschapsvorming is een integraal onderdeel van onze ontwikkelingsgerichte onderwijsaanpak, dagelijks verweven in ons lesprogramma. Specifieke Doelen en Acties 2025-2026: 1. **Portfolio Optimalisatie:** We evalueren en verfijnen ons rapport-portfolio om naadloze aansluiting bij onze ontwikkelingsgerichte werkwijze te garanderen. 2. **Rekenen Excellence:** We implementeren aanbevelingen uit een interne audit om de resultaten van het rekenonderwijs op schoolniveau te behouden, mede dankzij de Subsidieregeling Basisvaardigheden. 3. **Taal en Leesvaardigheid Versterking:** We consolideren en ontwikkelen onze bewezen aanpak voor lees- en taalonderwijs, inclusief programma's zoals 'Zin In Lezen' en 'De Bibliotheek Op School'. 4. **Professionele Ontwikkeling:** We stimuleren wederzijdse groei door middel van groepsbezoeken, gericht op het delen van expertise en het beantwoorden van individuele leervragen. 5. **Cultuuronderwijs van Hoge Kwaliteit:** We bieden een doorlopende lijn in cultuureducatie, versterkt door een gespecialiseerde vakdocent die zowel leerkrachten traint als inspirerende lessen verzorgt. 6. **Groene Schoolpleinen en Natuurbeleving:** In samenwerking met leerlingen en ouders onderhouden we ons groene speelplein, wat bijdraagt aan natuurbeleving en zorg voor de natuur. We starten met de vergroening van onze buitenruimtes, samen met onze partners. 7. **Ontwikkelingsgericht Werken:** Zowel in het onderwijs als de kinderopvang hanteren we een ontwikkelingsgerichte aanpak. Alle pedagogisch medewerkers volgen de opleiding 'Startblokken van Basisontwikkeling'.

Hoe realiseren we onze schoolse doelstellingen?

Ons gedetailleerde kindcentrumjaarplan beschrijft de specifieke acties die we ondernemen om onze ambitieuze doelen te bereiken. Dit plan biedt tevens inzicht in de voortgang en de evaluatie van onze inspanningen, zodat u volledig op de hoogte bent van onze ontwikkelingen.

Ontdek de Wereld: Programma voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum De Ontdekkers

Toelichting van de school

Kindcentrum De Ontdekkers in Heiloo biedt een stimulerende omgeving voor kinderen van 0 tot 4 jaar met onze eigen kinderopvang en een VVE-geregistreerde peuteropvang. Wij werken ontwikkelingsgericht met boeiende thema's die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Ons programma 'Startblokken van Basisontwikkeling' vormt de basis voor deze thematische aanpak. Onze toegewijde pedagogisch medewerkers en leerkrachten creëren een veilige, warme, rijke en uitdagende speel- en leeromgeving. Door een naadloze en warme overdracht tussen de opvang en de school, waarborgen we een consistente ontwikkelingslijn voor elk kind. Dit zorgt voor een soepele, natuurlijke en veilige overgang naar groep 1 van de basisschool.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Kindcentrum De Ontdekkers voor jonge kinderen?

Kindcentrum De Ontdekkers biedt een rijk en gestructureerd aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat onze eigen kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar, waar spelenderwijs leren centraal staat. Daarnaast beschikken we over een VVE-geregistreerde peuteropvang, die kinderen optimaal voorbereidt op het basisonderwijs met het programma 'Startblokken van Basisontwikkeling'.

Kindcentrum De Ontdekkers biedt een rijk en gestructureerd aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat onze eigen kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar, waar spelenderwijs leren centraal staat. Daarnaast beschikken we over een VVE-geregistreerde peuteropvang, die kinderen optimaal voorbereidt op het basisonderwijs met het programma 'Startblokken van Basisontwikkeling'.

Kinderopvang De Ontdekkers
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang
Kindcentrum met doorlopende leerlijn

Met welke partnerschalven werkt Kindcentrum De Ontdekkers samen voor het programma voor jonge kinderen?

Kindcentrum De Ontdekkers werkt nauw samen met Blosse Kinderopvang De Ontdekkers. Deze samenwerking zorgt voor een warme en consistente overdracht tussen de opvang en de basisschool. Het doel is een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen, waardoor de overgang naar groep 1 voor elk kind een positieve en vertrouwde ervaring wordt.

Kindcentrum De Ontdekkers werkt nauw samen met Blosse Kinderopvang De Ontdekkers. Deze samenwerking zorgt voor een warme en consistente overdracht tussen de opvang en de basisschool. Het doel is een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen, waardoor de overgang naar groep 1 voor elk kind een positieve en vertrouwde ervaring wordt.

Team | Kindcentrum De Ontdekkers in Heiloo | [2025] Schoolregister