
Het team van Kindcentrum De Ontdekkers in Heiloo
Current section: teamZie hier hoe het team van Kindcentrum De Ontdekkers is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Ontdekkers. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Kindcentrum De Ontdekkers bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum De Ontdekkers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Kindcentrum De Ontdekkers zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Ontdekkers. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Kindcentrum De Ontdekkers werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Ontdekkers gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten bij Kindcentrum De Ontdekkers
Bij Kindcentrum De Ontdekkers streven we naar optimale continuïteit in het onderwijs. Indien een leerkracht onverhoopt afwezig is, zorgen wij voor een adequate oplossing. Dit kan betekenen dat een bekwaam teamlid uit ons eigen personeelsbestand de les overneemt. Daarnaast maken wij gebruik van ons netwerk binnen de Blossescholen om flexibel en snel een gekwalificeerde invalkracht in te zetten. Zo garanderen wij dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde professional.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Op De Ontdekkers werken we ontwikkelingsgericht. Binnen thema's leren de kinderen in samenhang de basisvaardigheden en leren ze vaardigheden als samenwerken, onderzoeken, ondernemen en presenteren.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Kindcentrum De Ontdekkers
Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid: Specialisten Onderwijs
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Kindcentrum De Ontdekkers zetten al onze leerkrachten het OGO-onderwijsconcept in. Wij bieden leerlingen brede leerdoelen aan, met specifieke vaardigheden en strategieën in een betekenisvolle context, altijd binnen de zone van naaste ontwikkeling. Indien nodig gebruiken we aangepaste methodes en software voor extra ondersteuning of uitdaging. Voor leerlingen die het groepslesaanbod voor rekenen en spelling niet meer kunnen volgen, stellen we een individueel Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Onze aanpak omvat gerichte toepassing van geheugentechnieken, zoals een getallenlijn, om denkprocessen te ondersteunen. Dit kan worden aangevuld met extra leertijd, vertraging van de leerstof of aangepaste doelen, wat we tempo- of taakdifferentiatie noemen. Extra instructie versterkt inzicht en toepassing door een stapsgewijze overgang van concreet naar symbolisch en abstract denken. We hanteren diverse werkvormen, waaronder coöperatief leren en ICT-gebruik, om aan te sluiten bij verschillende leerstijlen en onderwijsbehoeften. Onze leeromgeving is zo ingericht dat wanden en kasten voorzien zijn van woorden, zinnen, symbolen en visualisaties die passen bij onze thematische werkwijze. Denk aan projectcollecties van de bibliotheek en themahoeken. Communicatie is helder en visueel ondersteund met stappenplannen, vertelplaten of digitale middelen, waarbij de essentie van de boodschap wordt gevisualiseerd. Ons leesonderwijs is afgestemd op individuele behoeften, met intensieve instructie, strategie-ondersteuning en passende materialen. We gebruiken methodes zoals Ralfi, Connect en Bouw!. Het leesonderwijs wordt verrijkt met opdrachten voor stil lezen, interactie om begrip te stimuleren en motiveren, en samenwerkend leren met teksten die aansluiten bij het thema. We volgen een strikt dyslexieprotocol, inclusief een leesdossier waar nodig. Leerlingen met dyslexie krijgen toegang tot extra hulpmiddelen, zoals speciale software, zoals beschreven in ons protocol. Er zijn specifieke materialen en methodieken voor de behandeling van dyslexie. De school onderhoudt nauwe contacten met gecertificeerde onderzoeksbureaus voor de begeleiding van kinderen met dyslexie.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Talentontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum De Ontdekkers bevordert een positief pedagogisch klimaat waarin verschillen geaccepteerd en gewaardeerd worden. We gebruiken onder andere de Kanjertraining om sociale vaardigheden en zelfvertrouwen te versterken. Onze school legt nadruk op de talenten en mogelijkheden van elk kind. We benoemen en benutten deze actief, bijvoorbeeld door keuzevrijheid in boeken, werkvormen of rollen binnen projecten die voortkomen uit onze thematische aanpak. Ouders worden betrokken waar nodig, bijvoorbeeld bij schoolreisjes of excursies, om een veilige en ondersteunende omgeving voor de leerling te garanderen. Individuele momenten worden vooraf besproken met de leerling: wat ga je doen, hoe, en wat als het niet lukt? Dit helpt bij het creëren van voorspelbaarheid en zelfredzaamheid. We bereiden leerlingen voor op veranderingen in de dag met behulp van stappenplannen (wat, waar, hoe, met wie) om extra zekerheid te bieden wanneer een dag anders verloopt dan normaal.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Affectieve en gedragsregulerende technieken zijn geïntegreerd in ons onderwijs, voornamelijk via de Kanjertraining. We passen oplossingsgerichte interventies en vaardigheden toe, ook ondersteund door stappenplannen. Onze school hanteert een duidelijk protocol voor gedragsproblemen, waarbij de positieve intentie achter gedrag altijd in beeld blijft. Een analyse van KanVas wordt waar nodig vertaald naar een groepsplan. We stimuleren executieve vaardigheden bij leerlingen: * **Respons-inhibitie:** Nadruk op 'stop-denk-doe' om impulsiviteit te beheersen. * **Werkgeheugen:** Complexe taken opdelen in behapbare stappen, met visuele ondersteuning zoals stappenplannen. * **Emotieregulatie:** Hulpmiddelen zoals een thermometer of afsprakenkaarten helpen bij het reguleren van emoties. * **Metacognitie:** Stimuleren van zelfreflectie tijdens leerprocessen met vragen als 'ben ik nog op de goede weg?'. * **Taakinitiatie:** Ondersteuning bij het tijdig starten van taken, eventueel met een maatje. * **Flexibiliteit:** Bevorderen van flexibel omgaan met veranderingen door de Kanjertraining en coöperatieve werkvormen. Deze aanpakken helpen leerlingen om zelfstandig en effectief te werken aan hun leerdoelen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren Beweging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Naast ons reguliere aanbod werken we samen met kinderfysiotherapeuten om de motorische ontwikkeling van kinderen te stimuleren waar nodig.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Faciliteiten en Protocollen
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum De Ontdekkers biedt toegankelijke faciliteiten voor alle leerlingen. Er is een invalidentoilet met alarm en een douche. Het schoolgebouw is op de begane grond rolstoelvriendelijk. Voor de verstrekking en toediening van medicatie en medisch handelen op verzoek volgt de school strikt het handelingsprotocol van Blosse.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Kindontwikkeling: Extra Ondersteuning op Maat
Onze Visie op Passend Onderwijs en Leerlingbegeleiding
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan De Ontdekkers
Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan?
Hoe realiseren we onze schoolse doelstellingen?
Downloaden
Ontdek Ons Schoolplan: Download Hier!Ontdek de Wereld: Programma voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum De Ontdekkers
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal aanbod heeft Kindcentrum De Ontdekkers voor jonge kinderen?
Kindcentrum De Ontdekkers biedt een rijk en gestructureerd aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat onze eigen kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar, waar spelenderwijs leren centraal staat. Daarnaast beschikken we over een VVE-geregistreerde peuteropvang, die kinderen optimaal voorbereidt op het basisonderwijs met het programma 'Startblokken van Basisontwikkeling'.
Met welke partnerschalven werkt Kindcentrum De Ontdekkers samen voor het programma voor jonge kinderen?
Kindcentrum De Ontdekkers werkt nauw samen met Blosse Kinderopvang De Ontdekkers. Deze samenwerking zorgt voor een warme en consistente overdracht tussen de opvang en de basisschool. Het doel is een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen, waardoor de overgang naar groep 1 voor elk kind een positieve en vertrouwde ervaring wordt.