
Schoolweging
De schoolweging van De Zuidwester Heiloo is 28,91 , met een spreiding van 6,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,07% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). De school borgt hiermee sterke basisvaardigheden voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6% en het vergelijkingsgemiddelde (60,5%). Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, mede dankzij vroegtijdig Engels onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 29,2% vwo (vs. 18,6% vergelijkbaar) en 16,7% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1% regio). De brede adviesrange past bij de gehanteerde differentiatie en aandacht voor individuele ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zuidwester Heiloo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Zuidwester volgen we het leren van onze leerlingen door het doen van observaties, het bekijken van gemaakt werk, methode gebonden toetsen en twee keer per jaar de onafhankelijke toetsen van het IEP Leerling Volg Systeem. We hebben heel bewust gekozen voor de IEP toetsen omdat deze toetsen niet alleen de schoolse vaardigheden toetsen maar het kind als geheel benaderen. Ook onder andere de werkhouding, reflectie, interesse en interactie met de andere leerlingen komen hierdoor naar voren. Deze talentenkaarten die het systeem genereert geven een heel mooi aanknopingspunt om met kinderen in gesprek te gaan over hun leerdoelen en talenten. Een kind wat happy is en zichzelf goed kent leert makkelijker! De resultaten van alle toetsen worden na elk afname moment geanalyseerd door de leerkracht en gemonitord door de intern begeleider. De analyse van een toets vormt de basis voor de volgende lessen voor de leerling. De analyse van de IEP LVS toetsen wordt besproken met Ib-er, directie en leerkrachten. In de groepsmap noteert de leerkracht de interventies die op basis van de analyse nodig zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,8% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven landelijk gemiddelde), mogelijk gerelateerd aan de brede leerlingenpopulatie. 68,4% stroomt op niveau door, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring en focus op 'zelfstandige leerhouding' in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
Ik mag er zijn Ik kan het Ik doe het zelf en samen Zo stap ik vol vertrouwen de wereld tegemoet Bovenstaande is wat wij onze kinderen willen meegeven. Door te werken met de 7 gewoonten van The Leader in Me krijgen kinderen handvaten om te groeien. Hierdoor ontwikkelen kinderen een sterke en realistische kijk op zichzelf en kunnen ze met zelfvertrouwen naar hun eigen handelen kijken. De basisschooltijd moet voor elke leerling een fijne tijd zijn waar later met een positieve blik op terugkeken kan worden. We werken elke dag aan een positief leerklimaat, een kind wat lekker in zijn vel zit en zich veilig voelt in de groep komt beter tot leren. Uiteraard zijn er bij kinderen onderling af en toe conflicten, hier leren ze ook van. Als we deze conflicten met de kinderen samen oplossen laten we hen altijd zien wat hun eigen aandeel is, welke keuzes ze gemaakt hebben en welke keuzes ze ook hadden kunnen maken die wellicht meer helpend zouden zijn geweest. We werken met PBS waarbij we uitgaan van het goede van elk kind en goed gedrag benoemen en belonen. We gaan met de kinderen in gesprek over het belang van een positieve bijdrage aan de groep. We zoeken hierin ook de verbinding met ouders, zodat we in gezamenlijkheid kunnen optrekken. LEES MINDER
Veilig pedagogisch klimaat
Zelfredzaamheid
Bevorderen van de samenwerking
Wat is de werkwijze van De Zuidwester voor sociale ontwikkeling?
De Zuidwester werkt structureel met de gewoonten van The Leader in Me, waarbij samenwerking, respect en vertrouwen centraal staan. Daarnaast wordt de methodiek van PBS toegepast, waarbij gezocht wordt naar het positieve in elk kind en tegelijkertijd duidelijke grenzen worden gesteld. Grensoverschrijdend gedrag wordt besproken met de leerling en de ouders, waarbij samen naar een passende oplossing wordt gezocht. Inzicht in het gedrag en de groepsdynamiek staat hierbij voorop. Leerlingen in de groepen 5 tot en met 8 volgen Humanistisch Vormingsonderwijs, waarin aandacht wordt besteed aan burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling. De focus van deze lessen wordt bepaald op basis van de behoeften van de groep. De Zuidwester sluit aan bij de verschillen tussen kinderen volgens de wet op Passend Onderwijs.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Zuidwester om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zuidwester gebruikt het IEP leerlingvolgsysteem, waarbij aandacht wordt besteed aan hoofd, hart en handen.