basisschool De Heggerank
Sleedoornstraat 3
6598 AX Heijen

Schoolweging

Schoolweging
28.91
Spreiding
5.43

De schoolweging van De Heggerank is 28,91 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, ook in vergelijking met vergelijkbare scholen (96.4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de inspectienorm van 48.6%. Dit wijst op een adequate aansluiting bij de capaciteiten van de leerlingenpopulatie, ondanks de complexere samenstelling (schoolweging 28.91).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op beroepsgerichte leerwegen: 41.7% vmbo-k en 25% vmbo-(g)t. Het aandeel havo/vwo-advies (33.3% totaal) ligt iets boven het regionaal gemiddelde voor theoretische richtingen. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde van 1.01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HeggerankGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerkracht observeert en analyseert het werk in de klas en de resultaten op methode gebonden en methode onafhankelijke toetsen (CITO). Twee keer per jaar vinden er leerling- en groepsbesprekingen plaats, met de intern begeleider en groepsleerkracht. Hierin wordt onder meer gesproken over de resultaten en groepsplannen: in hoeverre zijn de gestelde doelen van de groepsplanperiode bereikt en hoe gaat er de komende periode tegemoet gekomen worden aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Van de resultaten op de CITO toetsen wordt een trendanalyse op schoolniveau gemaakt. Gezamenlijk wordt gekeken naar mogelijke verklaringen en interventies. Onze school werkt met groepsplannen, dit betekent dat leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden geclusterd. Dit leidt tot differentiatie in drie groepen: - vlieg route: instructie onafhankelijke leerlingen, dit zijn de goed presterende leerlingen die vaak voldoende hebben aan een korte instructie - fiets route: instructie gevoelige leerlingen, dit is de basisgroep waartoe over het algemeen het merendeel van de leerlingen behoort - wandel route: instructie afhankelijke leerlingen, dit zijn de leerlingen die meer instructie en begeleiding van de leerkracht nodig hebben

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk). 68.75% zit op advies en 31.25% erboven. Dit wijst op realistische advisering en mogelijk ondersteuningsruimte in het VO, passend bij de lage schoolweging.

Sociale ontwikkeling

Op onze school staat de ontmoeting tussen mensen centraal. Daarbij worden verschillen niet verzwegen, maar juist actief gebruikt als uitgangspunt voor het onderwijs. De kinderen worden zo voorbereid op de maatschappij, waarin zij te maken hebben met veelzijdige opvattingen, meningen en gebruiken. Respect, acceptatie en tolerantie zijn begrippen die worden omgezet in een levenshouding. We zijn een school waar kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig en thuis voelen. Een school met een goed werkklimaat, waarin kinderen zich ten volle kunnen ontplooien. Ieder kind wordt als individu benaderd met het accent op de eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Wij waarderen kinderen om wat ze zijn en wat ze kunnen en besteden veel aandacht aan het begeleiden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. LEES MINDER

Respect

Acceptatie

Tolerantie

Wat is de werkwijze van basisschool De Heggerank voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Heggerank werkt met de methodes 'Goed Gedaan' en 'Actief Democratisch Burgerschap', waarin 'De Deugdenboom' is geïntegreerd. De school is een oefenplaats voor sociale en morele vorming, waarbij preventief vaardigheden worden getraind voor een veilige schoolomgeving. Het welbevinden van leerlingen staat centraal als basis voor het leren. Een 'feelgood-team', bestaande uit leerlingen uit groep 7 en 8, helpt bij het bevorderen van goed sociaal gedrag en het creëren van een prettige speelomgeving.

Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool De Heggerank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Heggerank gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt basisschool De Heggerank?

Basisschool De Heggerank gebruikt de methodes 'Goed gedaan' en 'Actief Democratisch Burgerschap' voor sociaal-emotioneel leren.