Merlebos
De Spinner 6
5591 NG Heeze

Schoolweging

Schoolweging
28.4
Spreiding
6.9

De schoolweging van Merlebos is 28,40 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 97,22% ruimschoots gehaald, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit. De school presteert hier zelfs beter dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,37%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Merlebos behaalt met 53,97% het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,40) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,51%, wat aangeeft dat Merlebos potentieel heeft voor verdere groei.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Merlebos geeft relatief veel doorstroomadviezen naar hogere onderwijslagen: 26,32% havo/vwo en 15,79% vwo. Ter vergelijking: regionaal ligt dit op 10,93% voor havo/vwo en 18,61% voor vwo. Opvallend is het percentage vmbo-k/-(g)t-adviezen (21,05%), wat hoger ligt dan het regionaal gemiddelde (5,64%). Dit reflecteert mogelijk de bredere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Heeze-LeendeGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Er vinden twee keer per jaar groepsbesprekingen en twee keer per jaar leerlingbesprekingen met de intern begeleiders plaats. Twee keer per jaar zijn er groepsbesprekingen met het expertisecentrum. Er worden zelfevaluaties gemaakt die vervolgens in het team worden besproken. Er wordt begin schooljaar gestart met het maken van een handelingsplan, gebaseerd op de resultaten van de kinderen. Wat heeft een kind nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen? Dit plan loopt voor een periode van een half jaar. Er vindt tussentijds een evaluatie plaats en waar nodig wordt het plan aangepast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,27% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit roept vragen op over de adviseringsnauwkeurigheid. Positief is wel dat 59,09% op advies functioneert, wat aansluit bij de door de school genoemde ‘intensieve monitoring’. De lage spreiding in schoolweging (6,90) maakt deze verschillen opvallend.