Kindcentrum De Parel
Pastoor Gastlaan 2
5591 BM Heeze

Schoolweging

Schoolweging
26.34
Spreiding
7.11

De schoolweging van De Parel Heeze is 26,34 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,69% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96,71%), wat aansluit bij de missie om een ‘stevige basis’ te bieden. De focus op basisvaardigheden blijkt effectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 56,86% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (63,35%), toont het de effectiviteit van maatwerk bij rekenen en taal. De school zet in op verdiepingsopdrachten, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 27,27% vwo (vs. 18,61% regio) en 36,36% vmbo-(g)t. Praktijkgericht advies (vmbo-b/k) blijft beperkt tot 4,55-9,09%, onder het regionaal gemiddelde. Dit past bij de relatief lage schoolweging en de accenten op zelfstandig leren in het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Parel HeezeGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast een goede band met de kinderen is het volgen van de ontwikkeling van de kinderen een belangrijk kenmerk van kwaliteit. Daarom nemen wij, naast observaties en de methodetoetsen, twee keer per jaar landelijk genormeerde toetsen af voor technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. Daarmee krijgen wij, behalve een goed beeld van de ontwikkeling van de kinderen, ook een goed beeld van de aansluiting van onze wijze van lesgeven, onze leerstof en onze leertijd, aansluitend bij de leerbehoefte van de kinderen. Onze school maakt daarom 2x per jaar een analyse van de tussenopbrengsten in februari en in juli: de school-zelfevaluaties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexere spreiding in de leerlingenpopulatie (schoolweging 26,34, spreiding 7,11). Desondanks presteert 60% op adviesniveau, wat aansluit bij het geborgde systeem van leerlingvolgsystemen.