Basisschool het Mozaiek
Pastoor Maasstraat 15
5473 CG Heeswijk-Dinther

Schoolweging

Schoolweging
27.23
Spreiding
5.19

De schoolweging van Het Mozaïek Heeswijk-Dinther is 27,23 , met een spreiding van 5,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,57% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het regionaal gemiddelde (96,45%). Dit benadrukt de toegankelijkheid van het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 61,11% van de leerlingen gehaald, vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (61,13%). Dit overstijgt de inspectienorm van 50,1%, wat duidt op effectieve basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het profiel is sterk theoretisch gericht: 21,21% havo/vwo en 21,21% vwo (samen 42,42% theoretisch). Dit ligt duidelijk boven de regio (10,93% havo/vwo en 18,61% vwo). Praktijkadviezen (vmbo-b/k) zijn met 12,12% lager dan vergelijkbare scholen (14,56%), wat past bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente BernhezeGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten in relatie tot het onderwijsproces Om het onderwijsproces te volgen en zicht te hebben op ontwikkeling van kinderen nemen we twee keer per jaar de Citotoetsen af, naast de methode gebonden toetsen. Hiermee volgt onze school vanaf binnenkomst systematisch informatie over kennis en vaardigheden voor bepaalde vakvormingsgebieden. Dit gebeurt vanaf groep 3 met betrouwbare en valide toetsen die tevens een indicatie geven van de bereikte referentieniveaus en daarnaast middels observaties. Belang van het doel: Met de methodeonafhankelijke toetsen van Cito meten we specifieke vaardigheden. We zetten deze toetsen in om kinderen over een langere tijd te volgen en te kunnen vergelijken met de landelijke normgroep. Het is een check om te beoordelen of de beoogde doelen zijn bereikt en om vast te stellen welke interventies nodig zijn om resultaten te verbeteren/ doelen te behalen. De methodeonafhankelijke toetsen van Cito geven de behaalde leeropbrengsten van de school weer. Een belangrijk uitgangspunt bij het toetsen is dat we niet meer toetsen dan nodig is om kinderen goed te kunnen volgen. Dit betekent ook dat we jaarlijks kritisch kijken naar de toetsen op de toetskalender. Wij stellen twee keer per jaar de schoolzelfevaluatie op, op basis van data uit Citotoetsen en de input vanuit de aanpak Data, Duiden, Doelen, Doen (4D's). Leerkrachten verwerken deze gegevens vervolgens in focusplannen per groep op basis van nauwkeurige analyse en observaties. In clustergroepsbesprekingen nemen we twee keer per jaar alle gegevens vanuit de focusplannen door met leerkrachten, teamcoördinator en intern begeleider. Op basis daarvan worden individuele, groeps- en schooldoelen vastgesteld. We ambiëren een gemiddeld vaardigheidsniveau van II per groep (minimaal 75% van de kinderen behaalt een I, II of III score en maximaal 25% van de kinderen een IV of V score).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen (20,51%) dat onder advies presteert, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,81%). Dit zou kunnen samenhangen met de relatief strenge advisering. Tegelijk presteert 7,69% boven advies, wat aansluit bij het 'ontwikkelingsgerichte volgsysteem' uit het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Onze visie op sociale opbrengsten wordt weergegeven door de kernwaarden verbinding, eigenaarschap en vertrouwen. Wij zitten in een professionaliseringstraject gericht op opbrengst- en handelingsgericht werken in de groep en PLG met Sjoerd Verheijden (bureau Wolters) ter verbreding en verdieping en tevens om samen, van en met elkaar te leren. Daarnaast hebben wij de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren geïmplementeerd, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Hiermee is een doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 gecreëerd, eenduidige communicatie en een heldere aanpak. Dit zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat, geeft ruimte voor socialisatie op alle niveaus, uitgaande van hoge verwachtingen en goede afstemming met elkaar (kinderen, ouders en leerkrachten). Dit is tevens beschreven in onze kwaliteitskaart gedrag. LEES MINDER

Verbinding

Eigenaarschap

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool het Mozaiek voor sociale ontwikkeling?

De visie op sociale opbrengsten en de bijbehorende kernwaarden in de school zijn bij het opstellen van het schoolplan 2023-2027 herijkt in samenspraak met het gehele team. Daarnaast zal er in 2024-2025 Burgerschap als basisvaardigheid worden geïmplementeerd naar aanleiding van het opgestelde beleidsplan Burgerschap. Basisschool het Mozaiek gebruikt de methode Kwink als leidraad, zet de symbolen van Fides in vanaf groep 5 en plant activiteiten rondom de Gouden, Zilveren en Bronzen Weken om de groepsvorming te bevorderen en afspraken en regels af te stemmen samen met de kinderen. Daarnaast volgen we de kinderen in hun sociaal emotionele ontwikkeling in groep 1 en 2 m.b.v. Digikeuzebord en kijken we naar het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen in groep 3 t/m 8 m.b.v. het registratiesysteem SCOL. Verder zijn er kwaliteitskaarten Gedrag en Burgerschap opgesteld en is e.e.a. beschreven in het Schoolveiligheidsplan en de daarbij behorende documenten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool het Mozaiek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool het Mozaiek gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool het Mozaiek?

Basisschool het Mozaiek gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.