Basisschool het Mozaiek in Heeswijk-Dinther

De resultaten van Basisschool het Mozaiek in Heeswijk-Dinther

Current section: resultaten
Pastoor Maasstraat 15
5473 Heeswijk-Dinther

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool het Mozaiek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool het Mozaiek bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool het Mozaiek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op Basisschool het Mozaiek

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Basisschool het Mozaiek streeft ernaar om dit niveau voor alle 199 leerlingen te waarborgen, met een focus op een solide basis voor vervolgonderwijs. Ons team zet zich dagelijks in om elke leerling hierin te ondersteunen.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau op Basisschool het Mozaiek: Ambitie voor Excellente Prestaties

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelstellingen te behalen. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Op Basisschool het Mozaiek in Heeswijk-Dinther streven we ernaar om een significant deel van onze 199 leerlingen dit hogere streefniveau te laten bereiken. Dit niveau bevordert een brede ontwikkeling en bereidt leerlingen optimaal voor op verdere educatieve paden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool het Mozaiek?

Op Basisschool het Mozaiek in Heeswijk-Dinther begeleiden we leerlingen in groep 7 en 8 naar een passend schooladvies. Dit advies helpt bij de keuze voor het voortgezet onderwijs, afgestemd op de individuele capaciteiten en ontwikkelingsmogelijkheden. Het pré-advies wordt in groep 7 gegeven, zodat leerlingen en ouders zich goed kunnen oriënteren op open dagen van middelbare scholen. Dit ondersteunt de uiteindelijke schoolkeuze in groep 8. Tijdens oudergesprekken in groep 8 ontvangen de leerlingen een actueel pré-advies en het definitieve schooladvies wordt in januari van groep 8 verstrekt. Het definitieve schooladvies is leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. De eindtoets dient als een objectieve aanvulling hierop. Bij het bepalen van het advies kijken we naar de gehele schoolloopbaan van het kind. Leerkrachten, de intern begeleider en het managementteam zijn hierbij nauw betrokken. Ons schooladvies maximaliseert de aansluiting bij de leerbehoeften, houdt rekening met zowel cognitieve als sociaal-emotionele vaardigheden, en vergroot de kans op succes in het voortgezet onderwijs. We zien dat onze adviezen kansrijk zijn en dat onze leerlingen doorgaans goed presteren op het niveau dat wij adviseren. Kleine afwijkingen in de grafieken kunnen komen door dubbele adviezen of plaatsingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sterke Sociale Ontwikkeling op Basisschool het Mozaiek

Op Basisschool het Mozaiek geloven we sterk in de kracht van sociale ontwikkeling. Onze kernwaarden – verbinding, eigenaarschap en vertrouwen – vormen de basis voor een veilige en stimulerende leeromgeving. We hanteren een opbrengst- en handelingsgerichte aanpak om de sociale vaardigheden van onze leerlingen te verbreden en te verdiepen. Door samen te leren, van en met elkaar, conform een PLG, creëren we een dynamische leergemeenschap. Met de implementatie van de methode Kwink, inclusief burgerschap en mediawijsheid, waarborgen we een doorlopende lijn van groep 1 tot en met 8. Dit zorgt voor eenduidige communicatie en een heldere, consequente aanpak, wat resulteert in een veilig pedagogisch klimaat. Onze focus op hoge verwachtingen en goede afstemming tussen kinderen, ouders en leerkrachten biedt ruimte voor optimale socialisatie op alle niveaus. Dit alles is gedetailleerd uitgewerkt in onze kwaliteitskaart gedrag.

Verbinding: Samenwerken en elkaar versterken.

Eigenaarschap: Verantwoordelijkheid nemen voor eigen leerproces en gedrag.

Vertrouwen: Een veilige omgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.

Hoe bevordert Basisschool het Mozaiek de sociale ontwikkeling bij leerlingen?

Onze visie op sociale ontwikkeling en kernwaarden zijn in 2023-2027 herijkt in samenspraak met ons toegewijde team. In het schooljaar 2024-2025 hebben we burgerschap geïmplementeerd als essentiële basisvaardigheid, conform ons beleidsplan. We gebruiken de methode Kwink als leidraad en zetten vanaf groep 5 de symbolen van Fides in. Door middel van activiteiten zoals de Gouden, Zilveren en Bronzen Weken bevorderen we groepsvorming en stemmen we gezamenlijk met de kinderen regels en afspraken af. Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling met het Digikeuzebord. Voor groep 3 tot en met 8 gebruiken we het registratiesysteem SCOL om het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen nauwkeurig te volgen. Kwaliteitskaarten Gedrag en Burgerschap, het Schoolveiligheidsplan en bijbehorende documenten bieden een compleet beeld van onze aanpak.

Welke methodes en registratiesystemen zet Basisschool het Mozaiek in voor sociale opbrengsten?

Basisschool het Mozaiek maakt gebruik van specifieke methodes en registratiesystemen om de sociale ontwikkeling van kinderen effectief in kaart te brengen en te stimuleren:

  • Registratie via de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) voor groepen 3-8.
  • Monitoring van sociaal-emotionele ontwikkeling in groep 1-2 met behulp van het Digikeuzebord.
  • Gebruik van de erkende sociaal-emotionele leer-methode Kwink.
  • Inzet van de Fides-methode, inclusief specifieke symbolen, ter bevordering van sociale competenties vanaf groep 5.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden op Basisschool het Mozaiek gebruikt?

Op Basisschool het Mozaiek zetten we effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren om onze leerlingen te ondersteunen:

  • Kwink: Een uitgebreide methode die burgerschap en mediawijsheid integreert voor een holistische ontwikkeling.
  • FIdes: Een methode die wordt ingezet vanaf groep 5, met specifieke symbolen om sociale vaardigheden te versterken.

Inspectierapport Basisschool het Mozaiek: Kwaliteit en Toezicht

De onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteit van ons onderwijs. Hoewel ons bestuurlijk toezicht periodiek plaatsvindt, is Basisschool het Mozaiek niet specifiek bezocht tijdens het meest recente bestuursbezoek. Voor een gedetailleerd overzicht van de bevindingen van het bestuursbezoek in 2023 kunt u terecht op de website van de onderwijsinspectie. Hier vindt u informatie over de prestaties en de kwaliteit van ons onderwijs. Lees meer over het bestuurlijk toezicht en de resultaten die betrekking hebben op onze scholengroep.

Resultaten | Basisschool het Mozaiek in Heeswijk-Dinther | [2025] Schoolregister