
Schoolweging
De schoolweging van Emmaus Heesch is 28,58 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt bovendien iets boven het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), wat consistent is met de relatief gunstige onderwijscontext.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,4% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%, wat duidt op effectieve borging van basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 17,7% vwo en 12,7% havo. Toch is er ook aandacht voor praktische routes: 1,3% praktijkonderwijs en 6,3% vmbo-b/k. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (vmbo-(g)t/havo: 11,4%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Emmaus Heesch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerlingen op onze school goed te volgen, verzamelen de leerkrachten voortdurend informatie. Daarvoor gebruiken we eigen observaties, KIJK!, methodetoetsen, Cito LOVS en Scoll. Ook informatie vanuit de startgesprekken met ouders en overdracht vanuit de voorschool of vorige leerkracht wordt meegenomen om goed af te kunnen stemmen wat het kind nodig heeft. Schooljaar 23-24 hebben we onder begeleiding van een extern deskundige ingezet op onze vaardigheden op het gebied van de analyse van de observaties en toetsgegevens van onze leerlingen. We leren Data te Duiden, daaraan Doelen te koppelen om daarmee aan de slag te gaan, te Doen. Dit noemen we het 4-D traject. Tijdens de groepsbesprekingen worden de opbrengsten en het door de leerkracht opgestelde groepsplan ( Data- Duiden-Doelen-Doen) besproken. Op basis van de observatie van de leerkracht en de behaalde resultaten bij methodegebonden en cito toetsen komen we tegemoet aan de onderwijsbehoefte van onze leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
55,2% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62,9% landelijk. Opvallend is het hoge percentage bovenadviezen (31,3% vs. 25,3% regio), mogelijk dankzij het intensieve mentorprogramma. Wel scoort de school hoger op onderadvisering (13,4% vs. 11,8% landelijk), een aandachtspunt.
Sociale ontwikkeling
We creëren een veilige, ordelijke leeromgeving waarbij leerlingen zich ondersteund en uitgedaagd voelen. Gedragsverwachtingen vanuit onze kernwaarden zijn expliciet aanwezig in ons onderwijsaanbod en worden betekenisvol aangeleerd aan leerlingen. De consequenties voor storend gedrag zijn transparant en gaan gepaard met reflectie samen met de leerling. We hebben helpende routines ingericht en een doorlopende lijn waar het gaat om ondersteuning. We investeren in een positieve leerkracht-leerling relatie door bewust tijd en aandacht te creëren aan de start van ieder schooljaar en zo gedurende het schooljaar verder te bouwen. We werken aan de actieve betrokkenheid en zelfstandigheid van leerlingen bij het eigen leerproces. We hebben hiervoor een doorgaande lijn van ondersteuning ingericht waarbij we vanuit de onder- naar bovenbouw naar zelfregulering toewerken. LEES MINDER
Betrokkenheid
Respect
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Emmaus voor sociale ontwikkeling?
Naast de leerontwikkeling zijn socialisatie en persoonsvorming belangrijk. Basisschool Emmaus schenkt veel aandacht aan de sociale vaardigheden van kinderen. De kwaliteitskaart 'gedragsverwachtingen' is hierbij leidend. Het leerteam Sociaal-Emotionele-Ontwikkeling (SEO) zorgt dat de sociaal emotionele ontwikkeling regelmatig op de agenda staat. Een schoolbrede aanpak in het pedagogisch klimaat biedt structuur en duidelijkheid. De school streeft naar een open sfeer. Er wordt gewerkt met LiB en Kijk!, leerlingvolgsystemen voor de sociale ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Emmaus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Emmaus gebruikt Kijk!, LiB en Sociogram Sometics om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Emmaus?
Basisschool Emmaus gebruikt Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten, Taakspel en Fides (incidenteel) voor sociaal-emotioneel leren.