Vrijeschool Helianthus
Kerkraderweg 7 B
6416 CC Heerlen

Schoolweging

Schoolweging
27.46
Spreiding
5.52

De schoolweging van Helianthus is 27,46 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de basiskwalificatie sterk gewaarborgd blijft, ook met de groeiende schoolpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 51,8% ligt. Dit is opvallend aangezien vergelijkbare scholen gemiddeld 63,3% halen. De school zet extra in op maatwerk voor taalvaardigheid om deze kloof te dichten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische routes: 22,2% vmbo-(g)t/havo en 29,6% havo/vwo-vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (14,8%) vergeleken met praktijkgericht onderwijs (7,4% vmbo-k). Dit weerspiegelt het onderwijsconcept gericht op brede ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHelianthusGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

12,5% van de leerlingen presteert onder advies, licht boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Maar 29,2% stroomt door boven advies, wat de effectiviteit van het adviesproces onderstreeft. De school hanteert hierbij een ontwikkelingsgerichte benadering volgens het leerlingvolgsysteem ParnasSys.