
Schoolweging
De schoolweging van Helianthus is 27,46 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de basiskwalificatie sterk gewaarborgd blijft, ook met de groeiende schoolpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 51,8% ligt. Dit is opvallend aangezien vergelijkbare scholen gemiddeld 63,3% halen. De school zet extra in op maatwerk voor taalvaardigheid om deze kloof te dichten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische routes: 22,2% vmbo-(g)t/havo en 29,6% havo/vwo-vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (14,8%) vergeleken met praktijkgericht onderwijs (7,4% vmbo-k). Dit weerspiegelt het onderwijsconcept gericht op brede ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Helianthus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
12,5% van de leerlingen presteert onder advies, licht boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Maar 29,2% stroomt door boven advies, wat de effectiviteit van het adviesproces onderstreeft. De school hanteert hierbij een ontwikkelingsgerichte benadering volgens het leerlingvolgsysteem ParnasSys.