Speciaal Onderwijs Catharina
Smidserweg 4
6419 CP Heerlen

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Schooladviezen

Als we kijken naar de schooladviezen dan valt de nadruk op praktische leerroutes op: 68% uitstroom naar voortgezet speciaal onderwijs of praktijkonderwijs tegen 55% regionaal gemiddelde. Toch krijgt 12% van de leerlingen een dubbeladvies VMBO-basis/kader, wat boven het regionale percentage van 8% ligt. Dit benadrukt de individuele benadering van ontwikkelmogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Van de uitgestroomde leerlingen presteert 83% op het verwachte niveau, tegen 78% landelijk voor SO-scholen. Een opmerkelijk hoog percentage (14%) stroomt door naar hogere niveaus dankzij het ontwikkelingsgerichte rapportagesysteem, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Op de Catharinaschool hechten wij grote waarde aan de sociale opbrengsten van ons onderwijsprogramma. Onze visie is dat het bevorderen van de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen even belangrijk is als hun cognitieve ontwikkeling. Om deze ontwikkeling te volgen maken wij gebruik van de leerling sociaal gedrag en het instrument Zien! Het instrument Zien! speelt een rol in onze aanpak. Het stelt ons in staat om systematisch en inzichtelijk de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te monitoren en te bevorderen. Binnen Zien! vult de leerkracht twee keer per jaar een lijst in over de leerling. Deze lijst geeft een beeld van verschillende aspecten van de sociale en emotionele vaardigheden van de leerling. Na het invullen van de Zien!-lijst worden de resultaten geanalyseerd en worden er gerichte groeps- en/of individuele aanpakken geformuleerd. Deze aanpakken zijn erop gericht om specifieke vaardigheden en gedragspatronen te versterken of te verbeteren. Door deze systematische benadering kunnen we doelgericht en effectief inspelen op de behoeften van zowel de groep als de individuele leerling. Naast de input van de leerkracht, vullen de leerlingen zelf ook één keer per jaar de Zien!-lijst in. Dit biedt ons waardevolle inzichten vanuit het perspectief van de leerling. Door het integreren van Zien! in ons onderwijsproces, zorgen wij ervoor dat de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen systematisch en effectief wordt ondersteund. LEES MINDER

Plezier

Respect

Samenwerken en vertrouwen