
Schoolweging
De schoolweging van Gerardus Majella Heerlen is 33,58 , met een spreiding van 5,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.48% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat is ook sterker dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93.36%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 58.33% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 36.3%. Dit is significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (49.21%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 26.32% vwo-advies (vs. 18.61% regionaal). Het aandeel praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionaal gemiddelde (1.01%). Opvallend is de brede adviesrange van vmbo-b tot vwo, passend bij de relatief hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Gerardus Majella Heerlen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176 | 176.21 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school volgen wij de resultaten van onze leerlingen aan de hand van methodegebonden toetsen, eigen werkjes, observaties en de toetsen uit CITO Leerlingvolgsysteem. In onze kleutergroepen volgen wij de kinderen door observaties en de leerlijnen van Parnassys. We maken ook gebruik van Kindbegrip (dit was voorheen ZIEN)! via Parnassys om de sociale emotionele ontwikkeling te volgen. Twee maal per jaar vindt er een grote schoolbespreking plaats. We zoomen dan in op school-, groeps- en kindniveau. Hierbij zijn de resultaten van de CITO toetsen leidend. Indien nodig worden er interventies afgesproken. We reflecteren op onze jaarplannen en stellen deze indien nodig bij. De nadruk ligt dan op afgesproken interventies.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33.33% van de leerlingen presteert boven hun advies,显著 hoger dan het vergelijkingspercentage van 25.27%. Slechts 13.33% zit onder advies (iets boven landelijk gemiddelde van 11.81%). Dit reflecteert de zorgvuldige adviesprocedures en mogelijk een conservatieve inschatting bij de advisering.
Sociale ontwikkeling
We willen dat de leerlingen zich in een sociaal veilige omgeving kunnen ontwikkelen. Een van de pedagogische uitgangspunten van onze school is dat kinderen met plezier naar school gaan. Voor een goede sfeer zijn er schoolregels nodig en maken we afspraken met de kinderen. Geregeld praat het team over de regels. Zo zorgen we ervoor dat regels in alle klassen hetzelfde zijn, natuurlijk aangepast aan de leeftijd van het kind. We hechten veel waarde aan het naleven en begrijpen van de schoolregels. Kinderen voelen over het algemeen heel goed aan wanneer iets niet prettig is voor zichzelf en voor een ander. Door ongewenst gedrag te bespreken, leren de kinderen wat wel en wat niet kan. Dit gebeurt regelmatig in alle groepen in de sociale kring. We begeleiden de leerlingen in het hanteren van de schoolregels en we rekenen daarbij op de hulp en ondersteuning van ouders. Gerardus Majella (Positive Behaviour) Support gaat uit van gewenst gedrag en het belonen van gewenst gedrag! (Zie paragraaf schoolprofiel) GM(PB)S is een preventieve aanpak van gedrag. Het heeft als doel schoolbreed en vanuit gedeelde waarden (respect, veiligheid en verantwoordelijkheid, rust reinheid en regelmaat ) een veilig en positief schoolklimaat te creëren dat alle leerlingen in staat stelt om optimaal te profiteren van het geboden onderwijs. GM(PB)S richt zich of het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. De school stelt concrete gedragsverwachtingen op voor alle ruimtes in en rond de school. Het gewenst gedrag wordt door middel van lessen aangeleerd en vervolgens systematisch gewaardeerd en beloond. De waarden van onze school (verantwoordelijkheid, respect, veiligheid, rust, reinheid en regelmaat) vertalen we naar concreet gedrag. Dit doen we door middel van heldere regels, pictogrammen en afbeeldingen. LEES MINDER
respect
veiligheid
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van RK Bs Gerardus Majella voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden zijn met het hele team bepaald aan de hand van de visie en missie van Onderwijsstichting MOVARE en de school. De werkwijze is gebaseerd op SchoolWide Positive Behavior Support (SWPBS), waarbij uitgegaan wordt van een positieve benadering van de kinderen, structuur geboden wordt en gezorgd wordt voor een doorgaande lijn. Kindbegrip wordt gebruikt als registratievorm, omdat het een onderdeel is van het leerling administratiesysteem ParnasSys. De visie wordt uitgedragen door voorbeeldgedrag en het belonen van gewenst gedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Bs Gerardus Majella om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Bs Gerardus Majella gebruikt de leerlijnen groep 1 en 2 binnen ParnasSys en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.