Basisschool OBS de Tovercirkel in Heerlen

Het team van OBS de Tovercirkel in Heerlen

Current section: team
Vullingsweg 68
6418 Heerlen

Zie hier hoe het team van OBS de Tovercirkel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS de Tovercirkel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS de Tovercirkel bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Tovercirkel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS de Tovercirkel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS de Tovercirkel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.5%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (26.9%)
55-65 jaar (19.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS de Tovercirkel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.1%)
Direct ondersteunend personeel (23.1%)
Indirect ondersteunend personeel (3.8%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS de Tovercirkel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervangend Personeel: Deskundige Ondersteuning bij Afwezigheid

Bij OBS De Tovercirkel garanderen we de continuïteit van onderwijs. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, wordt direct actie ondernomen. Na een melding bij de schooldirecteur, dient deze een aanvraag in bij onze koepelorganisatie, MOVARE. Zij zorgen voor de snelle en professionele inzet van gekwalificeerd vervangend personeel. Ons doel is dat leerlingen altijd les krijgen van bekwame professionals, zodat hun leerproces ongestoord kan doorgaan. Vertrouw op de efficiënte vervangingsregeling van MOVARE.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Burgerschapsonderwijs Wij zien het als taak op onze school om leerlingen te ontwikkelen tot evenwichtige, democratische, participerende en coöperatieve burgers van de Nederlandse samenleving. Zij weten hoe zij goed met anderen, verschillen en conflicten om kunnen gaan en hoe deel te kunnen nemen aan de samenleving en democratie. Als openbare school, met twee verschillende locaties, willen we kinderen een goede basis bijbrengen die helpend is bij probleemoplossend denken. Als de kinderen van O.B.S. de Tovercirkel doorstromen naar het voortgezet onderwijs, leveren we kinderen af die stevig in de wereld staan met een goed gevoel van eigenwaarde, die eerlijk met elkaar omgaan en op hun manier een steentje bij kunnen dragen aan onze maatschappij. We streven er naar dat de kinderen begrijpen hoe de Nederlandse rechtsstaat werkt en wat er van hen verwacht wordt om in zo’n rechtsstaat goed te kunnen functioneren. Onze school vindt het belangrijk dat de leerlingen kennis hebben van diverse religies en culturen en vanuit daar naar opvattingen kunnen kijken vanuit verschillende perspectieven. Op O.B.S. de Tovercirkel leren zij op een vertrouwelijke en verantwoorde manier met elkaar om te gaan. Burgerschapsvorming is op onze school niet een apart vak, maar zit verweven in ons hele onderwijsaanbod. De school leeft zelf goed burgerschap voor en functioneert hierbij als een veilige oefenplaats voor kinderen. Vanuit onze missie, onze kernwaarden en onze visie hebben we de doelen voor burgerschapsonderwijs vastgesteld. Bij ieder doel gaat het wat ons betreft om de componenten, kennis, vaardigheden, attitude. Via de gekozen doelen richten we ons op de persoonsvorming van de leerlingen en de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties. Bouwsteen & Doelstelling Sociale ontwikkeling: De leerling weet hoe zij goed met anderen, verschillen en conflicten om kunnen gaan en hoe deel te kunnen nemen aan de samenleving en democratie. Democratisch Burgerschap: De leerling weer hoe de Nederlandse rechtsstaat werkt en wat er van hen verwacht wordt om in zo’n rechtsstaat goed te kunnen functioneren. Participatief(maatschappelijk) burgerschap: De leerling is ontwikkelt tot tot evenwichtige, democratische, participerende en coöperatieve burgers van de Nederlandse samenleving. Identiteit: De leerling heeft kennis van diverse religies en culturen en vanuit daar naar opvattingen kunnen kijken vanuit verschillende perspectieven. Solidariteit: Op O.B.S. de Tovercirkel verlaat de leerling groep 8 en weet hoe je op een vertrouwelijke en verantwoorde manier met elkaar om te gaat. Diversiteit: De leerling heeft kennis van verschillende opvattingen rondom diversiteit zoals wij deze tegenkomen in onze (nabije) samenleving. Digitaal Burgerschap: De leerling verlaat mediawijs de school. Algemene en Culturele ontwikkeling: De leerling heeft het aanbod ontvangen zoals in ons cultuurplan omschreven staat. Doublure / versnellen Als de leerkracht van mening is, dat een doublure (zitten blijven) wenselijk is, overlegt hij/zij eerst met de interne begeleiding en daarna met de ouders. De ouders worden in een vroeg stadium over een dergelijke beslissing geïnformeerd. Als school en ouders het niet eens kunnen worden, beslist de directie. Dezelfde procedure geldt voor kinderen die een groep kunnen overslaan. Zittenblijven en een groep overslaan vinden plaats bij de jaarovergang en niet tussentijds. Doubleren kan maar één keer in een schoolloopbaan voorkomen. Kinderen worden niet teruggeplaatst naar de vorige groep.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS de Tovercirkel

5

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor Lees- en Schrijfontwikkeling
Intern Begeleider voor Pedagogische Ondersteuning
Orthopedagoog voor Leer- en Gedragsuitdagingen
Rekenspecialist voor Optimaal Rekenonderwijs
Taalspecialist voor Taalvaardigheid en Communicatie

Toelichting van de school:

Op OBS de Tovercirkel zetten we ons in om elke leerling te voorzien van de best mogelijke begeleiding op het gebied van taal en rekenen. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder een dyslexiespecialist en een rekenspecialist, werken nauw samen met intern begeleiders en orthopedagogen om individuele leerbehoeften te identificeren en aan te pakken. Met een focus op zowel academische vooruitgang als een stevige basis leggen we de grondslag voor toekomstig succes in alle leergebieden.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leren Klimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Klaslokaalmanagement
Intern Begeleider voor Brede Leerlingzorg
Ergotherapeut voor Praktische Leervaardigheden

Toelichting van de school:

Het welzijn en de emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal op OBS de Tovercirkel. Onze gedragsspecialisten en intern begeleiders bieden gerichte ondersteuning om een positieve en veilige leeromgeving te creëren waar iedereen zich gewaardeerd voelt. Samen streven we ernaar om leerlingen te helpen sociale vaardigheden te ontwikkelen en zelfvertrouwen op te bouwen, essentieel voor hun algehele groei.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studievaardigheden
Intern Begeleider voor Studieplanning
Ergotherapeut voor Werkplekorganisatie

Toelichting van de school:

Effectieve leerstrategieën en een positieve werkhouding zijn cruciaal voor academisch succes. OBS de Tovercirkel biedt gespecialiseerde begeleiding om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun werkethiek en het optimaliseren van hun taakaanpak. Onze experts, zoals de gedragsspecialist en ergotherapeut, werken samen om strategieën te implementeren die leerlingen ondersteunen bij het behalen van hun doelen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Integrale Ontwikkeling
Ergotherapeut voor Fijn- en Grove Motoriek
Logopedist voor Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Een gezonde motorische en lichamelijke ontwikkeling draagt bij aan het algehele welzijn van een kind. Op OBS de Tovercirkel ondersteunen we leerlingen met expertise op het gebied van beweging en fysieke vaardigheden. Onze ergotherapeut en logopedist helpen kinderen om hun motorische vaardigheden te verbeteren, wat essentieel is voor zowel schoolse activiteiten als dagelijks leven.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Zorgprotocollen
Gekwalificeerd Personeel voor Bedrijfshulpverlening (BHV)

Toelichting van de school:

OBS de Tovercirkel hecht groot belang aan de gezondheid en veiligheid van alle leerlingen. Leerkrachten worden getraind om adequaat om te gaan met veelvoorkomende gezondheidsklachten, zoals hoofdpijn of buikpijn, en om medicatie volgens strikte protocollen toe te dienen. Download ons protocol voor medisch handelen op school voor gedetailleerde informatie en procedures die de veiligheid van uw kind waarborgen. Meer informatie vindt u op: https://www.movare.nl/kind-en-ouders/medisch-handelen-op-school/

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Peuterspeelzaal

Individuele Kindontwikkeling: Extra Ondersteuning op OBS de Tovercirkel

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod voor Elk Kind

OBS de Tovercirkel zet zich in voor de optimale ontwikkeling van al onze leerlingen. Wij bieden gespecialiseerde hulp voor kinderen met specifieke leerbehoeften, zoals ondersteuning bij dyscalculie en dyslexie. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de behoeften van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Een veilige leeromgeving en het bevorderen van sociale vaardigheden en respect voor verschillen staan hierbij centraal. Passend Onderwijs in Zuid-Limburg: Samenwerken voor Succes Onze school opereert binnen het kader van Passend Primair Onderwijs in Zuid-Limburg, met de visie 'inclusief onderwijs thuisnabij'. Dit betekent dat we streven naar regulier onderwijs waar mogelijk, en aangepast onderwijs waar nodig, om elk kind de best passende educatie te bieden. Meer details vindt u via de website van MOVARE. Jeugd en Gezin Parkstad Limburg: Uw Gids voor Opvoed- en Zorgvragen Voor ondersteuning op het gebied van jeugdzorg en gezondheid is Jeugd en Gezin Parkstad Limburg uw centrale aanspreekpunt. Zij helpen u wegwijs te maken in het aanbod van voorzieningen voor opvoeden en opgroeien binnen de regio. Bezoek hun website voor meer informatie. Vroeg Samenwerken in Parkstad Limburg (VIP): Effectieve Hulp, Gecoördineerd Het VIP-systeem (Verwijsindex Parkstad Limburg) faciliteert samenwerking tussen hulpverleners. Door informatie te delen over hulpvragen rondom een kind, zorgen we voor een betere afstemming van de geboden ondersteuning. Dit is essentieel voor een integrale aanpak van kindontwikkeling. Toekomstgericht Onderwijs: Anticiperen op Veranderende Behoeften OBS de Tovercirkel erkent de groeiende diversiteit aan leerbehoeften. We blijven ons aanbod continu ontwikkelen om aan te sluiten bij de specifieke vragen van onze leerlingen. Ons schoolondersteuningsprofiel garandeert dat we elk kind de aandacht en begeleiding bieden die het nodig heeft om te excelleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS de Tovercirkel

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

OBS de Tovercirkel streeft ernaar om binnen vier jaar een veilige en stimulerende leeromgeving te realiseren voor alle leerlingen en medewerkers. Onze focus ligt op het bieden van op maat gesneden didactisch onderwijs dat aansluit bij de individuele behoeften van elk kind. Dit alles vindt plaats in een open en transparante sfeer, met een soepele overgang naar onze nieuwe schoolgebouwen en een duurzame samenwerking met alle betrokkenen.

Hoe implementeren wij de gestelde schoolplan doelen?

Jaarlijks stellen wij gedetailleerde jaarplannen op waarin specifieke doelen per ontwikkelingsgebied zijn vastgelegd. Ons team is actief betrokken bij diverse werkgroepen die zich richten op de schoolbrede ontwikkelingen. Regelmatige evaluatiemomenten gedurende het schooljaar stellen ons in staat om de voortgang te monitoren, doelen bij te stellen en nieuwe ambities te formuleren voor de komende periode.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Heerlen

Toelichting van de school

OBS de Tovercirkel Heerlen zet zich in voor een optimale start voor elk kind. Wij onderhouden een uitstekende samenwerking met peuterspeelzaal "Snuffel", die zich op onze locatie bevindt. Deze nauwe band stelt ons in staat om gezamenlijke, leerzame activiteiten te organiseren die de overgang naar de basisschool soepel laten verlopen. Denk hierbij aan feestelijke evenementen zoals het jaarlijkse "Pietenfeest" ter ere van Sinterklaas, of een avontuurlijke ontdekkingstocht met het kabouterpad in het voorjaar. Deze activiteiten stimuleren de sociale ontwikkeling en creëren een vertrouwde omgeving voor onze jongste leerlingen. Jaarlijks vinden er diverse overlegmomenten plaats om de samenwerking te optimaliseren. Ons aanbod voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is een essentieel onderdeel van ons gemeentelijk beleid, gericht op het versterken van de taal- en ontwikkelingskansen voor alle kinderen. Specifiek richten we ons op peuters die extra ondersteuning kunnen gebruiken, zodat zij goed voorbereid de basisschool starten. Ons doel is dat alle kinderen, zonder achterstand, de stap naar groep 3 kunnen maken, wat bijdraagt aan een succesvolle schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS de Tovercirkel extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS de Tovercirkel Heerlen biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen. Dit programma omvat specifieke ondersteuning en activiteiten die gericht zijn op een vlotte start en optimale ontwikkeling. Ons aanbod is ontworpen om de taalvaardigheid en algemene ontwikkelingskansen van jonge kinderen te maximaliseren, in lijn met de behoeften van onze jongste leerlingen.

Ja, OBS de Tovercirkel Heerlen biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen. Dit programma omvat specifieke ondersteuning en activiteiten die gericht zijn op een vlotte start en optimale ontwikkeling. Ons aanbod is ontworpen om de taalvaardigheid en algemene ontwikkelingskansen van jonge kinderen te maximaliseren, in lijn met de behoeften van onze jongste leerlingen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt OBS de Tovercirkel samen voor het programma voor jonge kinderen?

OBS de Tovercirkel Heerlen werkt nauw samen met peuterspeelzaal "Snuffel". Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak en gedeelde expertise, wat ten goede komt aan de educatieve ervaring van de kinderen. Door deze samenwerking kunnen wij een breed scala aan stimulerende activiteiten aanbieden die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen.

OBS de Tovercirkel Heerlen werkt nauw samen met peuterspeelzaal "Snuffel". Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak en gedeelde expertise, wat ten goede komt aan de educatieve ervaring van de kinderen. Door deze samenwerking kunnen wij een breed scala aan stimulerende activiteiten aanbieden die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen.

Peuterspeelzaal "Snuffel" Heerlen
Team | OBS de Tovercirkel in Heerlen | [2025] Schoolregister