
Schoolweging
De schoolweging van De Droomboom is 36,05 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,24% scoort de school ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit is 0,6% hoger dan vergelijkbare scholen (92,66%) en benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedentraining, zoals beschreven in het jaarverslag. De ‘taaltoppers’-interventie in groep 4-6 speelt hier vermoedelijk een rol.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 39,19% het streefniveau, ruim boven de signaalwaarde van 32,8%. Dit ligt echter 7,7% onder het vergelijkingsgemiddelde (46,92%), wat wijst op uitdagingen in het bereiken van hogere onderwijsdoelen. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsplan draagt mogelijk bij aan deze relatief sterke prestatie gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 24,14% vmbo-b/k-advies (vs. 4,04% regio) en 17,24% vmbo-(g)t. Hogere adviezen (havo/vwo) blijven beperkt tot 13,8%, wat 5,5% onder het regionaal gemiddelde ligt. Opvallend is het praktijkonderwijsadvies van 10,34%, ruim boven het landelijk gemiddelde (1,01%). Dit past bij de schoolweging en onderstreept de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Droomboom | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.2 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. methode-gebonden toetsen en Leerling in Beeld. De resultaten staan dan Leerling in Beeld. De toetsen worden afgenomen conform het opgestelde rooster en de wegwijzer. Ouders worden op de oudergesprekken o.a. geïnformeerd over de toetsresultaten. In leerjaar 8 doen alle leerlingen in principe mee aan de doorstroomtoets (Route 8). De adviesprocedure (vanaf groep 6) hebben we beschreven in een beleidsstuk/kwaliteitskaart.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
74,07% van de leerlingen presteert op adviesniveau – 11,1% boven het vergelijkingsgemiddelde. Slechts 7,41% zit onder advies (landelijk: 11,81%), wat duidt op realistische inschattingen. De 18,52% boven advies (25,27% landelijk) reflecteert mogelijk verbeterpotentieel in doorstroombegeleiding, zoals aangekaart in het laatste inspectierapport.
Sociale ontwikkeling
We hanteren de methodiek KIVA. De kwaliteitskaart is te vinden op onze website.
Passie
Relatie
Meesterschap
Wat is de werkwijze van OBS de Droomboom voor sociale ontwikkeling?
.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS de Droomboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS de Droomboom gebruikt de Kiva Monitor en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS de Droomboom?
OBS de Droomboom gebruikt KiVa en ECH (Effectieve Conflict Hantering) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.