
Schoolweging
De schoolweging van Mijn Spoor is 35,53 , met een spreiding van 4,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,71% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school zowel de inspectienorm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,97%). Dit benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 52,91% ruimschoots behaald (signaleringswaarde: 34,3%). Dit ligt 5,3% hoger dan bij vergelijkbare scholen. De sterke focus op maatwerk en adaptieve toetsing (Route 8) draagt waarschijnlijk bij aan deze resultaten, vooral bij kansrijke leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een duale focus: 31,58% vwo-advies (vergeleken met 18,61% landelijk) versus 10,53% vmbo-b. Dit contrast reflecteert de grote verschillen binnen de leerlingenpopulatie. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (21,05%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Heerlen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.2 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling beschikt de school over een leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie over de “groei” van een leerling. Het laat zien op welke manier een kind zich in de afgelopen periode ontwikkeld heeft. Wij doen dit door de kinderen op drie terreinen te volgen: in hun kleuterontwikkeling, op sociaal-emotioneel gebied en op cognitief gebied. De resultaten die wij door het werken met ons schoolconcept realiseren, zijn voortdurend onderwerp van gesprek. We verzamelen gegevens, ordenen die op een overzichtelijke manier en bestuderen de uitkomsten daarvan. Dit proces zet ons op het spoor tot verdere verbetering van de kwaliteit die onze school biedt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage leerlingen (23,08%) presteert onder hun aanvankelijke schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit vraagt om verdere analyse, mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Positief is dat 69,23% van de leerlingen op advies presteert, wat aansluit bij de transparante communicatie over doorstroomverwachtingen.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat alle kinderen door ons onderwijskansen krijgen en hen aansporen het beste uit zichzelf te halen. Hiervoor is een veilig schoolklimaat een noodzakelijke voorwaarde. Een veilige school is een plek waar iedereen zich veilig voelt. De verantwoordelijkheid voor een veilig schoolklimaat ligt primair bij de school zelf. Het is echter van belang dat ook anderen hun verantwoordelijkheid nemen. De school is niet de plaats om alle maatschappelijke problemen op te lossen. Fysieke veiligheid Op onze school besteden we veel aandacht aan fysieke veiligheid van leerlingen en personeelsleden. Hieronder verstaan wij een goede huisvesting en een in alle opzichten veilige schoolomgeving. Het wettelijk kader is hiervoor maatgevend. Indien noodzakelijk worden aanvullende maatregelen getroffen. De fysieke veiligheid wordt gemonitord met behulp van de RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie), die door de preventiemedewerkers up to date wordt gehouden. Sociale veiligheid Sociale veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. We hechten veel waarde aan een goede sfeer en een gevoel van veiligheid in de school. Deze kunnen we alleen samen met de ouders, kinderen en leerkrachten bewerkstelligen. Het belangrijkste uitgangspunt daarbij is RESPECT. Dat houdt o.a. in: rustig naar elkaar praten en luisteren conflicten oplossen met argumenten geen lichamelijk geweld gebruiken Het betekent ook het hanteren van gangbare fatsoensnormen en achterwege laten van pestgedrag en discriminatie. We leren de kinderen hoe je op een plezierige manier met elkaar kunt omgaan, hoe je vrienden maakt, en houdt. We stellen orde en regelmaat op prijs. Regels en afspraken betreffende gewenst gedrag zijn zichtbaar aanwezig in de groepslokalen en worden in de praktijk ook zo gehanteerd. Er is dus veel waardering voor de goed gestructureerde en ondersteunende aspecten van ons pedagogisch klimaat. Burgerschap Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Hoe geeft onze school vorm aan actief burgerschap en sociale integratie? Het realiseren van een "familieschool" Een nauwe samenwerking met de verschillende ketenpartners in de school vindt plaats. Een verbinding met de voor- en naschoolse en de peuteropvang zorgt voor een goede doorgaande lijn. De (school)maatschappelijke werker en ambulante hulpverlener zijn de spil hierin op het gebied van zorg en hulp-vragen. Leerlingenraad Zij denken mee en bespreken wat we in de school en in de wijk kunnen doen en of veranderen. Activiteiten gezamenlijk met de wijk Vele activiteiten worden gezamenlijk door de school, buurtpunt en gemeente georganiseerd. Zo wordt de verbinding school-wijk versterkt. Een voorbeeld hiervan is de jaarlijks terugkerende schoonmaakactie in de wijk. Het gebouw dient ook als stemlocatie. Verder verbinden we ook de straatspeeldag met het pleinfeest, waarbij iedereen van de wijk welkom is. De krant in de klas / Grej of the day We halen de actualiteit en de wereld de klas in en maken deze bespreekbaar. Daarnaast wordt de interesse bij de leerlingen gewekt en de nieuwsgierigheid geprikkeld. Ook worden de leerlingen aangezet tot onderzoek. De interactie tussen de driehoek leerkracht-leerling-ouder(s) wordt vergroot. Gezonde Basisschool van de Toekomst Vanuit kansengelijkheid is er een cultuuraanbod en komen onze leerlingen in contact met ketenpartners in de wijk en daarbuiten. Methodes / aanpak In de geïntegreerde methode wereldoriëntatie en het werken volgens de principes van Positive Behavior Support wordt ook aandacht besteed aan burgerschap. De Gouden weken, waarbij de groepsdynamiek centraal staat, en de gezamenlijk opgestelde positieve gedragsverwachtingen zijn hier onderdeel van. LEES MINDER
respect
veiligheid
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van basisschool Mijn Spoor voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Mijn Spoor werkt met SWPBS (School Wide Positive Behaviour Support). Door middel van gedragsverwachtingen wordt gewerkt aan een positief klassenklimaat. Leerlingen weten welk gedrag er van hen verwacht wordt, goed gedrag wordt aangeleerd en bekrachtigd, en er volgen duidelijke consequenties bij ongewenst gedrag. De school, ouders en externe partijen werken nauw samen. Er wordt altijd uitgegaan van een positieve benadering bij het corrigeren van gedrag. Bij fysiek geweld en discriminatie worden ouders telefonisch geïnformeerd en uitgenodigd op school, waarna een passende straf volgt.
Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool Mijn Spoor om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Mijn Spoor gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.