Openbare Basisschool De Hasselbraam
Anna Polaktuin 26
1705 JS Heerhugowaard

Schoolweging

Schoolweging
33.78
Spreiding
6.24

De schoolweging van De Hasselbraam Heerhugowaard is 33,78 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,74% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). De school presteert hiermee marginaal onder het vergelijkingsgemiddelde (93,89%), wat past bij de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,01% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (50,17%), toont het de effectiviteit van de extra rekenbegeleiding die in het schoolplan staat beschreven.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft vaker praktijkonderwijsadvies (3,7% vs. 1,01% regio) en vmbo-b/k-advies (18,52% vs. 9,56% regio). Het aandeel havo/vwo-advies (33,33%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (37,54%), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging. Wel valt de lage 'onbekend'-categorie (0% vs. 2,09% landelijk) op, wat wijst op heldere communicatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hasselbraam HeerhugowaardGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij vinden het van groot belang om de ontwikkeling van kinderen goed in kaart te hebben. Wij observeren de kinderen, we kijken hoe ze samen kunnen spelen en werken, we kijken naar wat ze kunnen en bij de kleuters noteren wij het als ze een ontwikkelingsdoel hebben bereikt. Vanaf groep 3 nemen we, naast de observaties, toetsen af. Elke methode heeft na een blok (aandachtsgebied) een toets. We kijken per kind of ze alles hebben begrepen en ze toe zijn aan de volgende stap, of dat er nog een herhaling/extra uitleg nodig is. De gegevens van de toetsen en observaties worden in het leerlingvolgsysteem opgeslagen. Elk half jaar kijken we of de kinderen vooruit zijn gegaan en vergelijken we hun groei met het landelijk gemiddelde. Dit doen we met de Cito-toetsen. Er wordt getoetst op het gebied van taal, begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en spelling. De leerlingen van de groepen 3 tot en met 7 maken dus twee keer per jaar (in januari en juni) methode onafhankelijke toetsen. Groep 8 doet in november mee met de methode onafhankelijke toetsing van Cito. In februari wordt de landelijke doorstroomtoets afgenomen. Wij hebben gekozen voor de IEP doorstroomtoets. Om te kunnen vaststellen of uw kind laat zien wat het kan, nemen wij de NSCCT toets af in groep 5. Het is een toets waaruit we kunnen aflezen of kind boven of onder zijn/haar niveau presteert.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

74,29% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (8,57%) is lager dan verwacht bij deze schoolweging. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering, beschreven in het ondersteuningsplan als 'maatwerk met realistische doelen'.

Sociale ontwikkeling

De Hasselbraam is Kanjerschool. Wij streven er naar dat kinderen met plezier naar De Hasselbraam gaan en zich kunnen ontpoppen tot aangename, zelfstandige burgers in de maatschappij. Op De Hasselbraam gebruiken wij een intensief programma om de kinderen te leren hoe wij verwachten dat we met elkaar omgaan; de Kanjertraining. Dit programma gaat er van uit dat ieder kind goed is, maar dat zijn gedrag soms valt af te keuren. Met behulp van voorbeelden, verhalen, rollenspel en oefeningen leren wij de kinderen welk gedrag aanvaardbaar is en welk gedrag niet. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Hasselbraam voor sociale ontwikkeling?

Naast de wekelijkse lessen vult de leerkracht twee keer per jaar een vragenlijst in over het gedrag van de leerlingen. Vanaf groep 4 doen de leerlingen dit ook zelf.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Hasselbraam om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Hasselbraam gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Hasselbraam?

Openbare Basisschool De Hasselbraam gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.