
Schoolweging
De schoolweging van De Vlindertuin Heerhugowaard is 28,51 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de basale onderwijskwaliteit, ook in vergelijking met soortgelijke scholen (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 35,6% krijgt een havo/vwo-advies of hoger. Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (15,56%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes. Het praktijkonderwijsadvies ontbreekt, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlindertuin Heerhugowaard | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 1 worden de kinderen gevolgd in hun ontwikkeling. In groep 1/2 gaat dit middels observaties van de leerkracht. De leerkracht volgt de individuele leerling in zijn of haar ontwikkeling en past aan de hand hiervan het aanbod wel of niet aan. We werken met leerlijnen van ParnasSys. Vanaf groep 3 werken we met methodetoetsen. Wij nemen 2 x per jaar de landelijk genormeerde toetsen van Cito leerling in beeld af. De resultaten worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem. De leerkrachten analyseren de resultaten. Met de leerlingen wordt gekeken naar wat goed is gegaan en waar nog leerdoelen gehaald moeten worden. Leerkrachten maken voor leerlingen een plan van aanpak. Steeds vaker maakt de leerkracht samen met de leerling een kindplan. Groep 8 doet sinds 2023-2024 de Doorstroomtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,94% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 38,24% boven verwachting scoort. Deze cijfers onderstrepen de realistische adviesvoering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het beleid rond 'opbrengstgericht werken'.
Sociale ontwikkeling
Wij willen een school zijn waar leerlingen en personeel met plezier leren en werken en waar zij zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Voor het leren van sociale vaardigheden gebruiken wij het programma van de 'Vreedzame School'. Dit programma helpt de school een democratische gemeenschap te vormen. Kinderen krijgen een stem en worden actief aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de samenleving. De competenties die wij de leerlingen willen aanleren zijn: je verplaatsen in een ander; op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen; openstaan voor verschillen tussen mensen; constructief conflicten oplossen; omgangsvaardigheden; verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap. LEES MINDER
Welbevinden
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Vlindertuin voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum de Vlindertuin gebruikt de vragenlijst ‘groepsklimaat’ om structureel na te gaan of de doelen van de Vreedzame School worden gehaald. De school heeft een stuurgroep Vreedzame School waarin een MT-lid en enkele teamleden deelnemen, die de gemaakte afspraken borgt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Vlindertuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Vlindertuin gebruikt Kijk!, Zien en Leerlijnen Jonge Kind Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.