
Schoolweging
De schoolweging van Sint Joseph is 30,21 , met een spreiding van 5,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,1% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de signaleringswaarde van 47,1%. Dit hangt samen met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30,21). De school zet extra in op maatwerk via het 'ontwikkelgericht leren'-programma om deze kloof te verkleinen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 22,7% havo/vwo en 9,1% vwo (lager dan regio's 10,9% en 18,6%), tegenover 4,5% praktijkonderwijs (iets boven regio's 1,0%). De school hanteert bewust terughoudendheid in adviezen, zoals blijkt uit de lage onderadviseringcijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Joseph | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om een beeld te krijgen van de behaalde onderwijsresultaten, maken wij gebruik van toetsen. Wij zien het toetsen als een hulpmiddel om te kijken of de leerstof is begrepen, het onderwijs van onze school op niveau is en of er zich problemen voordoen in de ontwikkeling van uw kind, die speciale aandacht vragen. Er zijn toetsen die bij de methodes horen (methode-gebonden toetsen) en methode-onafhankelijke toetsen (IEP LVS). De methode-gebonden toetsen worden afgenomen op momenten, die de methode aangeeft. Meestal is dat om de paar weken en het hele schooljaar door. Het behaalde resultaat geeft de leerkracht informatie over hoe hij of zij het vervolg op de leerstof moet aanbieden (verdiepen of verrijken). In de groepen 1 tot en met 8 worden twee keer per jaar methode-onafhankelijke toetsen afgenomen van IEP LVS. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd en dat wil zeggen, dat deze toetsen een objectief beeld geven over hoe uw kind zich in vergelijking met het landelijk gemiddelde van alle leerlingen uit zijn of haar leeftijdscategorie ontwikkelt
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), dankzij intensieve doorstroombegeleiding. Slechts 11,1% zit onder advies, wat aansluit bij het cyclische volgsysteem dat tussentijdse niveau-aanpassingen mogelijk maakt. De combinatie van hoge verwachtingen en realistische inschattingen kenmerkt het adviesproces.
Sociale ontwikkeling
Voor de sociaal emotionele ontwikkeling maken we gebruik van speciale programma's waarin thema's zoals pesten, samenwerken en omgaan met verlies expliciet aan de orde komen. Deze onderwerpen willen we integreren en bekrachtigen in alles wat we doen zodat al onze lessen bijdragen aan de groei van een positief zelfbeeld.
Democratie
Participatie
Identiteit
ZIEN! geeft op basis van een analyse van observaties concrete doelen en handelingssuggesties. Het brengt het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen van groep 1 t/m groep 8 systematisch in kaart. ZIEN! geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen en helpt leerkrachten het gedrag van kinderen beter te begrijpen. Dit expertsysteem is makkelijk te koppelen aan handelingsgericht werken, een van de uitgangspunten van Kwink. ZIEN! heeft ervoor gezorgd dat Kwink meetbaar is in ZIEN! op basis van onder andere de sociale vaardigheden die ook in Kwink verweven zijn: sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. Dit zijn direct te beïnvloeden leerling-kenmerken, waarop Kwink zich ook actief richt.
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien