
Schoolweging
De schoolweging van Familieschool is 28,49 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamentele niveau wordt door 93,2% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit ligt wel lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%, wat mogelijk verklaard wordt door de relatief complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school leerlingen effectief naar hogere doelen begeleidt, hoewel het iets onder het vergelijkingsgemiddelde (60,5%) blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een duidelijke focus op havo/vwo: 34,5% van de leerlingen krijgt een havo- (20%), havo/vwo- (7,3%) of vwo-advies (14,5%). Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (havo: 16,1%, vwo: 18,6%). Het percentage praktijkgerichte adviezen (vmbo-b: 5,5%) sluit aan bij het landelijk beeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Familieschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.27 | 173.29 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door middel van het leerlingvolgsysteem toetsen wij meerdere malen per jaar ons onderwijs. De toetsresultaten worden vergeleken met de landelijke norm. Dit geeft ons enerzijds de mogelijkheid ons onderwijs voortdurend te evalueren en bij te stellen. Anderzijds signaleren wij direct welke kinderen extra zorg nodig hebben. Daarnaast gebruiken wij een onafhankelijk meetinstrument om onze schoolorganisatie te evalueren. Periodiek wordt de kwaliteit van de school gemeten. Bij het onderzoek worden leerlingen uit de groepen 5 t/m 8, ouders, leerkrachten en directieleden betrokken. Verbeteringsonderwerpen die uit de evaluatie naar voren komen worden opgenomen in de meerjarenplanning van het schoolplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 29,6% boven het advies uitkomt. Dit wijst op zorgvuldige advisering en sterke doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het 'preventief zorgmodel' van de school.
Sociale ontwikkeling
Op de Familieschool staan we voor een veilig klimaat en hebben wij duidelijke regels en afspraken. Veiligheid is een voorwaarde om tot leren te komen en daarom zetten we in op een stevig pedagogisch klimaat. We organiseren activiteiten in de groep die bijdragen aan een positieve sfeer en gericht zijn op het leren van en met elkaar, waarin ieder mag zijn wie hij/zij is, in afstemming op en met respect voor de ander. De Familieschool staat voor erkenning en waardering van jezelf en de ander waarbij de ontwikkelingskansen en talenten van ieder kind centraal staan. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Eigen(wijs)heid
Wat is de werkwijze van Familieschool voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze voor sociale ontwikkeling op Familieschool is beschreven in het sociaal veiligheidsplan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Familieschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Familieschool gebruikt Kijk! en ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Familieschool?
Familieschool gebruikt het Stappenplan gedrag en De plezierige klas als methoden voor sociaal-emotioneel leren.