
De resultaten van De Nieuwe Draai in Heerhugowaard
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Nieuwe Draai, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Nieuwe Draai bij jullie?
Ontdek hoe goed De Nieuwe Draai bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis en vaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten middels de eindtoets in groep 8. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt als een belangrijke indicator voor de kwaliteit van het basisonderwijs op elke school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie voor Hogere Leerresultaten
Het streefniveau gaat verder dan de basis en daagt leerlingen uit om hogere academische resultaten te behalen. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen in groep 8 dit ambitieniveau te laten bereiken. Elke basisschool ontvangt een specifieke, op maat gemaakte signaleringswaarde voor het streefniveau. Deze waarde wordt bepaald aan de hand van de unieke samenstelling van de leerlingenpopulatie, wat een eerlijke vergelijking waarborgt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Nieuwe Draai?
De overstap van basisschool De Nieuwe Draai naar het voortgezet onderwijs (VO) is een belangrijke mijlpaal. Wij begeleiden uw kind zorgvuldig door dit proces, van groep 7 tot de definitieve plaatsing. Samen met u en de leerkrachten zorgen we voor een soepele en passende overgang naar het VO. Onze begeleiding start al in groep 7, waar we in gesprek gaan over de mogelijkheden en de voorbereiding op het VO. Tijdens voortgangsgesprekken bespreken we uw kind's ontwikkeling, resultaten en ambities om een weloverwogen schooladvies te formuleren. Dit advies wordt in groep 8 verder aangescherpt en gedeeld. In het najaar informeren we u over open dagen en kennismakingsmomenten bij diverse VO-scholen. De inschrijvingen vinden plaats in de voorjaarsperiode, waarna de VO-scholen het advies van De Nieuwe Draai opvragen. De IEP-doorstroomtoets in februari geeft een objectieve meting van het niveau, waarna we het advies eventueel bijstellen in overleg met u en uw kind. We sluiten de basisschoolperiode af met een warme overdracht naar de nieuwe VO-school via de Centrale Warme Overdracht. Zo garanderen we een optimale start in het voortgezet onderwijs. De exacte data voor het schooladvies en de doorstroomtoetsen voor schooljaar 2025-2026 worden nog bekend gemaakt via de officiële kanalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontdek de Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Nieuwe Draai
Op basisschool De Nieuwe Draai stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. We gebruiken hiervoor de gevalideerde vragenlijst uit Vensters PO, ingevuld door onze leerlingen uit groep 7 en 8 (rapportage mei 2024). Daarnaast zetten we de module 'Hoofd-Hart-Handen' van IEP in, die we vanaf domein 6-9 minimaal jaarlijks afnemen. Voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen maken we gebruik van KIJK. Dit systeem volgt niet alleen taal, rekenen en motoriek, maar ook de sociaal-emotionele groei. Onze leerkrachten combineren observaties, leerlingvolgsystemen en specifieke sociaal-emotionele metingen. Deze vergelijking stelt ons in staat om het onderwijs optimaal af te stemmen op de unieke onderwijsbehoeften van zowel individuele leerlingen als de hele groep. Als een leerling minder vooruitgang boekt, analyseren onze leerkrachten de oorzaken van stagnatie. Vervolgens stellen we gerichte interventies vast om eventuele achterstanden volgens het cyclisch handelingsgericht werken aan te pakken. Dit proces is gedetailleerd beschreven in ons zorgplan, hoofdstuk 3.1.1.
Ontdek onze 8 kernwaarden die de basis vormen voor ons onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen.
Hoe bevordert De Nieuwe Draai de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Nieuwe Draai hanteert een gestructureerde aanpak voor sociale ontwikkeling, waarbij observaties, leerlingvolgsystemen en specifieke vragenlijsten worden gecombineerd. Dit stelt ons in staat om het onderwijs op maat te maken en eventuele achterstanden gericht aan te pakken via cyclisch handelingsgericht werken.
Welke registratiemethoden gebruikt De Nieuwe Draai voor sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt basisschool De Nieuwe Draai gebruik van de volgende registratiemethoden:
- Vensters PO vragenlijst
- IEP Hoofd-Hart-Handen module
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Nieuwe Draai?
Basisschool De Nieuwe Draai maakt gebruik van een breed scala aan bronnen en methoden om sociaal-emotioneel leren te ondersteunen, afgestemd op de behoeften van de leerlingen.
Onderwijsinspectie Basisschool De Nieuwe Draai: Een Diepgaande Analyse
Op 13 juli 2023 heeft de Onderwijsinspectie een grondig onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van ons onderwijs op Basisschool De Nieuwe Draai. Hierbij werd specifiek gekeken naar de kerndoelen van de basisvakken, de manier waarop deze lesstof wordt aangeboden, ons systeem voor leerlingvolging, de gestelde leerdoelen en de effectiviteit van onze methoden om deze doelen te realiseren. Na ontvangst van het oordeel 'zeer zwak' delen we graag ons perspectief. We gebruiken de metafoor van 'een huis bouwen' om onze visie te verduidelijken. Het fundament, onze schoolvisie, staat stevig. We hebben een duidelijke ambitie en weten hoe we ons 'huis' willen vormgeven. Bovendien voelen mensen zich welkom en veilig in ons huis; de beoordeling van de sociale veiligheid was 'voldoende', de hoogst haalbare score. De inspectie stelt dat de leerstappen voor Nederlands, rekenen, wereldoriëntatie en burgerschap nog onvoldoende vooruit gepland zijn en dat onze toetsing en evaluatie verbetering behoeft. Dat wij voornamelijk vertrouwen op dagelijkse observaties en tweemaal per jaar toetsen (IEP) is volgens hen niet voldoende. Deze conclusie is stevig en niet geheel nieuw voor ons. We zijn reeds bezig met het concretiseren van ons onderwijsaanbod en het optimaliseren van de planning, wat we uiteraard blijven doen in het belang van onze leerlingen. Hoewel de inhoudelijke feedback waardevol is en ons helpt, raakt het negatieve oordeel ons wel. De inspectie erkent dat op De Nieuwe Draai 'mensen met passie werken die een droom najagen.' Dit maakt het oordeel des te pijnlijker. We ervaren dat onze resultaten, die juist goed zijn, minder zwaar meewegen dan bij andere scholen. Als relatief nieuwe school worden onze eind- en tussenopbrengsten niet volledig meegenomen in de beoordeling, wat voelt als een dubbele afrekening. We realiseren ons dat de inspectie, met de metafoor van het huis, zich primair heeft gericht op de 'bovenverdieping' van De Nieuwe Draai. Dit betekent niet dat we de feedback bagatelliseren, maar we plaatsen deze wel in het juiste perspectief. We accepteren de herstelopdracht volop en gaan samen met het College van Bestuur kijken hoe we het onderwijs voor de kinderen nóg beter kunnen maken.