
Schoolweging
De schoolweging van De Nieuwe Draai is 27,68 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met een score van 100% overschrijdt De Nieuwe Draai ruimschoots de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Alle leerlingen beheersen hiermee de basisvaardigheden voor taal en rekenen, een prestatie die consistent is met de hoge onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 58,3% een score boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1% voor het streefniveau. Dit laat zien dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger rekenniveau bereikt dan basisverwachtingen, wat aansluit bij het gepersonaliseerde onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op gemengde leerwegen: 60% vmbo-(g)t/havo en 20% vmbo-(g)t. Opvallend is het gelijke aandeel havo en vwo-adviezen (beide 10%), wat hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen (16,07% havo en 18,61% vwo gemiddeld). Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | De Nieuwe Draai | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Nieuwe Draai werken kinderen vanuit leer- en ontwikkelingslijnen. Alle doelstellingen die een kind in het basisonderwijs moet halen, komen hierin ruimschoots aan bod. Voor ieder kind maken we een vertaling op maat in de vorm van een kindontwikkelplan. Dit betekent dat wij per vakgebied aangeven hoe het kind de doelstelling gaat halen. We maken hierbij verschil in leertijd, leermiddelen en leertempo. Het ene kind leert het liefst keertafels digitaal, het andere kind met behulp van een beweegspel. Dat kan op De Nieuwe Draai. Onze werkwijze houdt in dat een kind dat rekenen lastig vindt, een passend aanbod krijgt. Hetzelfde geldt voor het kind dat juist behoefte heeft aan meer uitdaging. Er is geen klassikaal aanbod voor het ‘gemiddelde kind’ en er zijn geen speciale ‘hulpgroepjes’. Omdat we ons leeraanbod passend maken voor ieder kind, zijn deze simpelweg overbodig. Een kind kan hierdoor wel tijdelijk een plekje in een trainingsgroep krijgen, in een korte periode wordt een vaardigheid getraind zoals bijvoorbeeld een specifieke spellingscategorie, een rekenstrategie of het zelfbeeld. In het kindontwikkelplan leggen we ook vast hoe we de doelen meten. Deze toetsen we gepersonaliseerd. Dit doen we door het afnemen van toetsen en observaties, maar ook door gesprekken te voeren met je kind en jou. Zo brengen we persoonlijke groei in beeld en vergelijken we kinderen vooral met zichzelf. Het kindontwikkelplan wordt vertaald naar een week- en dagplanning. Zodat je kind precies weet waar hij of zij iedere dag gaat werken om de leerdoelen te halen. In schooljaar 2024-2025 zal het digitale middel MijnLeerlijn de professionals hierin ondersteunen.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel recente uitstroomcijfers beperkt zijn, wijst het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen en een 0% zittenblijverspercentage op een zorgvuldige advisering. De warme overdracht en monitoring via de Centrale Warme Overdracht dragen waarschijnlijk bij aan een passende aansluiting op het VO.
Sociale ontwikkeling
Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van de vragenlijst uit Vensters PO. Deze vragenlijst wordt ingevuld door leerlingen uit groep 7 en 8 (zie rapportage mei 2024). Daarnaast maken wij gebruik van de module hoofd-hart-handen van IEP. Deze wordt vanaf domein 6-9 minimaal eens per jaar afgenomen. In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van KIJK. In dit systeem wordt naast de ontwikkeling op het gebied van rekenen, taal en motoriek ook de sociaal emotionele ontwikkeling gevolgd. Leerkrachten vergelijken de informatie uit hun observaties, het leerlingvolgsysteem en de observaties gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling met de verwachte ontwikkeling. Deze vergelijking maakt het mogelijk het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren, analyseren leerkrachten waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijk verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepalen zij wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen. Dit gebeurt volgens het cyclisch en handelingsgericht werken. Het cyclisch handelingsgericht werken wordt toegelicht in hoofdstuk 3.1.1. van ons zorgplan. LEES MINDER
Zie onze 8 uitgangspunten
Wat is de werkwijze van De Nieuwe Draai voor sociale ontwikkeling?
De Nieuwe Draai gebruikt 'Scholen met Succes - sociale veiligheid', een vragenlijst die wordt ingevuld door leerlingen uit groep 7 en 8. Daarnaast wordt de module 'hoofd-hart-handen' van IEP gebruikt, vanaf domein 6-9 minimaal eens per jaar. In de kleutergroepen wordt KIJK gebruikt, waarin de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd naast de ontwikkeling op het gebied van rekenen, taal en motoriek. Leerkrachten vergelijken observaties, het leerlingvolgsysteem en observaties gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling met de verwachte ontwikkeling om het onderwijs af te stemmen op de behoeften van groepen en individuele leerlingen. Cyclisch en handelingsgericht werken wordt gebruikt wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Nieuwe Draai om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Nieuwe Draai gebruikt de volgende registratievormen: KIJK!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, IEP hoofd hart en handen, Vensters PO vragenlijst.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Nieuwe Draai?
De Nieuwe Draai maakt gebruik van diverse bronnen voor sociaal-emotioneel leren.