OBS Route 0513
Veluwelaan 47
8443 AJ Heerenveen

Schoolweging

Schoolweging
31.89
Spreiding
7.21

De schoolweging van Route 0513 is 31,89 , met een spreiding van 7,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het regionaal gemiddelde (95,2%) uitstijgt. De school slaagt er dus in om basisvaardigheden structureel te borgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5% en het regionaal gemiddelde (55,4%). Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, vooral in rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweezijdig beeld: enerzijds een bovengemiddeld percentage praktijkonderwijs (8% vs. 1% regio), anderzijds sterke prestaties in havo-adviezen (28% vs. 16,1% regio). De verhouding praktijk/theoretisch (12% vs. 72%) benadrukt de zorgvuldige afweging tussen leerlingcapaciteiten en ondersteuningsbehoeftes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRoute 0513Gemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

68% van de leerlingen presteert op adviesniveau, exact in lijn met het landelijk gemiddelde. Opvallend is het lagere percentage 'boven advies' (20% vs. 25,3% regio), wat mogelijk samenhangt met de precieze advisering door de Plaatsingswijzer-methodiek. De 12% onder advies blijft beperkt en vergelijkbaar met andere scholen.

Sociale ontwikkeling

Een veilige leeromgeving is de belangrijkste voorwaarde om tot leren te kunnen komen. Het realiseren van een veilig schoolklimaat is voor ons dan ook een zeer belangrijke sociale opbrengst. Wij voeren daarom een heel duidelijk anti-pestbeleid. Naast cognitieve vaardigheden bezitten, is sociaal competent zijn minstens zo belangrijk voor de toekomst van een kind. Wij werken daarom bewust aan het ontwikkelen van de sociale competenties. Daarbij denken wij zowel aan zaken als goed kunnen luisteren, assertiviteit en weerbaar zijn, conflicten kunnen oplossen, omgaan met medeleerlingen en groepsdruk, sociale risico's inschatten en flexibel zijn. Maar ook aan doelen kunnen stellen, het plannen van werkzaamheden, zelfstandig werken en het hebben van een actieve, betrokken leerhouding. Een essentiële kernwaarde in onze democratische samenleving is "respectvol zijn" en in het bijzonder respectvol omgaan met diversiteit. Op school leren we kinderen respectvol om te gaan met leeftijdsgenootjes en volwassenen die van je verschillen als het gaat om ras, sekse, geloofsovertuiging, seksuele voorkeur, sociaal- en economisch maatschappelijke afkomst, capaciteiten en kwaliteiten. Daarbij laten we de kinderen ervaren hoe waardevol diversiteit is. LEES MINDER

Een veilig leeromgeving

Sociaal competenties

Omgaan met diversiteit

Wat is de werkwijze van OBS Route 0513 voor sociale ontwikkeling?

OBS Route 0513 werkt met het gecertificeerde anti-pestprogramma KiVa. Deze methodiek heeft een preventieve aanpak gericht op sociale competenties en het omgaan met groepsdruk én een oplossingsgerichte aanpak bij pestproblematiek. Zelfstandig en samenwerkend leren stimuleren de sociale competenties en een actieve leerhouding. De school heeft een gemêleerde populatie, waardoor omgaan met diversiteit dagelijkse praktijk is. Teamleden en ouders hebben een voorbeeldfunctie.

Welke registratievormen gebruikt OBS Route 0513 om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Route 0513 gebruikt Zien en de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Route 0513?

OBS Route 0513 gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.