
Schoolweging
De schoolweging van Het Slingertouw is 25,88 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een duidelijke focus op hogere onderwijsniveaus: 24.1% havo en 19.0% vwo (vs. 16.1% en 18.6% landelijk). De combinatieadviezen zoals 'vmbo-(g)t/havo' (5.2%) benadrukken de aandacht voor doorstroommogelijkheden. Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% onder het landelijk gemiddelde (1.0%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Slingertouw | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.15 | 177.34 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
69.6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Het percentage leerlingen onder advies (19.6% vs. 11.8% landelijk) vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan de brede adviesrange. De 'warme overdracht' en monitoring in het VO lijken effectief voor 10.9% die boven advies presteert.
Sociale ontwikkeling
Wij willen de kinderen in hun kracht zetten en zelfvertrouwen geven door met hun talenten te werken. Daarbij valt te denken aan dansen, muziek, filosoferen met kinderen en creatieve vorming. Maar ook hoogbegaafdheid en het talent voor een specifiek vak, zoals taal of rekenen. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen door het optimaal benutten van hun talenten, ook op andere gebieden zich beter ontwikkelen en meer zelfvertrouwen krijgen. De basis voor het goed kunnen ontwikkelen van talenten ligt ons inziens in een veilige omgeving waarin met respect met elkaar omgegaan wordt. Door samenwerking leren kinderen van elkaar en wordt wederzijds respect opgebouwd. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Samenwerking
Wat is de werkwijze van o.b.s. Het Slingertouw voor sociale ontwikkeling?
O.b.s. Het Slingertouw acht de verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen waardevol en probeert leerlingen respect voor elkaar bij te brengen door te ervaren dat iedereen anders kan zijn maar op een respectvolle manier met elkaar om kan gaan. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd met de toets 'sociaal emotioneel functioneren' van Cito, Leerling in Beeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt o.b.s. Het Slingertouw om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
O.b.s. Het Slingertouw gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en observatielijsten van de methode Kleuterplein (voor kleuters).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt o.b.s. Het Slingertouw?
O.b.s. Het Slingertouw gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Zien.