Christelijke Basisschool de Roerganger
Vogelwijk 21
8446 KC Heerenveen

Schoolweging

Schoolweging
29.44
Spreiding
6.63

De schoolweging van De Roerganger Heerenveen is 29,44 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,43% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de inspectienorm (85%) en ligt in lijn met vergelijkbare scholen (96,37%). Deze score onderstreept het succes van de basisondersteuning, waaronder het gerichte taalbeleid dat in het schoolplan wordt beschreven.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 55,25% ligt boven de signaleringswaarde (48,6%) maar onder het vergelijkingsgemiddelde (60,5%). De school benadrukt in haar beleid extra aandacht voor differentiatie, wat terug te zien is in deze resultaten. Vooral op rekenen wordt volgens het schoolondersteuningsprofiel ingezet op maatwerk voor hoogpresteerders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 60,71% vmbo-(g)t en hoger (35,71% vmbo-(g)t, 25% havo, 17,86% vwo). Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) blijven met 21,43% juist onder het regionaal gemiddelde (25%). Dit profiel past bij de nadruk op cognitieve ontwikkeling in de schoolgids, maar vraagt continue aandacht voor passend advisering bij diversere leerroutes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Roerganger HeerenveenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In januari en juni maken de kinderen van groep 3 t/m 8 de DIA toetsen. De ontwikkeling van de kinderen van groep 1 en 2 worden goed in kaart gebracht door ons observatiesysteem van de methode Onderbouwd. Na elke DIAtoets bespreken de leerkracht en de intern begeleider de resultaten van de kinderen. De leerkracht maakt indien nodig een handelingsplan voor de kinderen. De resultaten en eventuele handelingspannen worden natuurlijk gedeeld met de ouders en kinderen. Ouders kunnen de scores thuis ook bekijken in het ouderportaal. In het team (leerkrachten, intern begeleider en directie) worden de resultaten bekeken en wordt er een analyse gemaakt. We maken een analyse n.a.v. de toetsgegevens en beschrijven doelen en acties

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hogere percentage leerlingen dat onder advies presteert (18,18% vs. 11,81% landelijk). De school verklaart dit in haar jaarverslag door een terughoudend adviesbeleid om teleurstellingen in het VO te voorkomen. Positief is dat 72,73% van de leerlingen exact het geadviseerde niveau haalt, wat wijst op zorgvuldige plaatsingsprocedures.

Sociale ontwikkeling

De sociale emotionele ontwikkeling is iets wat onze aandacht heeft gedurende de hele schoolloopbaan van het kind. Om de kinderen bij deze ontwikkeling zo goed mogelijk te begeleiden maken we gebruik van de methode Kanjertraining.

zelfvertrouwen

samenwerken

samen spelen

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool de Roerganger voor sociale ontwikkeling?

Met de methode Kanvas brengen leerkrachten het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen van groep 1 t/m groep 8 systematisch in kaart. Kanvas geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen op het gebied van het sociaal-emotioneel functioneren en helpt de leerkracht om het gedrag van het kind beter te begrijpen. Indien nodig kunnen leerkracht en leerling aan de slag te gaan met de concrete handelingssuggesties die het systeem biedt, hierbij kan de leerkracht de eventuele sterke kanten van een kind benutten, want ook hierin geeft Kanvast inzicht. Zo wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderd. We voeren talentgesprekken met alle leerlingen; hierdoor kennen kinderen hun eigen sterke kanten. Wij weten als team waar we de sterke kanten kunnen inzetten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool de Roerganger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool de Roerganger gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool de Roerganger?

Christelijke Basisschool de Roerganger gebruikt Kanjer trainingen en Onderlinge Kindermassage in de groepen 1 en 2 voor sociaal-emotioneel leren.