De Horsthoek
Oenerweg 7
8181 RE Heerde

Schoolweging

Schoolweging
28.27
Spreiding
6.11

De schoolweging van De Horsthoek is 28,27 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,27). De score ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (60,5%), toont het aan dat de school een sterke basis biedt voor leerlingen met hogere capaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweespalt: 50% vmbo-k/-(g)t (vergeleken met 5,6% bij andere scholen) én 33,3% vwo (tegen 18,6% landelijk). Deze combinatie weerspiegelt de spreiding in de leerlingenpopulatie. Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-adviezen (5,6% vs. 10,9% gemiddeld), wat mogelijk samenhangt met de focus op duidelijk gedifferentieerde uitstroompaden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HorsthoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om een beeld te krijgen van de ontwikkeling van kinderen in groep 1&2 gebruiken wij het handelingsgericht observatiemodel van HOREB. Dit sluit naadloos aan bij de werkwijze van Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Om de ontwikkeling van de kinderen in de groepen 3 t/m 8 te kunnen volgen nemen wij toetsen af. Dit zijn toetsen die bij de methoden horen en de methode onafhankelijke toetsen. De methode onafhankelijke toetsen zijn de DIA leerlingvolgsysteem-toetsen. Deze toetsen worden 2 x per jaar afgenomen voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, onveranderlijke spelling en werkwoordspelling. De toets uitslagen geven een indicatie van het niveau van het kind, groep en school ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De leerkracht zal in samenspraak met de intern begeleider en ouders het niveau van een vak aanpassen als daar aanleiding voor is. De gegevens van de groep en van de individuele leerling worden in een dossier bijgehouden door de leerkracht en doorgegeven en besproken met de volgende leerkracht. De coördinatie is in handen van de intern begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat vrijwel gelijk is aan het landelijk gemiddelde (62,9%). Met 22,2% bovenadvies scoort De Horsthoek iets lager dan andere scholen (25,3%), wat mogelijk samenhangt met de al hoge vwo-adviezen. Slechts 11,1% zit onder advies, wat lager is dan gemiddeld (11,8%) en duidt op realistische advisering.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Daarbij moet ieder kind zich veilig voelen in de groep en op school. Zonder veiligheid kan er geen positieve ontwikkeling plaatsvinden. Vanuit deze basis werken wij met het aangaan en onderhouden van relaties waar iedereen zich goed bij voelt. Vanuit deze relaties willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen en zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individuele kind. Je mag autonoom zijn en laten zien wat je talenten zijn. LEES MINDER

Respect

Vertrouwen

Samenwerken

Wat is de werkwijze van De Horsthoek voor sociale ontwikkeling?

De Horsthoek wil kinderen ontwikkelen tot authentieke en zelfverzekerde personen met verantwoordelijkheidsgevoel, empathie en een optimistische kijk op het leven, geleerd door het eigen gedrag en voorbeeld van de omgeving. Sociale veiligheid wordt gemonitord met Kindbegrip. De school streeft naar een balans tussen welbevinden en leerontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Horsthoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Horsthoek gebruikt Kindbegrip als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.