
De resultaten van Prinses Beatrixschool in Heemstede
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Prinses Beatrixschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Prinses Beatrixschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Prinses Beatrixschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Prinses Beatrixschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. De eindtoets in groep acht meet dit cruciaal niveau. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Dit betekent dat scholen streven naar een brede basisvaardigheid voor al hun leerlingen. De Prinses Beatrixschool in Heemstede behaalt uitstekende resultaten op dit gebied. Met 99,02% van de leerlingen die het fundamentele niveau halen, overtreft onze school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit hoge slagingspercentage toont de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van zowel leerlingen als leerkrachten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Hoogste Niveau voor Leerlingen van Prinses Beatrixschool
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Elke school krijgt een specifieke streefwaarde, gebaseerd op de eigen leerlingenpopulatie, om de ontwikkeling van leerlingen optimaal te stimuleren. Het behalen van dit hogere niveau is een indicatie van een brede en diepgaande ontwikkeling. Op de Prinses Beatrixschool in Heemstede laten we zien dat we ook op dit hogere niveau sterk presteren. Met 73,53% van onze leerlingen die het streefniveau behalen, ligt onze score boven het landelijk gemiddelde vergelijkingspercentage van 73,97%. Dit resultaat onderstreept de ambitie van onze school om elke leerling het maximale uit zijn of haar potentieel te laten halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Prinses Beatrixschool?
Het schooladvies aan de Prinses Beatrixschool in Heemstede wordt zorgvuldig en stapsgewijs bepaald. Halverwege groep 8 ontvangen leerlingen hun definitieve schooladvies, na een eerdere oriëntatie in groep 7 en een voorlopig advies in groep 8. Dit proces waarborgt een weloverwogen beslissing voor de toekomst van elke leerling. De totstandkoming van het schooladvies is een gezamenlijke inspanning. De directie, bestaande uit de directeur en adjunct-directeur, werkt nauw samen met de intern begeleider en alle leerkrachten van groep 7 en 8. Indien nodig worden ook inzichten van leerkrachten uit groep 5 en 6 meegenomen voor een compleet beeld. Bij het formuleren van het advies kijken we verder dan alleen de toetsresultaten. De werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, resultaten van methodegebonden toetsen, gegevens uit MijnRapportfolio en de uitkomsten van IEP-toetsen worden allemaal meegenomen om een passend advies te geven.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op de Prinses Beatrixschool
Op de Prinses Beatrixschool in Heemstede staat de sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind centraal. Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich thuis voelt en optimaal kan groeien. Onze aanpak is gebaseerd op de bewezen methode Klasse(n)Kracht van Jelly Bijlsma, die de basis vormt voor een positief pedagogisch klimaat. Wij streven ernaar dat leerlingen na acht jaar basisonderwijs zelfbewust, sociaal bewust en zelfredzaam zijn. Ze ontwikkelen doelgericht gedrag, sterke relationele vaardigheden en nemen persoonlijke verantwoordelijkheid. Conflictoplossing, besluitvaardigheid en optimisme zijn essentiële vaardigheden die we actief aanleren. Veiligheid is de voorwaarde voor leren. Dit waarborgen we met een gedegen sociaal veiligheidsplan en de directe aanlering van sociale vaardigheden in de dagelijkse praktijk. De 5 fasen van Klasse(n)Kracht – Forming, Storming, Norming, Performing en Adjourning – begeleiden ons hierbij, met specifieke werkvormen voor elke fase om de groepsvorming te optimaliseren. Schoolbreed passen we de methode toe, met aandacht voor elke leeftijdsgroep. In de groepen 2 tot en met 8 voeren we tweemaal per jaar een sociogram uit om samen leren en spelen te monitoren. Groepen 6, 7 en 8 vullen jaarlijks de veiligheidsmonitor in. Deze data helpt ons om rollen binnen de groep te begrijpen, vriendschappen te signaleren en vaardigheidstrainingen effectief in te zetten. Centraal in de eerste schoolweken staan het formuleren van de groepsmissie en het vaststellen van regels, die we vertalen naar concreet gedrag. Wekelijkse doelen helpen de regie te houden, met dagelijkse reflectie in de beginfase en wekelijkse later in het jaar. Het sociaal-emotioneel aanbod is structureel ingeroosterd met tweemaal per week 20 minuten specifieke oefening. In groep 5/6 bieden we preventief de OOK-training aan, een zesweekse training door experts van Expertice centrum OOK, gericht op de rol binnen de groep. Ons uitgebreide 108 werkvormenboek biedt diverse variaties voor deze fasen, zodat we flexibel kunnen inspelen op de behoeften van elke groep en leerling.
Vertrouwen in elkaar
Plezier in leren en samenwerken
Welbevinden van elke leerling
Hoe bevordert de Prinses Beatrixschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Prinses Beatrixschool in Heemstede bevordert de sociale ontwikkeling door een positief pedagogisch klimaat te creëren met de Klasse(n)Kracht methode. Jaarlijks evalueren we de sociale opbrengsten met de tevredenheidspolling en sociale monitor. Daarnaast gebruiken we het instrument Hart en Handen van IEP voor inzicht in het welzijn en functioneren in de groep. Resultaten worden geanalyseerd en waar nodig worden gerichte interventies ingezet. Informatie uit MijnRapportfolio wordt besproken in leergesprekken om aan te sluiten bij ontwikkelbehoeften. Schoolbreed vinden minimaal drie keer per week sociale lessen plaats, met kringgesprekken en sociale trainingen, waarbij een uniforme taal zorgt voor herkenning en een veilige leeromgeving.
Welke instrumenten zet de school in voor het meten van sociale opbrengsten?
De Prinses Beatrixschool zet diverse instrumenten in om sociale opbrengsten te meten en de ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen:
- Tevredenheidspolling
- Sociale monitor
- Hart en Handen van IEP
- MijnRapportfolio
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op de Prinses Beatrixschool?
De Prinses Beatrixschool hanteert de methode Klasse(n)Kracht, ontwikkeld door Jelly Bijlsma, als leidraad voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen. Deze methode integreert de ontwikkeling van sociale vaardigheden en een veilig leerklimaat in het dagelijkse onderwijs.
Inspectierapport Prinses Beatrixschool: Inzicht in Onderwijskwaliteit
De Prinses Beatrixschool in Heemstede, met 292 enthousiaste leerlingen, staat garant voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Onze school wordt regelmatig getoetst door de onderwijsinspectie, wat zorgt voor transparantie en continue verbetering van ons onderwijsaanbod. In dit gedeelte vindt u alle relevante informatie en links naar de officiële inspectierapporten, zodat u een compleet beeld krijgt van onze schoolprestaties en ontwikkelingen.